Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag?

Jag tror att
Du behöver mobiltäckning för att kunna ladda ner kartor (on line) eller ringa efter hjälp.

Dessutom, har du mobiltäckning, så går det mycket snabbare att få fix.

Så utan mobiltäckning, så försvinner mobilens alla fördelar över en vanlig frilufts-GPS, men nackdelarna kvarstår dock...
/Niklas
Ja ladda ner kartor måste du göra både till mobilen och till din vanliga gps. Har man inte gjort det på hemmaplan så tycker jag man missat i planeringen. Själv har jag Sverige, Norge och Finland konstant nedladdat i min mobil.

Beträffande fix så har ju en "vanlig" gps inte den funktionen heller så i det fallet är det inte någon skillnad.

Jag påstår inte att mobilen har några stora fördelar (skärmen är dock ofta både större och ljusstarkare) och nackdelarna med att mobilerna ofta är ömtåligare finns naturligtvis kvar (om man inte köpt en "rugged" mobil). Dock kan det för många vara en onödig utgift om man redan har en mobil. Själv har jag kört en Samsung i plastpåse under många år utan problem.

Så här skriver Elgiganten om din telefon:
"Kort om produkten.
Skalet skyddar din Samsung S20FE runtom och består av extra tåligt material, samtidigt som det inte stör inte din vanliga hantering av mobilen. Det är vattentätt och klarar 12 timmar i upp till 2 meters vattendjup."

Jag använder bara mobilens GPS, rör mig aldrig utanför mobilnätens täckning så har inga bekymmer med att sakna 4G / 5G.
Mobilerna tål både regn & att tappas i vatten, om så sker så laddar jag med trådlös laddning vid behov då fuktig usb-port ej fungerar.

Har en lättillgänglig mobil som fungerar som kamera, GPS osv, sedan har jag en mobil i ryggsäcken som spårar mig med appen Wikiloc så närmast anhöriga kan se i realtid vart jag befinner mig.

Till varje mobil har jag en powerbank på 20 000 mAh, min 4G-router har även den en egen powerbank på 20 000 mAh. Routern ger mig bättre mottagning än mobilerna, som då kan användas i flygplansläge, då de drar mindre ström + att jag vid läger kan placera routern en bit upp från marken eller ansluta en liten extern antenn för bättre kapacitet när dagens material laddas upp & jag vill ha underhållning innan natten.
Utöver 60 000 mAh så har jag även en solcellspanel på 20 W, perfekt när man stannar lite längre på nått ställe.

Jag använder Telia & Telenor, två helt olika mobilnät av säkerhetsskäl.

Min Samsung S20 FE är inte vattentät.
/Niklas

Jodå, telefonen ÄR specad till IP-68, alltså vattentät och inte bara stänkskyddad.
Min egen har legat under vatten över en timme utan problem, Samsung själv säger max 30 minuter på 1.5 meters djup. Sen kan fukt i ladduttaget stöka till det lite en stund om man vill ladda direkt efter, men det är en annan femma.
Källa IP-klassning av S20fe: https://www.samsung.com/in/smartphones/galaxy-s/galaxy-s20-fe-5g-cloud-mint-128gb-sm-g781bzggins/

Beroende på vad för typ av färd så är ju mobil vs GPS diskussionen helt olika.

Mobiler med IPx7 eller bättre (IPx8, IPx9K) är ganska vanliga idag och flera GPSer, exempelvis Garmins GPSMAP 67 är bara IPx7 klassad, så vattensäkerheten skiljer ej.

Tåligheten, ja den varierar, men få GPSer är ordentligt fallsäkrade idag, de som är är sällan mer fallsäkrade än en tålig telefon.

Det handlar helt enkelt om en avvägning, är fördelen (oftast längre batteritid, mindre känsligt ifall 1 sak går sönder) mer värt än nackdelarna (ökade kostnader, ökad vikt, ytterligare en sak att hålla reda på osv).

Personligen hade jag aldrig lagt tusentals kronor på en handhållen GPS som bara har IPx7 och för tripper där det handlar om en-två dagar som mest hade jag helt klart kört mobiltelefon primärt och karta+kompass som säkerhet.

Har en Garnin 64 st köpt som frabriksrenoverad och då ca 1000kr ej jfr med tel ute med ev vantar,knappar betydligt bättre än skärm och tel är ju ändå med och anv i tältet för planering vid ev ändring på tur pga skador,väder el annat.
Telefon oftast med för ev köp och div på resan och vid täckning surf och SMS.vissa stugor har ju riktantenn till mobilmast och man betalar med telfonen.
En GPS med simkort skulle vara bra !
Men karta och kompass bäst om man kan anv. men då man är trött och kanske hjärnan spelar en´ spratt´ och man tror man är på ett annat ställe än man är spec vid kara på 1:100000 och toppar och sjöar ser lika dana ut kom fel minst 5 km ovan Abisko mot Norge 2021 där hade GPS angett platsen på någon meter ist.
Övning krävs med karta och kompass och triangulering om man är osäker brlir ju nästan lika bra som GPS.

Du behöver mobiltäckning för att kunna ladda ner kartor (on line) eller ringa efter hjälp.

Dessutom, har du mobiltäckning, så går det mycket snabbare att få fix.

Så utan mobiltäckning, så försvinner mobilens alla fördelar över en vanlig frilufts-GPS, men nackdelarna kvarstår dock...
/Niklas
Det finns appar som fungerar med offline kartor.
T.ex. Guru Map Pro. Kostar ca 600 kr.

Ringa utan täckning är svårare.

Jag har har tillgång till både Garmin montana 650 och montana 700, men när jag åker ut på fjällturer tar jag bara med mobiltelefonen som GPS. Jag tycker det både är enklare och att telefonen tar betydligt mindre batteri. Körde Vita Bandet (130 mil) med bara mobilen som GPS (papperskartor som backup). Brukar använda ett vattentätt skal på mobilen som en extra säkerhet. Med appen Topo GPS, där jag kollar kartan någon gång då och då under dagen så tar telefonen ca 20% av batteriet/dag med flygplansläge och energisparläge påslaget.

Enda nackdelen med mobilen är att touchskärmen är rätt kass att hantera när det är riktigt dåligt väder (vattendroppar på skärmen), ofta är det när man behöver GPS:en som mest. Har löst det med att installera appen "Touch Protector". Appen låser skärmen så att den inte löper amok när den blir blöt. Kan vara ett tips till er som liksom jag bara använder telefonen som GPS.

I 'Sommras' anv jag Gps på ett stort snöfält där man ej såg Röse på andra sidan pga dimma funderade ej på att anv mobil skulle nog blivit kondens på den iaf ej bra med vantar som man tyvärr behöver året om i fjällen trotts sk.Globala uppvärmningen (ej varit så mycket snö på flera år på 1000-1500 möh i Norge)

Finns i.o.f s. en tredje variant, utöver handhållet och mobiltelefon. Å det är ju faktiskt en äventyrsklocka, typ Garmin Epix (gen 2).

Skärmen är förvisso liten och den tar inte kartor på minneskort, men i övrigt ska den i princip klara allt som en Garmin GPSMAP 67 kan, när det gäller friluftsnavigering. Därutöver finns en massa avancerade funktioner pulsträning och hälsoövervakning.

Skärmen på just Epix är ju AMOLED. Annars finns flera liknand klockor, fast med MIP-skärm, typ Fenix 7, Tactix 7, Quatix 7 etc.
/Niklas

Jag har en Fenix 6. Kort sagt så är kartan på den mer eller mindre oanvändbar. I alla fall för mig.
Jo, men Fenix 6 har MIP-skärm, alltså 64 färger och en upplösning på 260*260 pixels. Epix 2 har AMOLED, alltså 65000 färger + en upplösning på 416×416 pixels...
/Niklas

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jojjas Nytt märke på gps-fronten , eller? Navigering 1
Stordrulen Taskigt batteri eller taskig GPS ? Navigering 2
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
fabola skaffa en universal GPS eller flera olika GSPer som kompletterar varandra? Navigering 8
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
tickan Infoga scannad eller vektorkarta/-ritning i Garmin GPS Navigering 8
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
irrbloss Garmin 60CS eller handdator med GPS? Navigering 8
Salmo Trutta gps- att äga eller ej Navigering 6
Grusbus SP eller GPS V. Antal turns? Navigering 37
Sportbil Fel info om Mapsource hos GPS Warehouse eller? Navigering 1
Garmin eTrex eller Garmin GPS 12? Navigering 2
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg