Jag var ute vid ett berg i dag och hittade en gammal led. 9 m lång, säkrad med 1 rostig bladbult och 1 kil. Jag funderar på att göra den till en bultad sportled. Varken berget eller leden är någon klassiker. Vad säger ni policyförespråkare?
Jag, varandes en av
eftertankeförespråkarna, anser att du skall begagna dig av ditt goda omdöme i första hand, och ställa dig frågorna: Är leden värd det?
Är det en fin tur, som absolut borde klättras på lead enligt dig? go ahead, om nu förstabestigaren ger sin välsignelse.
Min önskan om en policy för t.ex vår egen hemmaklubb har med med att göra: vad gör vi i tveksamma fall? Och: Ska man verkligen behöva bulta upp varenda 8metersled på nån skitklippa i småland som tre pers kommer klättra? Eller kan det ibland gå lika bra med topprep?
Jag tycker inte det är nåt fel att skriva en led som topprep/solo i en förare.
Samtidigt anser jag att även om man har en policy, måste vi lita på varandras goda omdöme.
Ang. bladbult håller jag dock inte med om att det alltid är ett otyg. Ta leden Felande Länken på korpberget, Rimforsa t.ex. Varje gång man klipper den pitongen, så pirrar det till så där alldeles extra gött..håller den om jag susar?
Men den leden har ändå en säkring under som göra att man inte skulle dra i backen, och då är det helt ok. Man skall dock ha förmåga att kunna bedöma den, knacka på den, lyssna o.s.v.
Inom BKK gäller ju 10 meter som gräns för bultning, men det beror väl mest på att där betraktas en 9metersled som en highball boulder.
Kontentan: Man måste använda sin skalle, och inte slaviskt följa diktatoriska regler. Då tror jag att vi dödar klättringen.