Nu bär det äntligen ut!! ...

Boken är en pärla! informativ å med ett briljant språkbruk.
Finns antikvariskt i faksimil från 1974, bland annat gav Stlms Stadsmuseum ut den och Förlag Rediviva.

Bilagor

• art. lustsegling_20160116_0001.jpg
    art. lustsegling_20160116_0001.jpg
    50.1 KB · Visningar: 513
07.24 Norrk.

Sondotter S 14 sussar sött på min tempur, ja kvartar på köksgolvet, förr var hon med mig på ön på sommarlovet, men sedan nåra år tillbaka vill hon att vi är här i stan, men nu har intresset vaknat på nytt att hon även vill vara på ön :) så det har vi planerat för nästa år.

På tisda eller onsdag bär det ut igen, då hoppas ja kunna möta upp en nyrenoverad stor skärgårdskryssare MARGA (SK95 S 9) en slank skönhet på 20 meter! byggd 1921 å som inte varit i sjön sen 60-talet.

Hoppas åxå få hjälp att koppla solpanel å regulator till "elvispen",

Frågan är hur mina blomster har klarat sig i värmeböljan? medans ja varit iland. chilina inne är det ingen fara med med, men de ute? Peruansk Ballongblomma å Dofttobaken, den prisbelönta sorten "Only the lonely".
De har varit så torrt tidvis i sommar att ja tillåmed behövt vattna de fleråriga, som Cikoria å vinbär!
Men ja minns de värre torrsomrarna 1955 å 1959, då man fick fälla stora lövträd på öarna till kreaturen för att gräset var borttorkat!

Och när sommarhetsen lagt sig, efter den 15 augusti (då de sista fågelskydden öppnar) då jäklar ska ju ut till de yttre regionerna å tälta!!! å hoppas inte björnbären torkat bort!

Bilder;
-MARGA

- +45!!

-Ljuvligt doftande "Only the lonrly", observera den gröna guldbaggen,
ja hittade ingen bättre bild, men vet att ja har flera bra,
tydligen långt in i burken :)

Bilagor

• MARGA SK95 S9 1921.jpg
    MARGA SK95 S9 1921.jpg
    38.9 KB · Visningar: 511
  • Rotation of 001.jpg
    Rotation of 001.jpg
    60 KB · Visningar: 457
  • Bilder från mobilen ericson elm 196.jpg
    Bilder från mobilen ericson elm 196.jpg
    70 KB · Visningar: 506
Kanotroddare Nordin Stockholm-Paris 1906

Bilagor

• Art. Kanotroddare Gustaf Nordin Stlm-Paris_20151014_0001.jpg
    Art. Kanotroddare Gustaf Nordin Stlm-Paris_20151014_0001.jpg
    111.3 KB · Visningar: 480
Här en till tidig paddelfreak, inspirerad av skotten McGregor.

Bilder;
-Nederst; Kolla in pavan, singel malt månne :)

Hoppas ta mig ut ida, har en släng av värmeslag. Mina rappliga lungor/emfysem gillar inte värmebölja.

Trevliga båtbesök på gång.

Bilagor

• Lantz kanotfärd_20151012_0001.jpg
    Lantz kanotfärd_20151012_0001.jpg
    96 KB · Visningar: 421
  • rob roy höga vågor.jpg
    rob roy höga vågor.jpg
    31.2 KB · Visningar: 415
  • rob roy teckning 2.jpg
    rob roy teckning 2.jpg
    41.4 KB · Visningar: 403
  • Björn Österbwrgs S&S-jakt plast b.1967.jpg
    Björn Österbwrgs S&S-jakt plast b.1967.jpg
    71.4 KB · Visningar: 416
  • Rotation of 045.jpg
    Rotation of 045.jpg
    73.1 KB · Visningar: 421
Var tog juli vägen?!
Sommaren är fantastisk! men åxå stressig å kravfylld, speciellt för en segpropp som undertecknad :) man ska hinna med så jäkla mycke å träffa alla.
Månne en kvarleva/floskel från skolavslutningarnas rektorslitanior om "den `lycklliga`blomstertid nu kommer"... .

I år var längtan efter den omhuldande å trygga grönskan extra stor efter en tuff å bister vinter (både mentalt å fysiskt) å som "lök på laxen" värmeböljan på sistone, som ja personligen inte har nåt emot, men däremot mina rappliga lungor/emfysem, men tack å lov nu lite svalka!!!

Slutgnällt!!

Det viktigaste ä ju att vara i spenaten! i andra hand vad man gör.

Nu ser ja fram emot en lagom varm å fin sensommar/förhöst! där höjdpunkten är den 15 augusti då de sista fågelskydden öppnar.
Då försöker ja vidmakthålla en egen tradition där ja dagen innan lägger mig i ytterskärgårn, i kanten av ett favoritområde å inväntar den tidiga öppningsmorronen då ja sakta glider in som första mänskliga varelse på 6 månader :)

Favoritplatser är bl.a.Tyxholm å Tallskär.

Bilder;
-Trevligt besök lämnar hemmaviken.
-Öns äldsta träd, minst 250 år! enligt expert/biolog som för en del år sedan inventerade Norrköpings kommuns alla öar.
-Pensionerad trotjänare. Bästa mobilen! R310s.
-Kärestar. "Du å ja Tösa"! (Travesterar Emil i Lönneberga å Alfred).
-Del av hösten/vinterns "kaffeved"/al på tork.
-Ett gäng utländska paddlare på väg till hemmahamnen i Stegeborg.Värre var det på utfarten i hård motvind med rejäl sjögång. Kanadensare på öppet vatten i skärgårn borde förbjudas!! av säkerhetsskäl, de är konstruerade för lugnare vatten i åar älvar å mindre floder. Å ja lovar att fler av dessa ungdomar aldrig kommer att sätta sig i en kanot igen, efter den jobbiga å farliga utfärden. Hade de däremot använt kajaker hade problemen blivit ringa eller inga alls!
(En sommar kantrade nåra alldeles utanför mig, å tur för dom att ja va där!)

Bilagor

• 005.jpg
    005.jpg
    43.6 KB · Visningar: 395
  • Rotation of 021.jpg
    Rotation of 021.jpg
    115.2 KB · Visningar: 400
  • Rotation of 044.jpg
    Rotation of 044.jpg
    75.5 KB · Visningar: 392
  • Rotation of 018.jpg
    Rotation of 018.jpg
    62.2 KB · Visningar: 389
  • Rotation of 040.jpg
    Rotation of 040.jpg
    95.5 KB · Visningar: 397
  • 057.jpg
    057.jpg
    40.1 KB · Visningar: 390
Lilla julafton när ja fick min beställda bergsklätterkil från Addnature;
Black Diamond Pecker No.1.

En suverän liten "leksak" som greppar direkt å klarar 30Kn´s drag. Till förtöjning i ytterskärgårn där det är ont om träd. Även klätterkarbiner föredrar ja framför de som är avsedda för båt/sjöbruk, de är för tunga å klumpiga för kajaker å mindre båtar, och klättergrejerna är mer uttänkta å snyggare :)

Bilagor

• Rotation of 048.jpg
    Rotation of 048.jpg
    93.5 KB · Visningar: 381
  • Rotation of 050.jpg
    Rotation of 050.jpg
    88.5 KB · Visningar: 392
  • Rotation of 001.jpg
    Rotation of 001.jpg
    29.1 KB · Visningar: 386
Så bär det då ut igen!
Lyxresa, får bilskjuts ända till havet med en granne som har båt på samma ställe.

Förbereda för sotarn som kommer på måndag, kvista lövfälld al, å kapa upp nåra döda askar, asksjukan? får hjälp av en polare med motorsåg, mot att ja hjälpt honom att rigga sin nyinköpta 30-talssnipa, tjänster å gentjänster!

Ska åxå tälta på tunet å testa ventilen på nya liggunderlaget (folk har reklamerat underlaget för läckande ventil), vaknar ja av att ja ligger på marken fortsätter ja sovandet i stugan :)

Och hoppas ta igen högsommarens inaktivitet på luffarfronten med en tälttur till de yttre regionerna, och nån stugnatt om ja vill öka liggkomforten.

Hoppas på att nån snäll paddlare har hittat min knippe klätter/bergskilar+liten gammal fin campingyxa å lagt in i stugan på Melskär, som ja glömde där på stranden förra året.

Trodde de kunde bli nåra dagpaddlingar i nylackade plywoodkajaken, men axeln är sämre, så blir nog operation i höst, får hoppas på nästa säsong! får ro å susa runt med elsnipan istället, de går heller inte av för hackor!

go utehelg!

Bilagor

• 036.jpg
    036.jpg
    51.5 KB · Visningar: 343
  • 001.jpg
    001.jpg
    37.1 KB · Visningar: 339
  • Husbåt 1909.jpg
    Husbåt 1909.jpg
    66.9 KB · Visningar: 345
  • Vinkande flicka på boj USA.jpg
    Vinkande flicka på boj USA.jpg
    87.9 KB · Visningar: 332

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg