Hade nog bytt fälg på ditt hjul, och är man osäker kan det underlätta att tejpa fast den nya fälgen utanpå den gamla. Kolla att hålen ligger lika som på den gamla bredvid.
Lätta på alla ekernipplar tills ekrarna är riktigt lösa, varefter du lossar eker för eker och flyttar dem till den nya "FÄLGEN". När detta är gjort skruvar du åt alla nipplar tills hjulet blir lite fastare, kika gärna hur nära ekrarna syns inne i ekernippeln inuti fälgbanan.
Har du inget riktställ kan du montera hjulet på cykeln och vända den upp & ner, fäst en pinne/penna med ett gummiband i gaffelbenen på cykeln och du får något att mäta fälgens rörelse mot. Försök att få fälgen centrerad mellan gaffelbenen, därefter justerar du ekerspänningen för att ta bort ovala rörelser.
Och sist till det roligaste då finjusterar du hjulet i sidled och spänner ekrarna till en fin klang utan att överspänna dem.
Låt dem ha ett visst liv för att undvika ett nytt stort hål i den nya fälgen.
TIPS!
Under uppspänningen av ekrarna är det finurligt att lyfta av hjulet då och då och massera hjulet, en del knackar på ekrarna men tycker den förstnämnde metoden går snabbare. Lägg an hjulaxeln mot golv/bänk och pressa ner på var sida om fälgen (klockan 12 och 6), flytta händerna till 14 och 20, 16 och 22.
Vänd hjulet och lägg motsatt sida av axeln mot samma yta och upprepa proceduren. Tillbaka på cykeln/riktstället och fortsätt justera/spänna.
När hjulet börjar närma sig uppspänt kommer du höra små klick från ekernipplarna när det masseras och de hoppar på sin plats mitt i hålen på fälgen.
Om hjulet inte masseras under uppspänning kommer nipplarna snart att hoppa på sin plats när du är ute och cyklar och hjulet börjar ganska snart att skeva lite vilket inte är hela världen om man spänner efter dem snarast. Inte ovanligt på fabrikshjul/nya cyklar.
Men som gammal cykelmeckare/handlare tycker jag att det är proffsigare att sälja färdigmasserade hjul till kunderna, och om inte berätta varför det händer och åtgärda det skevande hjulet snarast.
Och till cykelhandlaren som förklarade vad som heter vad:
Hjul - Nav, ekrar, nipplar och fälg/fälgbana eventuellt komplett med däck/slang
Fälg - Rund ring ofta av metall, samma ring som däcken ALLTID har kontakt med.
Fälgband - plast/gummiremsa som skyddar slang från ekernipplarna.
Nav - Rund tingest som kan snurrar och sitter i centrum på "hjulet", ekrarna som strålar in från fälgen krokas fast i denna.
Däck - Rund gummitrissa som skyddar fälg mot stenar och ojämnheter på marken och dessutom ökar både grepp och komfort.
Slang - Reglerar däckets form, komfort och kan anpassas efter cyklistens vikt. Ofta en artikel som byts ut eller lagas då komforten dramatiskt försämrats.
Lätta på alla ekernipplar tills ekrarna är riktigt lösa, varefter du lossar eker för eker och flyttar dem till den nya "FÄLGEN". När detta är gjort skruvar du åt alla nipplar tills hjulet blir lite fastare, kika gärna hur nära ekrarna syns inne i ekernippeln inuti fälgbanan.
Har du inget riktställ kan du montera hjulet på cykeln och vända den upp & ner, fäst en pinne/penna med ett gummiband i gaffelbenen på cykeln och du får något att mäta fälgens rörelse mot. Försök att få fälgen centrerad mellan gaffelbenen, därefter justerar du ekerspänningen för att ta bort ovala rörelser.
Och sist till det roligaste då finjusterar du hjulet i sidled och spänner ekrarna till en fin klang utan att överspänna dem.
Låt dem ha ett visst liv för att undvika ett nytt stort hål i den nya fälgen.
TIPS!
Under uppspänningen av ekrarna är det finurligt att lyfta av hjulet då och då och massera hjulet, en del knackar på ekrarna men tycker den förstnämnde metoden går snabbare. Lägg an hjulaxeln mot golv/bänk och pressa ner på var sida om fälgen (klockan 12 och 6), flytta händerna till 14 och 20, 16 och 22.
Vänd hjulet och lägg motsatt sida av axeln mot samma yta och upprepa proceduren. Tillbaka på cykeln/riktstället och fortsätt justera/spänna.
När hjulet börjar närma sig uppspänt kommer du höra små klick från ekernipplarna när det masseras och de hoppar på sin plats mitt i hålen på fälgen.
Om hjulet inte masseras under uppspänning kommer nipplarna snart att hoppa på sin plats när du är ute och cyklar och hjulet börjar ganska snart att skeva lite vilket inte är hela världen om man spänner efter dem snarast. Inte ovanligt på fabrikshjul/nya cyklar.
Men som gammal cykelmeckare/handlare tycker jag att det är proffsigare att sälja färdigmasserade hjul till kunderna, och om inte berätta varför det händer och åtgärda det skevande hjulet snarast.
Och till cykelhandlaren som förklarade vad som heter vad:
Hjul - Nav, ekrar, nipplar och fälg/fälgbana eventuellt komplett med däck/slang
Fälg - Rund ring ofta av metall, samma ring som däcken ALLTID har kontakt med.
Fälgband - plast/gummiremsa som skyddar slang från ekernipplarna.
Nav - Rund tingest som kan snurrar och sitter i centrum på "hjulet", ekrarna som strålar in från fälgen krokas fast i denna.
Däck - Rund gummitrissa som skyddar fälg mot stenar och ojämnheter på marken och dessutom ökar både grepp och komfort.
Slang - Reglerar däckets form, komfort och kan anpassas efter cyklistens vikt. Ofta en artikel som byts ut eller lagas då komforten dramatiskt försämrats.