Nya byxor...

Letar efter ett par nya byxor, främst för vår/sommar/höst aktivitet. Med andra ord vind och vattentäta till att börja med. Jag skulle också vilja ha ett par rejäla fickor samt en anordning som håller nere byxbenen när man är ute och knallar. De bästa byxorna jag någonsin har använt i detta ändamål är faktiskt M/90 byxorna från försvaret.

Tyvärr gillar jag inte att gå omkring i camoflagefärgade kläder civilt, även om jag vet att många använder dem enbart för att de är så himla bra. Dessutom är de ju inte vattentäta.

Nån som kan/vill tipsa mig om ett par riktiga pangbrallor?

Kanske inte riktigt...

vad du söker men sjöstridsbyxa 90 liknar m90. Men de är mörktblå (marinblå), flamskyddade, varma, relativt vind och vatten täta. Lite tunga kanske men mycket sköna. Kolla dem!!!

Ma

Jag tycker du ska se bortom svenska försvarets matriel. Visserligen har de endel prylar som är bra men långt ifrån vad som finns att finna på den civila marknaden.
Jag kunde inte riktigt tyda vad du var ute efter för sorts byxor men kolla in Klättermusens Mithrilbyxa eller Mammuts Chamonix.

Annars kan du ta dig en titt i senaste numret av Utemagasinet som kom till prenumeranter igår. Där testas tunnare skalbyxor.

Lycka till med sökandet i skaldjungeln!
Fredrik

Byxkrokar

Om man vill ha krokar som gör att byxorna hålls nere (det vill jag) går de ju alltid att köpa separat och sy på dina favoritbyxor. Antingen militärens variant eller också går de nog att få tag på från Lundhags (lite annan utformning) som har krokar på några av sina byxmodeller.

Tack...

för alla svaren. Blev lite intresserad av Mithrilbyxorna. Vilka friluftsaffärer säljer dessa? Är det godtyckligt eller är de svåra att få tag på?

Det är tämligen lätt att få tag på dem. Kolla i de mer välsorterade friluftsbutikerna som för Klättermusen. Ut på stan och jaga. Har du nära in till Sthlm så kan du kolla hos friluftskomaniet på Kungsgatan, även Tierra butiken inte långt därifrån har ett bra sortiment, dock ej Klättermusen.

MA

Megin

...om du ändå skall titta på Mithril så kolla också Megin från Klättermusen. Otäckt dyr men värd varje krona om du vill ha en byxa som håller länge och är vattentät.

Mithril byxor:

Har du vägarna förbi Sthlm så måste du besöka KG.Johnsson i Huvudsta (Solna) de har nog inte hela Klättermusens sortiment alltid, men deras höst och vår rea är ett välkommet inslag i plånboken. Ex:Mithriltröja för 500 pix !
För övrigt ligger deras priser 100-50 kr lägre än vad du får punga ut för samma saker inne i city Friluftsbolaget,Naturkompaniet inräknat.
Att de är trevliga och kunniga gör inte saken sämre.
Hej/Bosse.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg