Hej Tobbe C
Nej, jag har inte studerat Stratospire 1, dock den mindre varianten Notch. Stratospire ser ut att vara ett skogstält, mycket vindfång där. Det är ganska stort och högt. Emellertid, den har faktiskt kortare ofixerade sidor än det mycket mindre Notch. Skulle dock tro att det behövs minst 6 linor, sannolikt fler. Liksom Notch ser dörrsidan ut att kunna flyttas in och sättas direkt mot marken, men vinkeln blir svår för tältpinnen att klara; risk är att den rycks upp.
När det gäller Notch hittade jag en del ägare som tyckte den stod dåligt i vind, men tidigare kom den med 0 st linfästen... Jag övervägde aldrig att sätta på fler linor på Notch. Det var ventilerna som var akilleshälen för mig: de går inte att stänga; de är vända åt var sitt håll, alltså alltid en in mot vinden. Kunde heller inte se hur man med en enkel konstruktion kunde modifiera dem. Jag är ute efter ett tält som klarar snödrev också, men den som bara ska ha tältet på sommaren bör göra andra överväganden. Fast ibland färdas ju också regnet horisontellt. Stratospires ventiler ser likadana ut som på Notch.
Tror jag letade efter data på tarptents väv, men jag minns inte att jag hittade det. Dock pratas det om det där fenomenet misting, och dukar efterbehandlas (se tidigare inlägg). Det är ju dock inte bara själva vävens styrka som spelar roll för vindtåligheten, utan sannolikt ändå mer förstärkningarna, t.ex. i stormlinefästen. (T.ex. Mountain Laurel Designs som blivit så populära overthere, och där anses så stormtåligt, skriver att vid uppsättning får man inte dra åt hårt i stormlinorna, bara så det sträcks litet grann...)