Re: du kan alltid börja med att läsa
Jag har laddat ner ditt kompendium och läst det. I huvudsak tycker jag det verkar bra, men jag ser en del detaljer som jag tycker är direkt felaktigt, alt. tveksamt. Funderar på om du kanske bara försöker vara övertydlig eftersom det är nybörjare det riktar sig mot, men skulle ändå vilja veta hur du menar.
Några exempel (inte exakt citerade):
1. Ankaret. "Repet måste löpa genom 2 karbiner varav 1 låsbar, grindarna åt olika håll."
Min kommentar:
Tycker detta lämnar en del att fundera över. T ex så sätter man inte 2 päronformade HMS-karbiner med grindarna åt olika håll, om man nu öht alltid måste använda 2 karbiner.
2. Angående materiallivslängd. "Klätterutrustning av nylon har en maximal livslängd på 5 år och metall en maximal livslängd på 10 år. Detta förutsätter att utrustningen inte används och förvaras svalt och mörkt."
Min kommentar:
Detta kan man möjligen se som ett riktvärde, men att t ex en oanvänd karbin ska kasseras efter 10 år är direkt fel. 10 år efter tillverkning, eller köp? Kan man se tillverkningsår?
3. Om utrustning igen. "Man ska aldrig smörja klätterutrustning med mineralolja, utan silikonbaserad olja rekommenderas"
Senare: " En kärvande karbingrind får aldrig smörjas för att den ska gå lättare, har grinden börjat kärva ska karbinen kasseras, eftersom det tyder på att den är skadad."
Min kommentar:
Motsägelsefullt, dessutom är det oftast bara att rengöra en kärvande grind så funkar den.
4. Ledklättring, fallfaktor. "Efter ett fall bör man alltid fira ner, lösa upp knutar och låta repet hänga fritt och återhämta sig. Redan efter ett mindre fall behöver repet 15-20 min att återhämta sig. När repet återhämtat sig sig bör försteman byta ände och knyta in sig i repets andra ände."
Min kommentar:
Man kanske "bör", men ytterst få klättrare gör så om det inte är ett långt fall. Kan vara motiverat att påtala att repet blir mer stumt efter ett fall. Ett mindre fall, med myckt rep ute, kräver inte automatiskt nerfirning och repvila.
Jag har inte läst kompendiumet nitiskt för att leta fel, utan jag reagerade bara spontant på vissa saker.
Jag är också medveten om att det handlar om inomhusklättring, men jag tycker ändå du bör fundera igenom texten igen.
/K
cygnes; sa:mitt kompendium som finns att ladda ner (gratis i .pdf-format) på http://www.mockasin.net det använer jag när jag håller i inomhuskurser både led och topp, tyvärr tar det inte upp något om utomhusklättring.
//Clas
Jag har laddat ner ditt kompendium och läst det. I huvudsak tycker jag det verkar bra, men jag ser en del detaljer som jag tycker är direkt felaktigt, alt. tveksamt. Funderar på om du kanske bara försöker vara övertydlig eftersom det är nybörjare det riktar sig mot, men skulle ändå vilja veta hur du menar.
Några exempel (inte exakt citerade):
1. Ankaret. "Repet måste löpa genom 2 karbiner varav 1 låsbar, grindarna åt olika håll."
Min kommentar:
Tycker detta lämnar en del att fundera över. T ex så sätter man inte 2 päronformade HMS-karbiner med grindarna åt olika håll, om man nu öht alltid måste använda 2 karbiner.
2. Angående materiallivslängd. "Klätterutrustning av nylon har en maximal livslängd på 5 år och metall en maximal livslängd på 10 år. Detta förutsätter att utrustningen inte används och förvaras svalt och mörkt."
Min kommentar:
Detta kan man möjligen se som ett riktvärde, men att t ex en oanvänd karbin ska kasseras efter 10 år är direkt fel. 10 år efter tillverkning, eller köp? Kan man se tillverkningsår?
3. Om utrustning igen. "Man ska aldrig smörja klätterutrustning med mineralolja, utan silikonbaserad olja rekommenderas"
Senare: " En kärvande karbingrind får aldrig smörjas för att den ska gå lättare, har grinden börjat kärva ska karbinen kasseras, eftersom det tyder på att den är skadad."
Min kommentar:
Motsägelsefullt, dessutom är det oftast bara att rengöra en kärvande grind så funkar den.
4. Ledklättring, fallfaktor. "Efter ett fall bör man alltid fira ner, lösa upp knutar och låta repet hänga fritt och återhämta sig. Redan efter ett mindre fall behöver repet 15-20 min att återhämta sig. När repet återhämtat sig sig bör försteman byta ände och knyta in sig i repets andra ände."
Min kommentar:
Man kanske "bör", men ytterst få klättrare gör så om det inte är ett långt fall. Kan vara motiverat att påtala att repet blir mer stumt efter ett fall. Ett mindre fall, med myckt rep ute, kräver inte automatiskt nerfirning och repvila.
Jag har inte läst kompendiumet nitiskt för att leta fel, utan jag reagerade bara spontant på vissa saker.
Jag är också medveten om att det handlar om inomhusklättring, men jag tycker ändå du bör fundera igenom texten igen.
/K