Min kompis Jonny vill gärna hänga med ut och klättra. Finns det någon led som kan passa honom?
Det gör det säkert. Det är värre med sele, skor och rep.
Innan Petter gick bananas, så höll jag med honom i allt: klättring är inte till för alla. Klättring är farligt och högt, och ibland blir man trött. Ibland glömmer man termosen hemma. Det är inte alla som pallar det, mentalt.
Sen skrev nån att man kunde tänka bort bulten på en tradled, och inte klippa den.
Jag hade klippt den, för sitter det en bult där, så är det en mixled, och förhoppningsvis sitter den där av jäkligt genomtänkt anledning.
Den här diskussionen behöver väl inte handla om tradråttors ovilja att klippa en bult (vilken jag f.ö anser fabricerad av sport-lägrets åklagare), utan om hur vi vill att våra utmaningar ska se ut i framtiden? Med tanke på att gränserna flyttas fram hela tiden, och att Klarström faktiskt gick Electric Avenue på kil, så kanske vi ska tänka oss för väldigt noga innan vi bultar. Allt är möjligt, även om det inte är det idag, så är det det för någon annan imorrn.
Renodlade sportklippor kommer alltid att finnas, såväl som kilparadis.
Jag anser att bohuspolicyn är klockren för hela landet: Man bultar inte där det går att säkra naturligt. Sen är det väl skitsamma om man måste runouta en led eller lägga en kil efter de där 5 bulten. Då är det ju det som är ledens karaktär!
Sen måste man alltid kunna göra avsteg från regler: Pratar vi om potentiellt dödliga fall, och förstebestigaren vill sätta en bult, fine. Men fråga Houlding eller Ekehed om de tycker det lungt att vi bultar upp Savage Horse eller Minaret. Skulle tippa, not.
Klättra en annan led, skulle de alldeles säkert svara. Eller toppa den.
Hr Liungman hade ju ett rätt rolig infallsvinkel på den här frågan i en ledare förlitesen: Kan man inte lika gärna toppa leden, och införa ett obligatoriskt handklapp på givna ställen?