Navväxel
På stig i skog utan tvekan XTR eller XT. Däremot på väg är det svårare. Vägsalt fördärvar snabbt och faktiskt irreparabelt utanpåliggande växlar. De har så många leder. Är man rädd om cyklen och vill ha fungerande växlar måste man helt enkelt kolla upp var det saltas och inte saltas.
För cykling till jobbet i ur och skur skulle jag absolut satsa på en en navväxel, Shimano eller Rohloff http://www.rohloff.de/english/products/speedhub/index.htm
med rätt smörjning bör de kunna rulla även i minus 20.
Tips: vattentvätt leder ofta till att vatten tränger in i lagren. Vid kyla räcker det med bara en aning vatten eller fukt i lagret för att frihjulsmekanismen eller någon annan väsentlig komponent ska frysa fast. Ock sedan står man där.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
thureb; sa:Vad har ni för uppfattning om bästa växelvarianten vid vintercykling i hyggligt tempo?
På stig i skog utan tvekan XTR eller XT. Däremot på väg är det svårare. Vägsalt fördärvar snabbt och faktiskt irreparabelt utanpåliggande växlar. De har så många leder. Är man rädd om cyklen och vill ha fungerande växlar måste man helt enkelt kolla upp var det saltas och inte saltas.
För cykling till jobbet i ur och skur skulle jag absolut satsa på en en navväxel, Shimano eller Rohloff http://www.rohloff.de/english/products/speedhub/index.htm
med rätt smörjning bör de kunna rulla även i minus 20.
Tips: vattentvätt leder ofta till att vatten tränger in i lagren. Vid kyla räcker det med bara en aning vatten eller fukt i lagret för att frihjulsmekanismen eller någon annan väsentlig komponent ska frysa fast. Ock sedan står man där.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html