Nu bär det äntligen ut!! ...

Den här gången blev det 3 arbetsdagar med att ta upp båtar å ta av Rödluvans motor för service å vinterförvaring, samma dag som stormen Helga drog fram!!

Efter att ha läst in oss på 3 olika vädertjänster och att alla var samstämmiga om tidpunkten -kl.12-13 -då Helga skulle drabba vårt område, bestämde vi att börja ta oss till fastlandet vid 9-haket för att där lämpa in 15-hästaren i brossans bil.
Under tiden ökade vinden sakta men säkert så det gällde att komma iväg tillbaka till ön så fort som möjligt. Det tog dock sin lilla tid med en 2-hästars "gräddvisp" på Rödluvan och i delvis i motvind. Väl framme i hemmaviken började det småregna och efter mindre än en timme brakade det loss!!

Både bror å ja konstaterade att det var den värsta blåst vi upplevt därute! (på 60 år). För min del missade ja både Gudrun 2005 å Per 2007 därute.

Resultatet av Helga; en stor tall på Hästöö Simmudd (bortre ändan av hemmaviken) bröts av på mitten, en död asp föll turligt nog mot en frisk dito å fastnade där, precis ovanför jordkällaren där min älsklings-plywood-kajak ligger vinterförvarad!
Stora flaggstången gick åt fanders. Men summan av skador blev förvånande liten, men så är det mest lövträd på udden, på andra ställen med mycke gran å höga tallar blev det nog värre. Ska bli intressant att inspektera omgivningarna när ja åker ut igen över jul.

bilder;
-Brossan fick ro delvis på vägen till ön, stopp i kylningen (som vi lyckades fixa senare).
-Rödluvan me "gräddvisp", ser kul ut!
-Helga i antågande!
-Huvudstången stod inte pall! Undre delen en ringbarkad asp, övre delen, en kapad OK-jollemast. Den gjorde dock sin tjänst i minst 35 år!
-3 örnar som inspekterar den brutna tallen på deras favoritudde.

Bilagor

• 005.jpg
    005.jpg
    46.1 KB · Visningar: 525
  • 010.jpg
    010.jpg
    35.5 KB · Visningar: 535
  • Rotation of 016.jpg
    Rotation of 016.jpg
    75.7 KB · Visningar: 554
  • Rotation of 021.jpg
    Rotation of 021.jpg
    78.6 KB · Visningar: 526
  • Rotation of 028.jpg
    Rotation of 028.jpg
    16.5 KB · Visningar: 538
Tyvärr hade tjursällskapet lämnat ön :-( men hade ju gott sängsällskap av Tösa å Timjan (brossans gårdshundar)

bilder;-Inga tjurar, foderbingen tom.
-Tösa har fått nos på möss eller en mink.
-Gamla bänkfönster utmärkta mot golvdrag.
-Håkan hämtar med taxibåt, som ja fortsättningsvis tar mig ut med.
-Lillsnipan/vinterbåten alltid redo att dra upp eller putta i beroende på is eller öppet vatten.

Bilagor

• 008.jpg
    008.jpg
    21.1 KB · Visningar: 526
  • Rotation of 020.jpg
    Rotation of 020.jpg
    79.7 KB · Visningar: 540
  • 024.jpg
    024.jpg
    54.4 KB · Visningar: 528
  • Rotation of 030.jpg
    Rotation of 030.jpg
    59.3 KB · Visningar: 541
  • 027.jpg
    027.jpg
    60.4 KB · Visningar: 554
JULKLAPPSBEKYMMER? en BROTTSKÄRSbok kan vara lösningen!
se Prylmarknaden. hälsar ötomten.

Vykort Rune Johansson-96

Bilagor

• Vykort Hästöötomten med hare L Wff teckn.Rune Johansson-96_20151205_0001.jpg
    Vykort Hästöötomten med hare L Wff teckn.Rune Johansson-96_20151205_0001.jpg
    20 KB · Visningar: 513
Om nån/nåra av er ä intresserade av segling så är Ni välkomna att mönstra på min nystartade Facebookgrupp; "OLLE ENDERLEIN och hans båtar. Gruppen ä både smal å allmän för ja presenterar material ur farsans loggböcker å fotoalbum. OE och far Olle W var goda vänner och samarbetade inom båtlivet och båtkonstruktion.
Så det blir en hel del roligt uteliv, när de var ute å seglade alla årstider å hade en hel del "stölleprov" för sig.

På Fäjsbock heter ja Guran W:ff

Väl bekomme!

Bilagor

• OE-OW smörad rom ..._20151210_0001.jpg
    OE-OW smörad rom ..._20151210_0001.jpg
    56.7 KB · Visningar: 504
Bild;
ett exempel på Olle Enderleins konstruktioner, hans genombrottsbåt
BALLERINA BYGGD 1952.

Bilagor

• Ballerina Konstr.Olle Enderlein foto L&B Wff samling_20151209_0001.jpg
    Ballerina Konstr.Olle Enderlein foto L&B Wff samling_20151209_0001.jpg
    55.5 KB · Visningar: 485
Dags att börja planera för utfärd igen. Överlåter julstök- å firandet till bättre behövande :)

Har en del att ställa till rätta där ute. Tack vare stormen Helga sist så fick vi göra allt i hast å bara det nödvändigaste med båtupptagning å avtagning av motorer, å alla vinterförberedelser är inte heller fixade.

Trist å bökigt att ja inte kan ro som vanligt (pga den förbenade axeln) så ja får haka på en "gräddvisp" på lillsnipan/vinterbåten, men då kan ja ju inte segla :-( men de klarar ja nog för axeln av.

Spånar på ett sidomontage av den lättaste motorn -som man ser ibland på canadensare med en lite elsnurra -då kan ju rodret sitta som vanligt, men de kanske blir för tungt å hon kommer att kränga för mycke, men ja gör nog ett tillfälligt testarrangemang. "Skam den som ger sig!"

Ännu ingen utfärd, hängig å sliten (av axelföljetongen) men har snart provianterat klart. Hoppas skärpa mig till på måndag.
Allt blir alltid bra när ja väl ä ute, men förberedelserna tar emot mer nu för tiden.
Å nu ska man få både landtaxi å båtdito att klaffa, det är inte det lättaste. Kontorsnissarna har inte fått tidtabellerna att passa ihop så bra! men kan nog värma mig hos nån fastlandsgranne tills båttaxin kommer.
Knorrhanen.

bild; lyxägg till gärdsmygen å dito äpplen* till koltrast å kossor.
Billig korv till husse ;-)

*svenska Ingrid Marie

Bilagor

• 003.jpg
    003.jpg
    51.3 KB · Visningar: 417
Igen utfärd än, svårt att samla mig, men hoppas ta mig ut i mellandagarna. Väl där blir ja nog ute ett tag.

Go helg!

bild; tydligen liknande decemberväder som i år!

Bilagor

• Resize of LW hämtat posten 17 dec.-00 foto ese mattsson_20151214_0001.jpg
    Resize of LW hämtat posten 17 dec.-00 foto ese mattsson_20151214_0001.jpg
    18.8 KB · Visningar: 399
Den allra största skillnaden i skärgårn idag, om man jämför med igår, är att alla små lastskutor/pesar är borta. De gick flera om dan förbi i farleden på 1950-talet, å man hörde deras rogivande tändkuledunk låångt innan de dök upp i gattet.

Bilagor

• Vykort tomte vinkar åt skuta i isränna_20151224_0001.jpg
    Vykort tomte vinkar åt skuta i isränna_20151224_0001.jpg
    51 KB · Visningar: 384
Nedanstående porträtt är nog kanhända för en stor del af våra läsare obekant, men vid läsandet af namnet därunder går helt säkert ett igenkännande leende öfver deras drag.

Jojo, det är konterfejet* af vår bekante "kanotroddare" Gustaf Nordin i Föreningens för Kanot-Idrott uniform (utom natt ...., förlåt mössan, den är hans egen komposition).

*porträtt, avbildning

Då det nu är ett år sedan han utförde sin sportbragd Stockholm-Paris i kanot, söker sig tanken ofrivilligt tillbaka till minnet af en hurtig, glad och treflig kamrat och idrottsman.

F.S.

Ny tidning för Idrott c:a 1907

Bilagor

• Art. Kanotroddare Gustaf Nordin Stlm-Paris_20151014_0001.jpg
    Art. Kanotroddare Gustaf Nordin Stlm-Paris_20151014_0001.jpg
    131 KB · Visningar: 337
Nu äntligen bränns det! Onsdagen ä planerad för utfärd, bilskjuts med ögranne å förbeställd båtaxi :)

Toppen, då kan ja få med mig mer än ja kan släpa på bussen. De behövs lite verklig natur nu efter allt innemöljande.

Mildväder här nere över nyår sägs det, men sen ska de visst komma ett rejält kallväder från Sibirien, de skulle passa mig perfekt! för då kanske man får va med om isläggningen, som är en riktig höjdare, och viktigt för att studera hur isen lägger, var vindbrunnar uppstår etz. så man vet hur man ska gå sen när den börjar bära.

Om de nu blir nån is?! förra säsongen låg den en dryg vecka runt jul/nyår, sen försvann den å la aldrig mer.

Go fortsättning!

Bilder;
-tidig sjösättning
-sånt här väder skulle sitta fint, men tälta? nä, har nog blivit lite feschligare*, men i kojan å med heatpalen skull ja nog kunna tänka mig,

*värmländska för feg, försiktig,

Bilagor

• 014.jpg
    014.jpg
    46.3 KB · Visningar: 290
  • Resize of 2006-02-13 101.jpg
    Resize of 2006-02-13 101.jpg
    53.5 KB · Visningar: 307

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg