Nya tält för sommarsäsongen 2014?

18kg rivstyrka skulle i så fall vara samma som Kerlon 1800, dvs HB's svarta serie. Att ett 2-mans tunneltält i den starka väven bara skulle väga 1,45kg kan knappast stämma, såvida inte Exped fått för sig att trolla;)
Kerlon 1800 är i 40D Ripstop Nylon enligt HB's hemsida. 15D Ripstop Nylon som Exped listar är tunnare än i HB's Kerlon 1000 som används i deras gula serie.

Vad betyder det i praktiken? Rivs tyget sönder fort på vindar över t.ex 20m/s eller kommer en spöregn gå igenom?
Spica´n är ju rätt likt HB Anjan men yttertyget går lite längre ned på sidan (kanske tom kan klarar lite snö?) och de kosta mindre. Hur är de två mot varann?
På de tyngre tälten valde jag mellan HB Staika och Exped Orion II extreme där jag slutligen köpte Orion tältet förra året. Och jag är väldigt nöjd med det tältet (klarade problemfritt en vinterstorm på upp till 35m/s och liknande) och jag hoppas väl att Spica skulle kunna göra mig lika nöjd i de mera skyddade regioner.

Vad betyder det i praktiken? Rivs tyget sönder fort på vindar över t.ex 20m/s eller kommer en spöregn gå igenom?
Spica´n är ju rätt likt HB Anjan men yttertyget går lite längre ned på sidan (kanske tom kan klarar lite snö?) och de kosta mindre. Hur är de två mot varann?
På de tyngre tälten valde jag mellan HB Staika och Exped Orion II extreme där jag slutligen köpte Orion tältet förra året. Och jag är väldigt nöjd med det tältet (klarade problemfritt en vinterstorm på upp till 35m/s och liknande) och jag hoppas väl att Spica skulle kunna göra mig lika nöjd i de mera skyddade regioner.

Ingen aning faktiskt och har ingen egen erfarenhet av Expeds tält. Jag reagerade bara på citatet från Exped och deras påstående ang vävarna och 18kg rivstyrka som inte kan stämma.
15D ripstop nylon verkar vara samma vävspec som Helsport använder på sina superlight tält, dvs det som kallas Helsport Superlight 3000. Specen för Helsportväven säger 3000mmvp och rivstyrka 8kg.

Golvet är som på många lättviktstält tunt (40D) vilket gör det känsligt vilket danisko redan påpekat, och hög vattenpelare spelar inte så stor roll om det går hål;) Motsvarande på HB's gula serie (ex Anjan) är 50D.

När jag frågade om rivstyrkan bad jag om att få specat vilket test det var, det med enkel eller det med dubbel reva, men jag fick inte det. Hilleberg har det med dubbel reva. Uppgifterna från en tillverkare som uppger det med enkel reva bör ju dubbleras för att kunna jämföras.

Tittade ett slag på duomid som pga av högre höjd och därmed brantare väggar bör vara jämförbar i fot- och huvudutrymme när man ligger ner. Jag la ner när jag hittade en sida där en ägare hade mätt distansen i höjd till ytterduken över sitt (Exped Synmat) liggunderlag vid kortändarna: 20cm!

Big Sky Chinook har 230cm och god rymd, Montana (dock under omarbetning) har 213cm med raka gavlar, likt ett Keron. Vaude Power Lizard är väl 225 med raka gavlar, dock lägre tak.

Fast är man nästan två meter får man kanske acceptera att tältet blir tyngre än för en person som är 1,70, och kanske bör ett tält som för 1,70-personer räknas som tvåmans räknas som ett enmanstält för en tvåmetersman. Har ni mätt de där skuggfigurerna de alltid har hukande och liggande i tältskisserna? De är i en del fall inte längre än 150 cm. En lösning kan vara ett skräddarsytt (ta kontakt med en sömmerska?) enmans innertält monterat i ett tvåmans. Tänk dig t.ex. hela Nammatj längd, inklusive absiden.
Tack för tipsen! kanske inte riktigt vad jag letar efter men tack ändå!

Jovisst, självklart blir det lite tyngre men man vill ju inte tvingas till sämre lösningar (som exempelvis sämre vindtålighet). Ett 2p-tält brukar ju inte vara längre än ett 1p utan lite bredare (man får ligga lite på diagonalen). Men på så vis blir det en massa kall golvyta över som kyler om den inte isoleras, och då kanske man behöver släpa med ett extra liggunderlag. Det jag vill ha sagt är att det oftast blir halvtaskiga kompromisser när man ska hitta ett bra solotält som lång.

Skräddarsytt kan visst vara ett alternativ men jag tror inte att det kan rymmas inom min budget. Ska kanske göra ett försök att sy själv trots mina bristfälliga kunskaper (förhoppningsvis lär man sig något på köpet) men problemet blir då att jag aldrig skulle lita på mina egna sömmar när det stormar på fjället...

Jag skulle nog inte heller lita på en egen yttertältssömnad, men nu menade jag en skräddarsydd innertältskonstruktion, inte ytter. Tvåmanstält finns många där absiden kan tas i anspråk för det. Tänk dig att du delar rymden i ett Nammatj eller liknande tält på mitten, på längden. Då blir ena längshalvan nu absid medan den andra skulle rymma ett innertält. Innertältets mått blir då max ca 310*70. Man måste inte nödvändigtvis utnyttja hela den ytan för innertältet. Då får du dessutom tvåmanstältets bättre stormskydd jämfört med ett enmans, som ofta är en enbågskonstruktion. Nallo skulle dock inte funka pga hur dörren är placerad.

(...) Jag är 195cm lång och har dessutom skaffat mig den dåliga vanan att sova på ett 9cm tjockt liggunderlag (Exped). Tråkigt att det finns så få alternativ för oss som är lite längre och vill ha ett lätt men stadigt 1p-tält. (...)
Har du kollat om inte Ringstind SL kunde passa dig? 235 cm innertält, huvudänden har visserligen inte någon separat rak del vid golvet, men den är väldigt brant i sig. Mina barns fader är 194 cm lång och ha inte anmält några problem, men har å andra sidan inte haft en lika tjock madrass som du. Kanske värt en koll i alla fall. Jag är i övrigt rätt nöjd med tältet. Två recensioner finns här.

PS Det är lätt att föreställa sig, att det kan finnas fler egenskaper hos väven än denimtalet, som avgör dess rivstyrka (trådkvalitet,vävsätt etc) . Helsport uppger t ex 8 kg (enkel) för sin 15-denimsväv.

Jag skulle nog inte heller lita på en egen yttertältssömnad, men nu menade jag en skräddarsydd innertältskonstruktion, inte ytter. Tvåmanstält finns många där absiden kan tas i anspråk för det. Tänk dig att du delar rymden i ett Nammatj eller liknande tält på mitten, på längden. Då blir ena längshalvan nu absid medan den andra skulle rymma ett innertält. Innertältets mått blir då max ca 310*70. Man måste inte nödvändigtvis utnyttja hela den ytan för innertältet. Då får du dessutom tvåmanstältets bättre stormskydd jämfört med ett enmans, som ofta är en enbågskonstruktion. Nallo skulle dock inte funka pga hur dörren är placerad.

Har du kollat om inte Ringstind SL kunde passa dig? 235 cm innertält, huvudänden har visserligen inte någon separat rak del vid golvet, men den är väldigt brant i sig. Mina barns fader är 194 cm lång och ha inte anmält några problem, men har å andra sidan inte haft en lika tjock madrass som du. Kanske värt en koll i alla fall. Jag är i övrigt rätt nöjd med tältet. Två recensioner finns här.
Tack, men jag skulle gärna vilja hitta ett tält som är stagat med vandringsstav(ar) och som ändå är stort nog att rymma mig. Att fixa ett specialsytt innertält skulle kunna vara en idé om det inte blir för dyrt. Jag är i vilket fall fortfarande på jakt efter ett bra yttertält som helst ska vara stagat med endast en stav (så att man kan förstärka vid behov till ett upp-och-ner-vänt v). Sil-Hex-tältet är precis vad jag letar efter om måtten hade varit en 8-10% större. Funderar på att skriva till dem och fråga om de kan tänka sig att göra en lite större version...

Senast ändrad:
Chinook

Fått några svar från tältkonstruktören på Big Sky om Chinook. Det går att få 6 stormlinefästen, vilket också kommer vara standard i fortsättningen istället för de fyra som tidigare funnits (ska uppges vid beställning). Frågade om det skulle stå pall för 30 m/s, och fick svaret att det skulle det fullt stormsäkrat med alla sex linor och tre bågar. (När jag ställt samma fråga till Mountain Laurel Designs gällande Duomid och Solomid fick jag nekande/avrådande svar.)

Tack för info Roger! Chinook är mycket intressant. Ligger bra prismässigt också. Skulle vara kul att veta måtten på 2 pers varianten. Big skys hemsida är inte mycket att hurra för...

Chinook 2P mått

Ja, hemsidan är ganska usel - de säger den är under omarbetning. Går dock hitta mått, dels från en lista över tälten, dels genom att jämföra med skissen av footprinten på versionen av Chinook som bara har två bågar (vad den nu kan heta... "Revolution 2P", kanske det var). Måtten som jag då fått fram är:
Längd inner: 230
Bredd inner: 135/120
Höjd (i innertältet?) 107
Djup absider: 60

Big Sky Montana

Nu också fått svar om den nya versionen av Montana. Den var planlagd att komma till hösten, men blir nog försenad. De håller också på att ta fram ett kupoltält med 4 bågar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg