Nyckelben och vandring

Olyckan:

Jag sabbade mitt nyckelben och lite av axelskålen i en spektakulär cykelolycka för tre veckor sedan (ett brunnslock låg och vickade och jag körde ner). Jag opererades för 4 dagar sedan och allt gick toppen. Innan operationen träffade jag överläkaren och kirurgen som sa att fjällvandring är uteslutet även i slutet av semestern runt v31-32. Jag befarar dock att herrarna inte riktigt förstod längtan.. ;)

Status:

Har någon annan fått metall inopererat och haft erfarenheter av detta? Min rehab går väldigt bra, rörligheten är mycket god och ingen smärta ens under operationsdagen. Jobbat heltid sen dagen efter operation och skriver på dator med två händer etc.

Metallsprinten och skruv etc ska opereras ut om 3-4 månader. Metallsprinten är av rostfritt syrafast stål, ca 4 mm i tjocklek, så det är hyffsat starkt.

Mitt förslag:

Jag är ju lättpackare och vikt exkl mat och bränsle landar på ca 3,6 kg och sen mat för kanske 4 dagar (mat i stuga 3 dagar) blir ju max 7,2 kg (vandrar troligen ensam eftersom alla vänner tycks tycka att det inte är kul att vandra i år). Kan man ta av ena bärremmen och inte belasta den axeln tro eller blir det tungt för ryggen? Någon som gjort det? 7,2 kg max är ju en lek i alla andra fall och hade varit bra med lite input för att testa på återbesöket med överläkaren sen.. försöka ska man ju iaf göra :) Jag tror nog problemet ligger i att läkaren tror att det kommer att göra ont, inte att metallsprinten ska böja sig eller liknande. Han menade å andra sidan att benet bör ha läkt ihop dugligt efter en månad och fått en viss stabilitet.

Hade varit bra att äta i stuga varje dag, men det blir svårt att hinna mellan stugor med mat. Hade tänkt vandra Jämtlandstriangeln pga detta besvär i år..

I värsta fall får jag väl ta en kasse och bära i ena handen... Och klistra fast tältet på ena benet och sovsäcken på andra... ;)

Som sagt, all input är välkommen!

// Jocke

Vad med en stugtur med pyttesäck. Hade en kamrat som började träna, hårdare, för tidigt och blev kvaddad i axeln för gott.

Helt med på att läkaren troligen har rätt men min lösning att inte belasta axeln överhuvudtaget borde funka och med så lite vikt också? Ska iaf fråga om det är tillåtet. Jag fick vandra iaf men sen hur Sa han inte.

Läkare vet förvisso vad de talar om, men de helgarderar sig och utgår från sämsta förutsättningarna (läs den mest otränade) för att ha sitt på det torra.

Nyckelbenet är väl det som är problemet eftersom det belastas av axelremmen. Själva skålen och leden blir det snarare tvärtom med, eftersom ryggsäcken kan ha en viss korsetteffekt och räta upp hela paketet. Det senare fick jag positivt erfara efter att slagit av en flisa högst upp på överarmsbenet. Rejält ont i en månad, men efter sex veckor åkte den tunga säcken på för en veckas vintertur i Sarek - inga problem trots idogt stakande!

Att ta bort axelremmen från en ryggsäck låter inte helt optimalt - det låter som att det blir väldigt snett. Med din minimala packningsvolym skulle jag nog titta efter en sjysst axelremsväska med avbärarbälte, kanske kompletterat med en midjeväska.

Gjorde ett litet experiment hemma med min golite jam2. Dock inte med full packning 7.5 kg utan runt 4. Kopplade loss ena bandet och korsade det andra, dvs jag hade endast ett band som var korsat över till andra sidan. Fungerar ungefär som en axelväska nu. Kändes helt ok. Får ta med och fråga snällt..

Då skulle inte jag se något hinder i alla fall så länge du håller dig ifrån branta uppförsbackar och svåra vad där du måste förlita dig på armstyrkan.

Kämpa på med rotatorcuff-övningarna bara :)

Skulle det inte kunna gå att bara använda en axelrem, men att fästa den snett ner över bröstet, som man gör med andra typer av axelremsväskor?

Stugtur

Varför inte gå stugtur med minimalt med packning i en midjeväska typ denna

Med sidenlakan, tunnt GTX ställ, vatten, liten gastub, minikök kan du ju även laga lunch och sliper belasta axlarna alls!

Precis det testet jag gjorde. Bara använda en axelrem. Då belastar jag inte den axeln alls. Med så lite vikt ska det inte vara något problem heller. Ang stugtur hade det varit skönt men jag gillar att tälta ute i det fria. Tältet väger under kilot. Sovsäcken 550 g. Det är mat som är problemet då man några dagar kommer vara utanför stugornas område. Men tror att detta kan funka faktiskt. Fylla på mat i stugorna sen efter halva resan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive 3-4 dagars vandring kring Helags? Fjällvandring 4
Adamvest Hur tvättar man när man fjällvandrar? Fjällvandring 62
nellyastrom Tips på berg/ leder på Lofoten? Fjällvandring 4
Apelsinjos Frågor om vandring Ritsem - Ny-Sulitjelma Fjällvandring 10
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg