Nudlar 101

Nudlars vara eller inte är ett omdiskuterat ämne, och de som skaffat sig en åsikt om det kommer antagligen aldrig förändra sin synvinkel på att nudlar bara äts av fattiga studenter. Men här är de hårda siffrorna från ett litet experiment i lite mythbuster-anda ;)

Utrustning:
Mini-trangia
Trangia 0,3 l kopp

Eldorado Snabbnudlar Biff 85 gram (2 kr)
- Krossade till en volym av 1,5 dl
Spritbränsle Masens Kem. Tekniska

* Packa upp köket, hälla i 2 dl vatten och koka upp på 2 cl bränsle
- 6 minuter men jag stressade inte direkt
* Nudlarna hälldes i trangia kopp
* Vattnet hälldes över nudlarna och fick stå i 6 minuter
- packade ihop köket under tiden
Glufsa i sig och diska rent muggen - 6 minuter

382 kcal, 10 gram protein, 48 gram kolhydrater, 18 gram fett (avrundade värden)
under 20 minuter från start till stopp, 2 cl bränsle och 1,5 dl i packvolym för nudlarna.

CousCous går lika snabbt, kräver lika mycket energi och ger något mer totala kcal men betydligt mer kolhydrater på samma packvolym - men jag tycker couscous blir väldigt torrt i längden. Därför kommer nudlar definitivt fortsatt hängamed i min packning.
 
betänk följande innan vi kör detta ämne för 478 ggr.. det är en JÄVLA skillnad på nudlar och snabbnudlar, RIKTIGA nudlar är ett ypperligt alternativ till pasta med mera, snabbnudlar är dyrt, näringsfattigt och fyllt av de värsta fetterna du kan tänka dig från för fritering..

Riktiga nudlar - bra käk
Snabbnudlar - Dyr skitmat

Värdena du angav är från riktiga nudlar och inte från snabbnudlar..

[ http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=31146&highlight=snabb+nudlar ]
 
Nej, de värden jag angav är från paketet. Det är en JÄVLA skillnad ;)

Seriöst människor, brukar ni inte läsa näringsvärden från paketen ni köper? Misstänker dessutom att Eldorado som används av bland annat Hemköp och Willys skulle få mycket negativ uppmärksamhet (och även böter då jag tror det är olagligt att felmärka livsmedel i Sverige) om det inte stämde det som stod på innehållsdeklarationen.

Och ja nudlar har diskuterats många gånger på utsidan, men eftersom folk verkar tro att snabbnudlar innehåller 300 kJ som det stod i ett inlägg jag läste (och Patric verkar vara en av dem som fortfarande lever i den villfarelsen) behövs det uppenbarligen fler diskussioner om detta livsmedel. Läste igenom 20 trådar på söken och hittade ingen som gav bra info.
 
som sagt, allt är redan avhandlat om nudlarna.. alla dina argument är behandlade i minst 2-3 trådar innan och jag orkar inte leta reda på alla källor igen, läs hela trådarna som gjorts innan så löser det sig själv..

snabbnudlar anses bland annat av livsmedelsverket i australien att vara direkt olämpligt som människoföda, hittar inte länken igen men den finns bland snabbnudeltrådarna..

som du såg i dom tidigare trådarna så har snabbnudlarna ungefär samma energivärde som pasta men snabbnudlarna är friterade i härdad olja vilket gör dom strax onyttigare än chips, dessutom så är snabbnudlar dyrt om man jämför med allt annat.. du skrev själv att ett paket med friterade snabbnudlar med 22% härdat fett kostar 2kr, det ger ett kilopris på 23kr/kilot vilket är hutlöst dyrt..

kontentan är följande..
snabbnudlar är erkänt onyttigt - friterat i härdat fett, 22%
snabbnudlar är svindyrt - 450% dyrare än vanlig pasta..

så, vad är det nu som är så förträffligt med snabbnudlar igen, mr mythbuster?
 
Problemet är att de trådar jag har läst så hänvisas det nästan bara till trådar i en massa andra forum eller bloggar (om hälsa och träning osv). Och jag har lite svårt att ta folk som köper svindyra gainers på allvar när de säger att nudlar är dyrt och värdelöst:)

Visst, härdat fett är onyttigt. Idag i alla fall. Fast om 10 år sägs det kanske tvärtom. Forskningen går framåt och jag tror inte på att det finns något som är enbart bra eller enbart dåligt. Allt har för- och nackdelar, det gäller att bestämma sig för vilka av fördelarna man vill ha och vilka av nackdelarna man vill slippa.


Herregud, tusentals människor äter dagligen hamburgare och pommes frites på McDonalds, vad är 3-4 paket nudlar under en veckas vandring jämfört med det?
 
Real Turmat Lappskojs på GetOut kostar 79 kronor för 115 gram, det ger ett kilopris på 687 kronor!. Nu börjar vi snacka dyrt, riktigt dyrt. 23 kronor kilot för något som går att fixa mitt i skogen till en energimängd av 2 cl bränsle kallar jag rena vrakpriset :)

Att ta med vanlig pasta ock ställa sig och koka den i 4-9 minuter fungerar när man slagit läger. Dessutom anser jag nog att vanlig pasta behöver någon slags sås. Makaroner och Knorr Gorgonzolasås går att köra på 5-6 cl bränsle (senaste middagen jag käkade när jag gick bohusleden) men ger ett dyrare pris tack vare såsen.
 
1. det är inga problem att käka snabbnudlar 3-4 dagar i veckan, det är som att äta chips eller pomfrittes.. tycker man att mcdonalds eller chips fungerar väl som måltidsersättning så är det upp till var och en men jag föredrar liite bättre näringskällor. Det är en jäkla skillnad på att käka det då och då och att hävda att det på något sätt är bra mat, vet man att det är dyrt och att det innehåller 22% hardat fett så är det upp till var och en men kom för guds skull inte och påstå att det är bra mat..

2. jämför inte päron och äpplen, jämför man real turmat med att anställa en snubbe som kör in till en guide rouge klassad resturang och hämtar varm mat som körs ut på fjället med helikopter så är turmaten billig.. rätt sak på rätt plats.. snabbnudlar är DYRT om man jämför med andra liknande näringskällor som vanliga nudlar, pasta, cous-cous eller bulgur dessutom innehåller det läskiga mängder av onyttigt fett..

3. 600 000 000 000 flugor gillar bajs, varför äter vi inte alla bajs? att komma med argument som visar på att ett fel blir rätt för att många gör det faller på eget grepp..

jag säger inte att det är fel att käka snabbnudlar om man förstår vad det är man käkar.. det är upp till er som vuxna människor att avgöra.. men kom inte med strunt om att det är billig och bra mat..

själv tänker jag nu driva i mig hemmaodlade grönsaker, hemmaodlat lamm tillsammans med bönor plockade av förtryckta människor i militärjuntor.
 
Senast ändrad:
Cremytos;372853 Att ta med vanlig pasta ock ställa sig och koka den i 4-9 minuter fungerar när man slagit läger. [/QUOTE sa:
Är det bara jag som har luncher på 20 min till två timmar (beroende på väder)? Ät det du tycker är gott och ger energi. Torka själv så blir det ännnu billigare och framförallt godare.

För egen del prioriterar jag choklad, konjak, torkat renkött och salami före koktid. Å andra sidan går jag sällan så långt, hårt eller har bråttom. En fjälltur är mitt andrum från IT, omorganisationer och projekt. Det enda jag saknar när jag sitter i tältet och täljer en bit kött och lyssnar på regnet är min familj och vackert väder.

Men fortsätt gärna argumentera om nudlarna det är intressant och lärorikt. Det var i en likande tråd jag lärde mig Turbogröt till frukost.
 
själv tänker jag nu driva i mig hemmaodlade grönsaker, hemmaodlat lamm tillsammans med bönor plockade av förtryckta människor i militärjuntor.

Tänker inte ge mig in i debatten om nudlar, det kan jag för lite om, men JÄDRAR vad gott och nyttigt det låter med hemmaodlat lamm!
Tyvärr får vi inte plats med någon större uppfödarverksamhet här på vår balkong, annars skulle jag vara sugen på att ha några får...

/OJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg