Det viktiga med en yxa som ska med ut varje gång är att den har ett vettigt viktförhållande, jag tror inte du kommer klyva grov ved av den anledningen att den brinner dåligt.
Det är skillnad om du ska hugga upp ved hemmavid för torkning, men ute i skogen är det sällan du hittar torr död grovved, det är heller inte direkt lämpligt att hugga ner döda stående träd, då de få som sparats är viktiga för insekter och därmed fågellivet.
Död ved på decimetern tycker jag man hittar rätt ofta. Och skälet till att klyva upp veden är väl just att elden ska ta sig bättre? Gäller väl just ved som är fuktig ytterst.
/
Jag har svårt att tro att en lättare yxa som Outdoor reder ut den tjockleken på ved utan att framkalla svordomar från användaren, men sen har jag inte provat den och min yxteknik kanske inte är optimal heller.
Min Roselli på 46cm och drygt 800 grams vikt klarar det. Min Fällkniven A2 också för den delen, och till ännu lägre vikt, men nu pratar vi ju yxor här
Är lite nyfiken på hur grov ved ni tycker att Outdoor klarar (beror så klart på en mängd faktorer, jag vet)?