Den 23:e april bar de ut igen, oturligt nog så hann ja inte få min nya kikare*. Alltid en befrielse att sätta sig i båten å stäva ut mellan öarna.
Största fördelen me vischan är att man slipper föra sig å man kan klä sig hur fasen som helst, och gå barfota!!
Sankt Anna skärgård är betydligt mindre bebyggd/exploaterad än stockholms, en fördel för det rörliga friluftslivet.
Nåra örnar mötte, nästan som vanligt å gott om småfågel på hemmaudden, tyvärr uteblev näktergalningen för andra året??! men desto fler trädgårdssångare å den med ännu vackrare sång; svarthättan, stare å törnskata tillbaka efter flera års bortavaro, och nytillskottet i våras; rosenfinken och ett kort besök av en av mina favoriter; den stora å vackra skräntärnan, som försvann från innerskärgården för 20-30 år sedan å numer endast finns på ett par skyddade ställen i de yttre regionerna, tack för titten
De senaste åren har det inte blivit så mycke båtluffande/tältande, men med 1800-talsstandard på hemmaudden utan el, vatten, dator, kylskåp (plåtlåda nergrävd i marken) å en kåk med fritt tillträde för häckande möss, övervintrade snokar i farstun, vesslor, mink med flera, kan man nog säga att ja har "utsidan även inomhus, å träd in på knuten ökar på den känslan.
De tog sjukvården 7 månader att ge mig en kortisonspruta för att lindra värken av den avslitna senan i vänster axel, på 3-4 dagar försvann värken med 90%!!!!!! och ja har fått "recept" på varsam rodd av sjukgymnasten, men ingen paddling än :-( men till sensommar / höst borde det gå.
Så än en gång ska ja försöka mig på en rodd, segel å elsnurra-tält-tur framöver, nu fattas bara ett bra batteri som tål många urladdningar, och mitt "konststycke" att bygga motorfästet bak å fram löste sig genom att såga av det, vända på det å skruva fast det igen, skam den som ger sig
Skrev en del om min uppväxt (för Nordiska museets kulturhistoriska/etnologiska undersökning) då vädret skiftade starkt å snabbt mellan värmebölja med molnfri himmel till rejält kallt å behövligt ösregn.
*Pentax Pappilon II 6,5x21, kombinerad fjäril, fågel å -sjökikare, 30 års garanti, 2000pix.
ps ursäkta om ja upprepar mig! ds
Bilder;
-Mössens sedvanliga bus, att peta omkull farsans seglingspokal!
-Ett exemplar av den mycke ovanliga
Pollaralen / Alnus gluttinosa pollariensis
-En värmande brasa när kyla å regn slog till.
-Trevligt skrivsällskap (min käresta Tösa, till låns av bror med fru).
-Motorfästet innan avsågning å vändning.