Ny sovsäckspåse i siden?

Vad sliljer mummy-modellen? Är den mer "kroppsformad" och insvängd istället för "fyrkantig låda"?

Ni som har sidenselmas större, bli den för stor och bulsig/korvig i en normalstor sovsäck? den verkar ju egentligen mer avsedd för att sova i vandrarhemssängar och liknande, eller har jag fel?

/Patrik
Jag har inte Sidenselmas lakan, däremot två stycken reselakan i siden av fabrikat Hiker som är rektangulära, och du har rätt den formen passar bättre som reselakan i stugor eller vandrarhem i kombination med täcke eller filt. I en sovsäck passar de mumieformade modellerna bättre.
Mina reselakan är klargröna och har visat sig färga av sig rejält vid tvätt, så måste tvättas separat. Mitt sovsäckslakan från Cocoon är vitt så har inte dessa problem (och skulle inte vara kul om sovsäckslakanet färgade av sig vid normal användning på dunsovsäcken, så viss observation på starkt färgade varianter är på sin plats).
 
Min gamla sovsäcksinner-påse/-lakan i siden av märket fjällräven är så tunn och spröd nu efter flitig användning och många tvättar att jag funderar på en ny. Syg jag igen där jag trampar igenom så går det bara upp igen precis bredivd sömmen. Jag behöver den inte primärt för värme, då har jag istället en fleeceinnersäck men vill ha en i siden också mer av hygien- och komfortskäl. Antar att tvätt i 30 är max för siden men skulel dne klara även 40 vore det ett plus.
Jag är 186 cm lång 90 kg, 48cm axelbredd och 120 cm bröstvidd/omkrets.
Jag är ingen gramjägare utan funktion går före lättvikt för mig.

Siden selma har jag hört gott om och är stora 112*220 cm men tycker de är lite dyra (men slår man ut priset per tältnatt så går det an):
Reselakan i siden från Siden Selma

Outnorth har några från (egna märket?) urberg som är lägre i pris , men är 84*220cm
Köp Urberg Silk Liner hos Outnorth

Vill helst ha hel påse, dvs ingen slits i kanten. Jag föredrar att krypa ner i kortändan.

Är dessa något bra?

Är de lagom stora för mej?

eller några andra tips?

/Patrik

Sidenselmas reselakan är tänkta för bäddning och har alltså slits i sidan, fästen för att hålla fast den i madrassen och generöst utrymme för en kudde.

Funkar fint för säng men blir klumpig i sovsäcken.

Mitt sidenlakan kommer från Rab och funkar fint tycker jag.

//J
 
Vad sliljer mummy-modellen? Är den mer "kroppsformad" och insvängd istället för "fyrkantig låda"?

Ni som har sidenselmas större, bli den för stor och bulsig/korvig i en normalstor sovsäck? den verkar ju egentligen mer avsedd för att sova i vandrarhemssängar och liknande, eller har jag fel?

/Patrik
Ja den är som en mumieformad sovsäck. Min urberg är något trängre än sovsäcken, vilket jag tycker är bra. Då tar det emot i påsen innan man börjar spänna ut själva sovsäcken.
 
Uppenbart är att hur vi rör oss i sömnen är väldigt olika själv har jag inga problem med ett större sidenlakarn inne i sovwsäcken medan vänner klagar om den inte är aningen mindre än sovsäcken. Hurra för olikheterna!
 
Ja den är som en mumieformad sovsäck. Min urberg är något trängre än sovsäcken, vilket jag tycker är bra. Då tar det emot i påsen innan man börjar spänna ut själva sovsäcken.

Hur lång/stor är du i fårhålladne till mej?
Jag är 186 cm lång 90 kg, 48cm axelbredd och 120 cm bröstvidd/omkrets.

Vill ju inte att det knakar i sidenpåsen redan då jag börjar andas i den...


/Patrik
 

Liknande trådar