Nu bär det äntligen ut!! ...

Hej Kurt! jo ja minns du berättade om en liten "manöver"! men Du/ni är inte allena, undertecknad kan åxå dra sitt "strå till stacken"! exempelvis att de gånger ja gått på grund har det skett i mina allra närmaste hemmavatten :) som ja kuskat runt i sedan koltåldern!

Än kan ja inte utbringa; "Nu bär det äntligen ut!!" men ja har i alla fall nu fått en tid för skiktröntgen av axeln, till den 17:e dennes, de har "bara" dröjt 13 veckor sedan remissen skrevs?! hoppas den kan ge svar på vad det är för skada å att ja kan bli hjälpt innan båtsäsongen börjar! å de kan bli snart här i östergötland, för det spås fortsatt värme å högvattnet har gjort isen landlös, å då kan de gå fort.
Plywoodkjaken ligger färdiglackad under tak i gamla jordkällaren (med plåttak luftigt på kortsidorna) att bo på en ö å inte kunna ro eller paddla är ingen höjdare!

Ser fram emot öbesök framöver.

Go helg på Er alla från torrpaddlande "Guran"

Bilagor

• Foton ericson elm i slutet 2015 181.jpg
    Foton ericson elm i slutet 2015 181.jpg
    71.2 KB · Visningar: 471
Torrpaddlingen fortgår! isen som la under köldknäppen gav en kärnis på 25cm (Sankt Anna skärg.) förutom strömdragen, så trotts regn, plusgrader å kraftig blåst så tär det inte så mycket, förutom att det nu är öppet i strömdragen och landlöst på många ställen.
Men det är inte nåt hinder för att ta sig ut, för svävaren klarar ju det galant. Hindret är istället byråkratiskt!!
Av en obegriplig anledning skiljer man båttaxin från svävartrafiken. Båttrafiken lyder under Östgötatrafikens kompletteringstrafik och är subventionerat (12 kr för mig) men när vattnet fryser å samma förare måste byta till svävare -för att köra samma personer -då hamnar den trafiken utanför kompletteringen å man måste va skriven där ute för att få åka? å de kostar skjortan?!

Samtidigt skroderar politikerna om en "Levande skärgård"! och som "lök på laxen" vill de lägga ner Sankt Anna skola och äldreboendet! man tar sig för pannan!!

Förutsättningen för fritidslivet i skärgården på sommaren är ju att det finns en fast befolkning som servar å reparera alla anläggningar m.m.

Bifogar lite gammal skåpmat i brist på färska eskapader.

Bilagor

• Resize of Ett jätteankare_20151016_0001.jpg
    Resize of Ett jätteankare_20151016_0001.jpg
    68.5 KB · Visningar: 442
"Skåpmat"

"De krävs lite ordentlig vinter för att riktigt kunna uppskatta sommaren"

Bilagor

• Resize of Resize of LW i snöfall slungudden foto Else_20151014_0001.jpg
    Resize of Resize of LW i snöfall slungudden foto Else_20151014_0001.jpg
    27.1 KB · Visningar: 442
Du får bunkra upp med massa mat,bränsle och så och åka båt ut och övervintra där ute.

Om nått år kommer dom kalla vintrarna tebax , så du kan planera in en infrysning där ute

De skulle säkert funka rent praktiskt, men ja ä inte helt teknik/modrnitetfientlig men vill ha det i portioner med mycke natur däremellan. Därför ingen dator på öna* å smartfånbefriad på heltid. Har ännu inte kommit på nåt behov av internet utomhus, de får ja så de räcker av inomhus.

Sen finns det en mental sida av det hela. Som barn var ja förvisad till ön/skärgårn hela somrarna utan jämnåriga kamrater, så det var ofta ensamt å magert med social å kulturell stimulans, förutom Morfar-Gunnar som var ute mycke å "orginalet" Farbor-Otto som bodde på andra sidan ön, så det blev gott om tid för naturstudier som ja uppskattade stort å lärde mig mycke av.

Även en idyll kan sina mörka sidor, så därför kommer sorgen av ensamheten över mig där ute än idag , men då har ja ju som vuxen möjligheten att dra därifrån, nåt som förvägrades mig som barn! Så mitt förhållande till Slungudden kan man väl kalla för en form av hatkärlek!
Men inte nödvändigt vis behöver ja in till stan, att ta nån båt å sticka ut på luffen bland bland lummiga öar å de kargare kobbarna i de yttre regionerna, det är en lisa för både kropp å själ! Hemmaudden är ett perfekt basläger :)

*östgötsk skärgårdsdialekt

Bild: "Det ska böjas i tid ...." roddinstruktör storebror B (tack för det!) Brossan ej att förglömma! men 4 års åldersskillnad är mycke när man ä barn.

Bilagor

• Det ska böjas i tid...lw å bw roddövar_20151012_0001.jpg
    Det ska böjas i tid...lw å bw roddövar_20151012_0001.jpg
    33.2 KB · Visningar: 423
BINGO!!!! magnetröntgen av axeln avklarad, nu fattas bara analys och åtgärder och bli botad till islossningen, så man kan ro å paddla som förut.
Plywoodkajaken ligger ju färdiglackad å startklar inne i gamla jordkällaren.

Om nu inte aspen som stormen Helga fällde har rasat ner över plåttaket?! den föll turligt nog mot en annan asp som stod pall. Säkrade den rasade till en ek bredvid. Det blir spännande å se om det har funkat!

Bilagor

• Resize of Resize of Vrakek Ekenön nov.-90 foto lwff_20160130_0001.jpg
    Resize of Resize of Vrakek Ekenön nov.-90 foto lwff_20160130_0001.jpg
    56.4 KB · Visningar: 377
"SKÅPMAT", på grund av naturbrist, men äntligen varit på magnetröntgen å hoppas på snar läkarbedömning av axeln, inte otänkbart att ja kan åka till ön inom 14 dagar, å då kan isen ha gått upp för den blir snabbt sämre nu :)

Bifogad text; Den är rolig! för ja förstår ingenting :)

Bilagor

• Blänkare-1 knop_20160116_0001.jpg
    Blänkare-1 knop_20160116_0001.jpg
    91.1 KB · Visningar: 295
... i skärgårn, för 1-2 veckors dator å -elbefriad tillvaro, längtar efter att elda, hugga ved å ro, och som "grädde på moset" kanske tjurarna komit ut :)

Idag är det 2 år sedan mitt första euforiska foruminlägg efter en alltför lång tid på landbacken att det "Äntlgen skulle bära ut!!"

Situationen idag är näst intill den samma, om än ännu mer tillspetsad, har inte varit på ön sen i november!! men fick "äntligen" besked här om dan gällande orsaken till min långa landvistelse denna vinter; en sena i vänster axel är avsliten!!

Ett tråkigt besked men åxå bra att veta exakt vad det är så både ja å sjukvården kan göra det bästa av situationen.

Att det skulle utveckla sig till en blogg hade ja inte en tanke på, men när ja kom tillbaka efter 10 dagar å hade många visningar tyckte ja det var roligt å hakade på att skriva mer, och idag snart 82.000 visningar?! det har ja lite svårt att fatta.

Men en förklaring förstår jag -och det gällde även när ja skrev för båtpressen -att ja skriver lika mycke för mig själv som för andra, om sånt ja själv vill läsa.

Att ja nu vet vad det är för fel med axeln å har fått bra värktabletter å kommande sjukgymnastik gör att ja nu planerar för utfärd till nästa vecka, hoppas ja!

Tack för visat intresse!!

Bild; så länge får det bli en nödbrasa :)

Bilagor

• 001.jpg
    001.jpg
    46 KB · Visningar: 326

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg