Nybörjarled i Juli

Hej!

Jag och två vänner skall bege oss ut i juli och vandra har vi tänkt oss.
Alla har en del erfarenhet av friluftslivet, men har aldrig företagit oss en seriösare vandring.
Jag är därför nyfiken och tacksam över vad ni har för förslag! Verkar finnas en massa trevliga medlemmar här, och jag har redan lärt mig en del av att söka igenom forumet på egen hand.

Våra kriterier/önskemål för vandringen är:

1) Relativt lättillgängligt med tåg och lokaltrafik - ingen som kör bil
2) Sker under första eller andra veckan i juli - eventuell hänsyn till väder bör kanske tas?
3) Vi vill komma en bit från Stockholm, gärna härjedalen, jämtland eller norrbotten.
4) Markerade vandringsleder vore tacksamt.
5) Vi planerar att vandra i 3-4 dagar.
6) Vi vill gärna tälta en eller två nätter för upplevelsens skull.
7) Vi är alla studenter, och har inte hur mycket pengar som helst att lägga på vandringen, därför är det inte aktuellt att köpa höga vandringskängor, utan eventuellt en lågsko som kan vara praktisk vid andra typer av resor också. Tält och sådan utrustning har jag i familjen, så den aspekten är löst :)
8) Vi vill gärna känna på naturen lite, och inte gå runt bland en massa folk!

Hoppas det, med de givna önskemålen, går att finna något trevligt förslag på vandringsled!
Vi är ju inte främmande för att tillbringa några av nätterna på vandrarhem också. STF verkar erbjuda en del alternativ, så en vandringsled som dels erbjuder vandrarhem - samt är tacksam att tälta en två nätter längsmed vandringen vore ultimat.
 
Det är svårt att planera en vandring på 3 dagar eftersom det ofta tar en dag att komma upp på och ner från kalfjället.

Jag brukar alltid rekommendera Padjelantaleden från Ritsem. Med 4 dagar blir det helikopter tillbax från Staloluokta istället för att fortsätta till Kvikkjokk och det kan vara lite för dyrt för studenter.

Kliv av tåget i Katterjåkk (eller Riksgränsen) sedan söderut till Stour Kärpel (tälta), vidare till Unna Allakas, Abiskojaure och till Abisko.
Ganska lite människor förutom sista dagen efter Kungsleden.

/Ulf
 
Helag!

Kristinehmn stn - Enafors stn
fredag 03 juli, 19:17 - 09:29
1 resenär
2 klass 336 SEK
Sittplats Ingår
Enafors stn - Kristinehmn stn
tisdag 07 juli, 18:42 - 09:06
1 resenär
2 klass 468 SEK
Sittplats Ingår
Att betala: 804 SEK
 
Det är svårt att planera en vandring på 3 dagar eftersom det ofta tar en dag att komma upp på och ner från kalfjället.

Jag brukar alltid rekommendera Padjelantaleden från Ritsem. Med 4 dagar blir det helikopter tillbax från Staloluokta istället för att fortsätta till Kvikkjokk och det kan vara lite för dyrt för studenter.

Kliv av tåget i Katterjåkk (eller Riksgränsen) sedan söderut till Stour Kärpel (tälta), vidare till Unna Allakas, Abiskojaure och till Abisko.
Ganska lite människor förutom sista dagen efter Kungsleden.

/Ulf

Tack för tipset! Helikoptertur - vad landar det på? Jag har på känn att det kan bli lite overkill... ;)

Låter som en bra färdplan, jag har läst lite översiktligt om vandringslederna, och de skall heller inte vara för svåra.
 
Helag!

Kristinehmn stn - Enafors stn
fredag 03 juli, 19:17 - 09:29
1 resenär
2 klass 336 SEK
Sittplats Ingår
Enafors stn - Kristinehmn stn
tisdag 07 juli, 18:42 - 09:06
1 resenär
2 klass 468 SEK
Sittplats Ingår
Att betala: 804 SEK

Tolkar jag dig rätt om du rekommenderar Enafors som utgångspunkt? Lite googlade ledde mig till http://www.annsjobygden.se/enafors.php - som rekommenderar att man utgår från tågstationen och vandrar till Högåsens topp - kanske kan vara något?
 
Mitt tips blir Ammarnäs - Hemavan.
Buss från Umeå till Ammarnäs Ca 230kr/pers enkelväg. Vandring ca 8 mil efter Kungsleden söderut mot Hemavan. Buss till Umeå ca 230kr/pers. Sträckan är lättvandrad med inte mindre än 5 stugor efter leden där man kan hyra in sig. Vill man tälta finns det massor av bra tältplatser att hitta. Många vackra platser att beundra och varför inte göra en toppbestigning av Norra Sytertoppen 1767 möh.
God tur!
 
Ammarnäs är också fint med sitt Sulåive där sydväggen är cirka 500 meter fritt fall. Garanterat en hisnande upplevelse att krypa fram dit. Riktigt bra fiske också uppe på kalfjället om man orkar gå lite längre än de flesta (vilket inte är så svårt).

För oss sydbor är det dock väl långt. Därför har jag de senaste åren alternerat mellan Ljungdalen(Helag) och Ammarnäs.
 
Tolkar jag dig rätt om du rekommenderar Enafors som utgångspunkt? Lite googlade ledde mig till http://www.annsjobygden.se/enafors.php - som rekommenderar att man utgår från tågstationen och vandrar till Högåsens topp - kanske kan vara något?
Det är säkert fint, men tar knappast 3-4-dagar. :)

Jag tror att cremytos menade Helags, söder om Enafors. Det finns massor av leder i de krokarna, så att lägga upp en 3-4-dagarstur efter eget tycke och smak där är inte svårt. Jämttriangeln Storulvån-Sylarna-Blåhammaren är ganska folkrikt, men jag vet inte om det är det på de andra lederna. När vi gick från Enafors och förbi Snasahögarna mot Ulvåtjärn så var det nästan folktomt, trots att det var första veckan i augusti, värsta högsäsongsveckan i fjällen. Det verkar som de flesta åker direkt till Storulvån, eftersom det är närmare fjällen. Men leden från Enafors över myrarna är också jättefin!
 
Vandra i Grövelsjön

Ett förslag är att ta tåg/buss fram till Grövelsjön. Tror att ni som studenter kan få en biljett från Stockholm till grövelsjön för ca. 300,-. Tåget går fram till Mora och därifrån ordnar SJ buss ända fram till Grövesjön.

I Grövelsjön har du massor av vackra vandringsleder!

Om ni har lust att kika lite på bilder från Grövesjön så kan ni titta in på vår hemsida. www.traneving.se
Här fick också andra förslag på vandringsleder.

Hoppas ni får det bra! :)

Helena & Thomas
 
Instämmer

Jag instämmer helt med att Grövelsjön erbjuder mycket fina och vänliga leder. Stort plus är ju även att det, som tidigare nämnt, är hyffat nära och billigt att ta sig dit.

Jag är i samma situation som ni, jag och min sambo är också studenter och planerar vandring i sommar. Nybörjare även vi. Vi har tittat dels på Grövelsjön, men även att gå mellan Abisko-Nikkaluokta. Det är 110 km utmed Kungsleden som verkar vara mycket fint samt lätt att orientera. Nattåget direkt till Abisko kostade ungefär 700kr för oss studenter, och det borde vara ungefär samma för hemresan.

http://www.svenskaturistforeningen.se/kungsleden.htm

Hör gärna av dig om du hittar något annat spännande för oss nybörjare, christoffer.hedman.2241@student.uu.se

Väl mött
 

Liknande trådar