Nybörjare - Söker lätt utrustning

Måste fråga en sak som framförallt vänder sig till er som är fotointresserade, i o m trådens rubrik. Jag har funderingar på att ev i framtiden ge mig ut på promenad i den svenska fjällvärlden och då undrar jag hur ni gör med er fotoutrustning som bekant väger en del, utöver allt annat som skall med.

Själv har jag fyra (4) fasta gluggar, en uppsättning filter med filterhållare, resestativ och trådutlösare, plus allt småplock som man behöver. Därtill kommer då all annan nödvändig utrustning, jag behöver inte räkna upp allt, för ni vet (förhoppningsvis) själva av erfarenhet, vad som behövs för en tur på fjället en vecka eller två.

Det självklara svaret blir framför allt vad det gäller fotoutrustningen, att bara ta med ett zoomobjektiv (som jag inte har) eller att nöja sig med en glugg. Frågan är då vilken ?

Jag har Nikon D800E samt 15/2,8, 28/2,0 MP 50/2,0 och MP 100/2,0. Själv tänker jag spontant på MP 50/2,0 om jag bara skall ta med mig en glugg, vilket jag ämnar göra inför min stundande cykelsemester, men jag är intresserad av att ta del av hur ni andra fotointresserade löser denna fråga, med tanke på att hålla nere vikten. Att lämna kameran hemma håller jag som uteslutet.
 
Om fokus är på foto...så är det bara att bita ihop och bära....finns ju inte så mycket lättprylar att byta till;)....typ kolfiber stativ
Jag brukar alltid stå och välja mellan Sony rx100 och min Nikon DSLR.....brukar alltid bli RX100 som får följa med;)
 
Glömde nämna i mitt inlägg ovan, att jag har en F-stop Satori exp, frågan är om den är tillräckligt rymlig för en expedition i fjällvärlden ? Man kan (som tur är) fästa stativ och tält på var sin utsida.
 
Om fokus är på foto...så är det bara att bita ihop och bära....finns ju inte så mycket lättprylar att byta till;)....typ kolfiber stativ
Jag brukar alltid stå och välja mellan Sony rx100 och min Nikon DSLR.....brukar alltid bli RX100 som får följa med;)
Förstår det valet om man har möjlighet att välja (vilket jag inte har) och att köpa ett ytterligare system är inte aktuellt =P. Det är som bekant inte gratis. F ö så har jag ett kolfiberstativ med tillhörande kulled.
 
Det självklara svaret blir framför allt vad det gäller fotoutrustningen, att bara ta med ett zoomobjektiv (som jag inte har) eller att nöja sig med en glugg. Frågan är då vilken ?

Jag har Nikon D800E samt 15/2,8, 28/2,0 MP 50/2,0 och MP 100/2,0. Själv tänker jag spontant på MP 50/2,0 om jag bara skall ta med mig en glugg, vilket jag ämnar göra inför min stundande cykelsemester, men jag är intresserad av att ta del av hur ni andra fotointresserade löser denna fråga, med tanke på att hålla nere vikten. Att lämna kameran hemma håller jag som uteslutet.

Jag är själv fotointresserad men nybörjare inom vandring. Frågan du får ställa dig själv är vad ditt motiv kommer vara och vilket objektiv du använder mest i vardagen. Jag personligen skulle inte ta med mig mer än 2 objektiv, 15/2,8 för bergen, naturen och 50/2,0 för mer vardagliga bilder. 50mm funkar alltid och väger oftast mindre. Däremot vore det inte fel med 12-50mm objektiv, väger inte allt för mycket.
 
Fotoutrustning, visst klara man sig med mindre men är det roligt och man behöver stativ, landskapsglugg, vidvinkel och makroobjektiv med tillhörande lågt stativ och dv pinaler. Ersatte mitt 85a till fullformataren med ett 100mm makro, inte perfekt som landskapsobjektiv men litet offer för tvåbruk. Tungt riktigt makrostativ ersattes med Leicas hopvikbara, den stora Leicaleden bytte jag mot mindre, lättare och diskret Rossiled. Fotoväskan med tillbehör gick ner från 3,5kg till 2. Byte till kolfiberstativ sparade ytterligare 1 kg, givetvis skulle även jag kunna byta till en lättare spegellös men hellre en resa till när jag får bestämma.
go tur
 
Jag är själv fotointresserad men nybörjare inom vandring. Frågan du får ställa dig själv är vad ditt motiv kommer vara och vilket objektiv du använder mest i vardagen. Jag personligen skulle inte ta med mig mer än 2 objektiv, 15/2,8 för bergen, naturen och 50/2,0 för mer vardagliga bilder. 50mm funkar alltid och väger oftast mindre. Däremot vore det inte fel med 12-50mm objektiv, väger inte allt för mycket.
Precis som dig är jag nybörjare inom detta område, faktum är att jag aldrig befunnit mig i fjällmiljö och vad jag förstått är det rådligt att informera sig innan man ger sig ut i fjällen, så att man inte tror att det är sommar =p.

Men för att svara på din fråga, så är det framförallt landskapsfotografering jag tänker på och utifrån det resonemanget är naturligtvis ditt förslag på objektivpark lämpligt. Faktum är att man klarar sig nog med 50:an så till vida att man kan slå samman flera exponeringar till en panoramabild och på så sätt blir vidvinkel överflödig. Det är i de banor jag tänker i alla fall.
 
Koga:
Jag tar enbart med mig en spegellös kamera och ett 35mm objektiv för att hålla vikten nere. Jag använder även en sån här fästanordning till kameran (https://peakdesign.com/store/?c=clips) för att slippa extra vikt (andra lösningar för att ha kameran tillgänglig snabbt) samt för att undvika hur obekvämt det är att vandra med en kamera runt halsen/över axeln.

Det är inte speciellt roligt att släpa runt massa fotoutrustning ute på fjället och det finns ingen perfekt lösning på problematiken. Det är dessutom svårt att hålla objektiven fria från smuts och på vintern fukt/imma när du konstant byter objektiv.

Ska du ta riktigt fina bilder måste du planera hela din tur utifrån var du bör vara när ljusförhållandena är som bäst därför brukar jag tänka att om du inte specifikt är ute för att ta bra bilder så är det bättre att lämna din bästa och tyngsta utrustning hemma och istället ta med något som passar både vikt och ändamålsmässigt.


Tobias.H:
Jag är ingen lättviktsfantast själv utan brukar ha vikt i åtanke när jag väljer utrustning som passar den tur jag tänkt.

Snacks som har högt energiinehåll är nötter, frön, dadlar, rökt kött (mycket fett) etc. Brukar oftast ha med choklad och liknande själv.

Lättviktstält har jag tyvärr inte mycket erfarenhet av så där finns det andra som kan ge dig bättre rekommendationer.

Ytterligare en sak att ha i åtanke är att en ryggsäck med dåligt bärsystem kan få 15kg att kännas som 20kg i en ryggsäck med bra bärsystem. Jag använder oftast en Osprey Xenith som jag tycker är mycket bra i förhållande till vikten men ska du bära under 15kg så finns det garanterat lättare alternativ som är mycket bättre.
 
Hej,
Jag använder följande på veckoturer ensam:

30liters säck från Mountain hardwear. Jag tror den heter scrambler 30, den väger ca 350 gram utan ryggplatta. Liten säck som som precis rymmer veckotur för mig.

Tält fråm Terra nova. Laser photon. Väger ca 750 gram. Funkar bra ensam, men inte till två.

Sovsäck från Yeti. Passion 3 heter den. Väger ca 550 gram. Halvkall, men ok för mig i tält till fjälls.

Liggunderlag från Jysk och Klymit. Jyskunderlaget är deras enklaste och väger drygt 100 gram. Detta har jag även till raster. Det grundar jag med mot tältgolvet. Klymitunderlaget är inertia x-lite och väger 200 gram. Detta har jag i sovsäcken.

Min kökslösning är ett evernew 0,9 literskärl med en hemgjord titankon som vindskydd/kärlstöd, vikt för detta ca 150 gram. Detta eldar jag med esbit (28 gram/dag). För mig så lönar det sig viktmässigt med esbit på veckoturer.

Till mat så brukar jag köra torrvaror (couscous, nudlar, havregryn, torkad köttfärs mm) 150gram/måltid och förstärka med 30gram olja. Jag brukar även äta ca 200gram nötter/dag. Vikt ca 750gram/dag. Jag behöver mycket energi och detta ger ca 3800Kcal/dag. För mig är det viktigt med min lilla säck att maten har liten volym(couscous och risini bra, snabbmakaroner mindre bra), samt kort tillagningstid pga mig kökslösning(couscous bra, pasta mindre bra).

Min säck brukar väga under 10 kg vid start.
 
Kamerautrustningen är svårt. Fota själv en del men på senaste har jag inte alltid med allting.
Det svåra är att ha rätt glugg såklart. Har nu oftast 50mm på fullformat med mig men det är inte sällan den känns för kort och sedan för långt för de där fina vyerna när man är vid havet eller på ett berg.
Körde ett tag alltid med bara 135mm L objektivet och var väldigt nöjd fast fick strunta i panorama. Men de flesta djur kom jag ändå tillräckligt nära för att få en bra helhetsbild eller croppar.
Drömmen för mig vore ett 85mm L objektiv men jultomten har inte varit så snäll än....
Men som sagt, 50mm är det som gäller och sedan kör jag hellre lite enklare nuförtiden och inte så mkt grejer. Bra kamera och objektiv men sedan max en fjärrkontroll så jag kan köra nattbilder. Man hitta nästan alltid ngt man kan lägga kameran på om man inte ha stativet med sig. Då ligger jag på max 1500g vilket känns fortfarande okej att ha med sig. Tyngre bli det för mig personligen bara kul om jag har bestämt mig från början att jag gör resan för att just fota.

De problemen jag alltid ser med utrustningen är
- att hålla allting vattentät
- att hålla smutsen ifrån (många putsdukar osv behövs)
- byter man objektivet ofta få man lätt in smuts i kameran också och tyvärr fattar man inte det alltid förrän man ser bilderna hemma på skärmen....
- kondens är ett problem de kallare årstiderna
- man vill ha allting lättillgänglig och helst utan att behöva ta av sig den tunga ryggan varje gång då det stör mkt i längden när man för hundrade gången ser ngt otroligt minnesvärd och vackert....

Det jag tycker är svårt med att vara ute och fota är också att jag behöver bestämma mig när jag ska fota och när jag bara vill njuta. I början bli det lätt lite för mkt fotande och jag kommer inte så långt, man är lite för inne i känslan att "resan är kul och det är så fint överallt i naturen" att man lätt fota lite "för mkt" i början
 
Bytte till spegellöst (Sony A6000) och fast 35/1.8 istället. Väger tillsammans 600g med ett extra silikonskydd, blev mindre än halva vikten jämfört med Canon.
 
Jag är själv fotointresserad men nybörjare inom vandring.
Då är vi två.
Frågan du får ställa dig själv är vad ditt motiv kommer vara och vilket objektiv du använder mest i vardagen. Jag personligen skulle inte ta med mig mer än 2 objektiv, 15/2,8 för bergen, naturen och 50/2,0 för mer vardagliga bilder. 50mm funkar alltid och väger oftast mindre. Däremot vore det inte fel med 12-50mm objektiv, väger inte allt för mycket.
På denna punkten är vi eniga, det förefaller vara det bästa om man skall minimera packningen, själv lutar det nog att bara ta med 50:an , med risken att jag kommer att ångra mig, när jag väl står där uppe i fjällen. Någon zoom har jag inte, och det är inte aktuellt att skaffa någon heller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg