Det är bra att starta med FC
Min fru och jag gick vår första fjällvandring genom att vara med i Fjällräven Classic och det var kanon! Enda gången det är mycket folk är i starten, annars går man mest för sig själv. Visst ser man människor hela tiden, men första gången är det rätt skönt. Beroende lite på hur mycket folk man vill träffa, så väljer man startgrupp. Vill du träffa mest folk, så väljer du en tidig startgrupp och går i lagom takt. de passerar det en hel del snabbgående

människor, annars väljer du en startgrupp i slutet och då blir du i stort sett ensam utom vid FC checkpoints. Vad du än väljer så se till att du kommer fram till Abisko så att du kan vara med på Trekker's Inn, det är en höjdare att avsluta vandringen med!
Majoriteten av deltagarna är såna som vill prova på fjällvandring, men under lite ordnade former. Det finns en sida på
Facebook (inte hanterad av Fjällräven), där deltagare från flera ställen i världen har pratat om hur det skall bli och hur det var. Där hittar du förstahandsinformation och kan se mängder med bilder från vandringen.
Jag har gått FC ytterligare en gång efter den först och skall gå igen nästa år. Jag har haft Kajka och jag tycker den är jättebra och sitter kanon på ryggen, men nu skall jag ha en mindre (jag hade en 75l).
//mjensen