ja det krävs väl kanske att man uppskattar sådant för att man ska få va med i det coola gänget ;(
jag påminner mig att det var ett himla småätande under kursen xD
tack så mycket för snabbt svar
blir väl o beställa 5mm då kanske så testa med det o se vad jag tycker är ju inte hela världen om jag föredrar tunnare/tjockare
funderar på o beställa från utlandet då det är så otroligt mkt billigare
Hittils hittat
bannanafingers.co.uks
Barrabes.com
vet att det går att leta runt på forumet och hitta liknande men tänkte när det ändå var så snabba svar här
sitter nu med ufnderingar på att beställa ett rep då det tidigare har rekomenderats.
och när jag ändå håller på o det blir billigare så kanske ett set med kilar och kanske 10m statiskt rep
och ngr fler karbiner och kanske ngr olika slingor
då harj ag ju faktiskt allt för att bygga ankare o köra topprep.
tål att tänkas på.
Det är möjligen inte ngn som ska till ngn av klätterhallarna i gbg nu udner veckan som orkar släppa med sig en rookie?
hade gärna varit på o klättrat utomhus för den delen men har ju inget utöver personliga utrustning samt ingen hjälm ^^
kan väl tillägga att på kursen klättrade vi 5or och det kändes som att det är där ngnstans jag ligger om det ska bli ngt klättrande men e gärna på o testar med 6or också!
Jag delade upp mina större utrustningsinköp i olika steg.
Första steget var personlig utrustning, strax efter kursen (sele, skor, krita, broms mm).
Nästa steg kom sen när jag ville börja topprepa/sportklättra utomhus också, då tillkom rep, statiskt rep, quickdraws mm.
I takt med att jag blev mer varm i kläderna och ville börja leda kom jag till nästa steg där jag köpte säkringar mm.
Sen blev jag förstås nyfiken på isklättring och där kom nästa steg...och ja så fortsätter det så långt man intresserar sig för nya discipliner. Skönt att jag inte har intresserat mig för aid... Än...
Men vet du vad du vill och har pengarna så är det väl bara att shoppa på. Men om du vill känna dig för lite inomhus/utomhus så tycker jag du till och börja med ska skaffa den personliga utrustningen först (sele, skor, kritpåse, hjälm, broms+hms, prusik+karbin, självförankringsslinga+karbin). Har du de grejerna kan du hänga på nån som har resten, tills du vet vad du mer behöver. Den personliga utrustningen är det som jag förväntar mig att min klätterpartner tar med sig när vi ska klättra.
Sen beror det på om du vill inrikta dig (till och börja med) mot inomhus/sport eller utomhus/topprep.
I båda fallen behöver du ett rep. Börja med ett enkelrep. Ska du börja leda lite inomhus eller sportklättra i Aspen så köp även quickdraws. Men är du mer åt utomhus/topprep-hållet så behöver du utrustning för ankarbygge. Då kan det vara bra med ett statiskt rep 15m brukar räcka bra runt om i Gbg. Men på vissa ställen behövs det även lite kilar/cammar/hexor el dylikt för att bygga ankare.
Om du sen vill börja leda så är det ju säkringar, quickdraws, slingor och karbiner som behövs.
Så såg det väl i grova drag ut för mig när jag började ackumulera grejer. Jag köpte en hel del begagnat, men det är ju alltid en chansning eftersom du då inte känner till grejernas historia. Av princip köper jag aldrig "mjukvaror" begagnat (rep, slingor mm).
Akta bara så inte prylfebern drabbar dig ;-) !!
Som mest hade jag själv 47 cammar!!
Jag bor inte längre i Gbg. Men jag är i Gbg lite då och då. Så vill du klättra så skicka ett meddelande med dina kontakt-uppgifter så kan vi se om vi kan styra upp något.
Nu är jag dock inte tillgänglig gör klättring förrän i oktober!
Jag klättrar vad du känner för topprep/inomhus/trad/is till och med sport om det skulle vara kris.