Skalbyxor med dragkedjor på sidan

Jag har länge haft Berghaus Light Hike Hydroshell med 3/4-dels blixtlås; de har trots 2,5-lagerskonstruktionen varit över förväntan slitstarka, hållit för en heldags ösregn, och blixtlåsen är så täta att jag kan vada med byxbenen hårt åtdragna med spännremmar över kängskaften.
Jag kommer att fortsätta använda dem i fjällen som renodlade regn- och vadarbyxor, men detta är ju inget man vill gå i på heltid - tyget är oelastiskt, byxorna saknar fickor och är (i likhet med Precip och andra renodlade membrantygs-regnbyxor) onödigt lufttäta i fint väder.

För mer alpina turer duger de sämre p g a det oelastiska tyget, och jag har därför letat efter något smidigare med "stretch" och hellånga blixtlås (för på/avtagning med t ex stegjärn på fötterna och/eller på något brant ställe där jag inte vill vingla på ett ben i taget). Jag hade provat IRL och gillat fr a passformen på Black Diamonds Stormline Stretch Full Zip, så när de dök upp på rea slog jag till, trots vissa förbehåll: fortfarande få fickor, inga förstärkta benslut, jobbiga tryckknapar.

Nu är jag precis hemkommen från en två veckors tur i Höga Tatra, och känner mig nöjd med byxorna. Välskurna (jag har herrmodellen), lätta, smidiga t o m vid klättring, tillsynes (så långt) tillräckligt stryktåliga, helt acceptabelt "osvettiga" för att vara membrantyg, höll för heldagsregn och tryckknapparna blev faktiskt mer lätthanterliga med tiden.

Kanske alltså ett tips om de motsvarar dina krav, men notera att jag hittills slitit på dem (visserligen hårt) i endast två veckor. Själv kommer jag inte att låta dem ersätta mina smidiga, tunna, luftiga 190 grams 3/4-delsbyxor, utan fortsätta dra på dem bara när jag verkligen behöver vattentätheten, men de ligger betydlig närmare allround-gränsen än Berghausbyxorna.

Jag har länge haft Berghaus Light Hike Hydroshell med 3/4-dels blixtlås; de har trots 2,5-lagerskonstruktionen varit över förväntan slitstarka, hållit för en heldags ösregn, och blixtlåsen är så täta att jag kan vada med byxbenen hårt åtdragna med spännremmar över kängskaften.
Jag kommer att fortsätta använda dem i fjällen som renodlade regn- och vadarbyxor, men detta är ju inget man vill gå i på heltid - tyget är oelastiskt, byxorna saknar fickor och är (i likhet med Precip och andra renodlade membrantygs-regnbyxor) onödigt lufttäta i fint väder.

För mer alpina turer duger de sämre p g a det oelastiska tyget, och jag har därför letat efter något smidigare med "stretch" och hellånga blixtlås (för på/avtagning med t ex stegjärn på fötterna och/eller på något brant ställe där jag inte vill vingla på ett ben i taget). Jag hade provat IRL och gillat fr a passformen på Black Diamonds Stormline Stretch Full Zip, så när de dök upp på rea slog jag till, trots vissa förbehåll: fortfarande få fickor, inga förstärkta benslut, jobbiga tryckknapar.

Nu är jag precis hemkommen från en två veckors tur i Höga Tatra, och känner mig nöjd med byxorna. Välskurna (jag har herrmodellen), lätta, smidiga t o m vid klättring, tillsynes (så långt) tillräckligt stryktåliga, helt acceptabelt "osvettiga" för att vara membrantyg, höll för heldagsregn och tryckknapparna blev faktiskt mer lätthanterliga med tiden.

Kanske alltså ett tips om de motsvarar dina krav, men notera att jag hittills slitit på dem (visserligen hårt) i endast två veckor. Själv kommer jag inte att låta dem ersätta mina smidiga, tunna, luftiga 190 grams 3/4-delsbyxor, utan fortsätta dra på dem bara när jag verkligen behöver vattentätheten, men de ligger betydlig närmare allround-gränsen än Berghausbyxorna.
Nu har jag redan inhandlat tidigare nämnd Marmotbyxa, men du skall ha stort tack för ditt inlägg.

Stort tack för tipset! Byxan du nämner är mycket billig, men dess vattenpelare är bara hälften så hög som Stellar Equipment-byxorna som tidigare nämnts i tråden, dvs 10.000 mm. Berätta gärna hur du upplever Marmotbyxornas vattentålighet.
Kanske lite sen återkoppling på din fråga. Jag har inte dessa regnbyxor själv, utan ett par vanliga från Haglöfs som jag hittade på rea utan hellång dragkedja (dragkedjan slutar vid höften), så de går att ta av/på med kängor även om det är lite bökigt. Min dotter använder däremot Marmot PreCip Full Zip byxor både hemma och på vandring i ex Sarek i dagsregn och blåst och jag har inte hört några klagomål på att byxorna inte fungerat som avsett. För egen del kommer jag ersätta mina byxor med den modellen från Marmot den dagen de inte håller torrt längre då det helt enkelt är mer praktiskt med hellång dragkedja.

Kanske lite sen återkoppling på din fråga. Jag har inte dessa regnbyxor själv, utan ett par vanliga från Haglöfs som jag hittade på rea utan hellång dragkedja (dragkedjan slutar vid höften), så de går att ta av/på med kängor även om det är lite bökigt. Min dotter använder däremot Marmot PreCip Full Zip byxor både hemma och på vandring i ex Sarek i dagsregn och blåst och jag har inte hört några klagomål på att byxorna inte fungerat som avsett. För egen del kommer jag ersätta mina byxor med den modellen från Marmot den dagen de inte håller torrt längre då det helt enkelt är mer praktiskt med hellång dragkedja.
Tack!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carolientje Skalbyxor för tjejer med långa ben Kläder 3
Tulaaras Skalbyxor Kläder 6
anejon Skalbyxor för oss med långa ben! Kläder 8
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
Eriks-alla Skalbyxor med förstärkningar för knän och rumpa Kläder 5
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
nya_jope Skalbyxor för olika tillfällen Kläder 9
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
sagoskog Skalbyxor med hängslen Kläder 9
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
lilla kråkan Bra skalbyxor för dam? Kläder 3
Årebo dagens design på skalbyxor Kläder 5
action2 ITABs skalbyxor Kläder 6
Schneeberger Skalbyxor för vinterbruk? Kläder 22
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
rodani Stadiums EVEREST skalbyxor? Kläder 1
MLind Synpunkter på Haglöfs XCR skalbyxor Kläder 0
Ix Skalbyxor till alpinklättring Kläder 8
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
Mathew Skalbyxor i eVent??? Kläder 2
Avslut090305 Skalbyxor m. dragkedja? Kläder 1
Macaco Alternativa skalbyxor før vinterbruk Kläder 13
IslandTraveller Skalbyxor med bajslucka Kläder 4
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
MZS Skalbyxor Mountain Equipment Kläder 3
Avslutatmedlemskapx Skalbyxor Kläder 2
zeilon Skalbyxor Kläder 8
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
Skalbyxor, Tenson?? Kläder 9
nicko_ Bra regnbyxor med dragkedjor vid bensluten Kläder 6
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
eribur mina dragkedjor går sönder.. Kläder 17
fellmann Dragkedjor Kläder 6
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
andy69 Dragkedjor... Kläder 13
Angelica R Skaljacka -laminerade dragkedjor utan vindslå=problem? Kläder 13
Henriko Ullfrottés dragkedjor Kläder 2
sandwichman Arcteryxjackornas dragkedjor Kläder 4
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg