Nybörjare inomhus - vad tänka på?

10 år kanske rentav kustnära, skulle säkert kunna vara ett problem - ifall grejorna hänger på klippan under den tiden. Förvarade inomhus så är det antagligen inga större problem ens på Västkusten.

Min fråga till WC gällde dels allmänt, dels specifikt deras kilar. På kilarna finns som bekant inga leder eller liknande, men där är det ju inte ovanligt att wiren skadas vid rensning eller fall. Wiren i sig är säkert en aning överstark i förhållande till märkningen, men små kilar är å andra sidan rätt klena enligt märkningen, så det finns god anledning att kolla sånt noga och kassera vid relativt små skador.
WC uppgav dock att det var okulärbesiktning, samt historik avseende extremfall som gällde (hardware), inte ålder.

(Kilar används förstås inte inomhus, men... :))

Skummade igenom kompendiet och tror att det kan funka väl som informationskälla för nybörjare som en liten repetition efter exempelvis en kurs. De flesta konstigheter jag hittat har redan nämnts i tråden förutom en sak. I början så tas olika grepptyper upp, men en av de absolut vanligaste greppen, crimpen, har helt uteslutits. Har den uteslutits medvetet pga den höga skaderisken för nybörjare då detta kompendie främst riktar sig till dessa? Detta skulle, tycker jag, vara en tankevurpa då det i så fall vore bättre att upplysa om just detta.

Bra jobbat! / Johan Jonsson

Tack för synpukter, nu får det vara färdigt :)

Vill börja med att tacka för många synpunkter som hjälpt till att göra kompendiet bättre. Tyvärr går åsikterna bland klättrare isär ganska mycket och det är omöjligt att skriva så att det stämmer med allas åsikter. Nu har jag dock märkt att det mesta är ”detaljer” som diskuteras och kanske viktigast är att ingen har haft synpunkten att något har varit ”farligt” skrivet. Jag har därför jobbat in synpunkterna på något sätt som motsvarar det ”säkrare” sättet om det drar jämt mellan lägren och försökt förtydliga att det finns skillnader i åsikter.

Den revidering jag har gjort heter revidering 2006-10-15j (j:et avser bara förbättring av utskrifter på vissa skrivare) och JAG PLANERAR INTE FLER UPPDATERINGAR eftersom min tid är på jorden är begränsad och jag tror att man nu hittar minst lika många saker att ifrågasätta i de kända böckerna om inte fler, i många av dem. Det viktigaste tycker jag ändå är att ingen framfört åsikten, ”-det där är farligt!” Den har jag hört och sagt allt för många gånger om våra kändaste böcker tyvärr….

Jag hoppas att några där ute tycker att jag tillfört något vettigt och finner användning för mitt kompendium inom de ramar jag angett, min förhoppning är att jag hjälpt till att göra klättervärlden lite lite bättre  Men nu ska jag gå vidare med mitt nästa projekt och det går inte att lägga ut på nätet ;)

Apropå Crimp: Det är alltid en avvägning hur mycket man ska skriva, jag tyckte att urvalet är ett lämpligt urval för just nybörjare vilket Johan Jonsson också verkar vara lite inne på. Som jag skriver i förordet och på sidan, detta är ett komplement till en kurs och inte en komplett handledning, crimpen tycker jag absolut är vettigt att ha med på en kurs.

// Clas Kristiansen

PS. den som vill använda kompendiet på en kurs eller liknande, hör av dig! Jag är inte omöjlig ;) adressen står på hemsidan DS.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg