Nu får du ändå ge dig... Fram med en blogglänk så kanske vi tror dig.en FORSKNINGSartikel om detta har nyligen publicerats där man tittat på just detta
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nya forskningsrön om klimatförändringen
- Trådstartare Raskesven
- Start datum
Låt inte lagar stå ivägen för missionen:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7004936.ece
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7004936.ece
Frågan närmar sig studentspex och fjärmar sig vetenskap. Allt medan fuskets försvarare inte ser något anmärkningsvärt utan gärna vill tvinga sin omvärld att leva på ett särskilt sätt, att begränsa andras liv baserat på falska uppgifter. Skäms på er. Och kom ihåg vem som hela tiden förespråkat allas rätt att välja sätt att bidra till ett bättre klimat så att vi minskar orättvisorna och majoritetsförtrycket.
Frågan är otäckt mycket politik och såååå många tar sin chans att kuva sina medmänniskor genom att påtvinga dem högst personliga preferenser. Låt folk vara och låt nu bli det enfaldiga i att lägga alla ägg i samma korg. Mångfaldsagerande är svaret. Igen.
http://www.telegraph.co.uk/earth/en...tudent-dissertation-and-magazine-article.html
Frågan är otäckt mycket politik och såååå många tar sin chans att kuva sina medmänniskor genom att påtvinga dem högst personliga preferenser. Låt folk vara och låt nu bli det enfaldiga i att lägga alla ägg i samma korg. Mångfaldsagerande är svaret. Igen.
http://www.telegraph.co.uk/earth/en...tudent-dissertation-and-magazine-article.html
Skäms på er.
Skämmas för vad då? Att man inte håler med dig? Att man bygger sina åsikter på vetenskapliga forskningsresultat och inte politiskt önsketänkande? Att man inte gillar när folk ljuger för en? Allt det är jag stolt över.
Föresten; inte för att du bryr dig om fakta, det ha du aldrig gjort i den här frågan. Men enligt NASAs rapport är det gågna årtiondet det varmaste hittills (liksom de två föregående också var) och 2009 det näst varmaste (och mest varma på södra halvklotet) året som uppmätts. Tror du fortfarande på det där tjatet om att uppvärmningen hr avstannat?
De där om att de ska bli varmare... de ä ju kallare än nånsin nu ?, eller stämmer inte termometern ?
.
Peter peter peter..... Försök se längre än till termometer, kanske försök se en helhet.
Jag vet att denna diskussion ger dig panik. Men det som händer är inte ditt fel och lilla du påverkar inte klimatet ett skit, Men 6-7 miljarder petrar gör det.
Men som svar till "det är kallt nu då är allt ok" vill jag berätta för er att jag plockade gula kantareller den 1:a december 2009.
Är det normalt?
Peter peter peter..... Försök se längre än till termometer, kanske försök se en helhet.
Jag vet att denna diskussion ger dig panik. Men det som händer är inte ditt fel och lilla du påverkar inte klimatet ett skit, Men 6-7 miljarder petrar gör det.
Men som svar till "det är kallt nu då är allt ok" vill jag berätta för er att jag plockade gula kantareller den 1:a december 2009.
Är det normalt?
Få se nu: En rekordkall vinter har inget med klimat att göra, men kantareller 1 dec är ett tecken på global uppvärming! Har jag fattat det rätt?
(Båda två är klockrena exempel på anektodisk bevisföring: http://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisföring)
Enskilda observationer är värdelösa för att peka ut en trend. Tittar jag ut genom fönstret ser jag en människa. Hon har en röd mössa. Alltså befolkas Sverige av kvinnor, och de bär alla röda mössor.
En person är ingen trend. "Tre personer är en trend" gäller bara om man är journalist.
Men ska vi hålla på så kan jag slänga in att min kusin i Seattle rapporterar den varmaste januari sedan 1891 (när mätningarna började).
Helhetsbilden är den man ska titta på. Januari var kallare än normalt på 20% av jordklotet, och detta över det norra halvklotet som ju har vinter. Men ingen rapporterar om de 40% av jordytan som är onormalt varm (södra halvklotet, samt Arktis). Det lämnar futtiga 40% som normalvarm == det svänger regält, och ett totalöverskott för värme.
Det kan tilläggas att NASA har summerat årtiondet: Det varmaste uppmätta (90 och 80-talen var också varmast dittils), samt 2009 var det näst varmaste året (2005 är ettan) och det allra varmaste på södra halvklotet.
En person är ingen trend. "Tre personer är en trend" gäller bara om man är journalist.
Men ska vi hålla på så kan jag slänga in att min kusin i Seattle rapporterar den varmaste januari sedan 1891 (när mätningarna började).
Helhetsbilden är den man ska titta på. Januari var kallare än normalt på 20% av jordklotet, och detta över det norra halvklotet som ju har vinter. Men ingen rapporterar om de 40% av jordytan som är onormalt varm (södra halvklotet, samt Arktis). Det lämnar futtiga 40% som normalvarm == det svänger regält, och ett totalöverskott för värme.
Det kan tilläggas att NASA har summerat årtiondet: Det varmaste uppmätta (90 och 80-talen var också varmast dittils), samt 2009 var det näst varmaste året (2005 är ettan) och det allra varmaste på södra halvklotet.
Precis innan Torskfisket kollapsade i New Foundland fanns det ett (1) skitstort stim när alla kvarvarande ströfiskar samlade sig, hur mycket som helst, ingen brist här inte.Bara att fiska på "like there´s no tomorrow".
Det är det vi går mot nu,soltimmar till alla, vi sätter ett låtsasmål på 2 grader först och sen ökar vi det till 4 grader som om vi har kontroll. Isen i Antarktis håller på att smälta, och dessa enorma vattenmassor som frigörs kommer att påskynda axellutningen och när vi väl är över tröskeln går det snabbt. Det är en naturlig fas, som upprepas och kommer att upprepas om och om igen. Kanske skulle prova att skjuta lite kärnvapen på planeterna och se om man kan påverka rotationskrafterna.
Pine Island Glaciären har nu enligt experterna hamnat i ett tillstånd av kolaps. Utifrån isens tillstånd och klimatet som råder idag kommer det att smälta så mycket att 50 cm mer havsnivå år 2100 skapas. Detta extra vatten ingår inte i de prognoser man hör om framtida vattennivåer.
Havet stiger idag med 3.32 mm per år. För det föga troliga scenariot att den hastigheten inte ökar så ger det 30 cm till år 2100. (Kan tilläggas att havsstegringen år 1900 dublerades en gång, och dublerades sedan en gång till, och den lär fortsätta accelera).
Där har vi 80 cm mer hav som redan är programmerade in i systemet. Vi har redan skickat bestälningen så att säga. Med ytterligare utsläpp av CO2 kommer det förståss att bli ännu värre. Skulle bli förvånad (om jag fick leva) om det blev mindre än 1.5 meter år 2100.
Vid 80 cm så dränks staden Alexandria (alternativt förvandlas till en ö i havet), Venedig avfolkas, New Your får se sin tunnelbana dränkt var 20:e år (var 3:e år vid 100 cm), Kristianstad får bygga permanenta skydsvallar ungefär som i Holland.
Hundratals miljoner människor får lära sig att avlopsssytem är gravitationsdrivna, med havet som noll-nivå, när de inte längre kan spola i toaletten.
Vi förlorar jordbruksmark motsvarande mat för hundratals miljoner när Mekong- Nil- Ganghes- och Indus-flodernas deltan eroderas bort.
Detta alltså från de klimatförändringar som redan skett. De utsläpp som kommer att ske ej inberäknade.
Havet stiger idag med 3.32 mm per år. För det föga troliga scenariot att den hastigheten inte ökar så ger det 30 cm till år 2100. (Kan tilläggas att havsstegringen år 1900 dublerades en gång, och dublerades sedan en gång till, och den lär fortsätta accelera).
Där har vi 80 cm mer hav som redan är programmerade in i systemet. Vi har redan skickat bestälningen så att säga. Med ytterligare utsläpp av CO2 kommer det förståss att bli ännu värre. Skulle bli förvånad (om jag fick leva) om det blev mindre än 1.5 meter år 2100.
Vid 80 cm så dränks staden Alexandria (alternativt förvandlas till en ö i havet), Venedig avfolkas, New Your får se sin tunnelbana dränkt var 20:e år (var 3:e år vid 100 cm), Kristianstad får bygga permanenta skydsvallar ungefär som i Holland.
Hundratals miljoner människor får lära sig att avlopsssytem är gravitationsdrivna, med havet som noll-nivå, när de inte längre kan spola i toaletten.
Vi förlorar jordbruksmark motsvarande mat för hundratals miljoner när Mekong- Nil- Ganghes- och Indus-flodernas deltan eroderas bort.
Detta alltså från de klimatförändringar som redan skett. De utsläpp som kommer att ske ej inberäknade.
Nej.
De är marknadsliberaler. Det är jag också. Men när marknadsliberaler organiserar sig i grupp får de plötsligt för sig att koldioxid inte påverkar klimatet. De får också för sig att rökning inte orsakar lungcancer. De har inte någon vetenskaplig kreditvärdighet överhuvudtaget. Och när de börjar prata slutar jag lyssna just för att de är marknadsliberaler. En och annan sak de säger kanske är sant, men de säger också så mycket lögner att jag inte vill höra på dem. Jag föredrar argument baserad på verkligheten, inte på önsketänkande. Tyvärr, men jag har sett för mycket medveten lögn från det lägret för att ens överväga att lyssna på något de har att säga. Ljuger man för mycket så tröttnar folk till slut. Det har jag gjort.
Det är intressant att du kan göra som i sagan, vill inte höra, vill inte se men har svaret.................
(Obs ingenting om dig som person utan hur du beter dig)
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg