Jag har läst flera av skoförslagen här och jag tycker det saknas en ganska väsentlig sak här genomgående men rätta mig gärna om jag har fel.
Det är bra att införskaffa information om den sträckan man ska gå/springa. De som springer i fjällen med löparskor och tycker att det funkar bra har med stor sannolikhet INTE en ryggsäck som motsvarar en vandrares (> 10 kg).
Jag har under många år gått med kängor och burit tungt...men allt eftersom har vikten på packningen gått ner och därmed har skorna kunnat bli lättare och tunnare. När jag gick GR20 på korsika med 13 kg på ryggen så pallade helt enkelt inte skorna för terrängen. Väl hemkommen så upptäcktes att sulan frakturerat mitt under foten. Således. Välj skor efter belastning och terräng =)
Klart vikten på packningen har betydelser....jag själv är ju ingen flugviktare som väger 90+kg o kan bära min10kg o ibland är den även15kg med lätthet om man måste ha mkt vatten med sig...o vissa kan säkert bära upp mot 20kg beroende hur mkt man själv väger...
Dom som gör riktigt långa vandringar typ Pacific crest trail som är nästan 4300km och Te Araroa på 3000kg så använd oftast lågskor...
Kängor är för tunga o kommer ge skador,blir ju ett antal kg och lyft benen utsätts för..
Jag gör inga långa vandringa,som mest 7dagar och går inte extremt långt på en dag...blir nog 2,5mil oftast....jag gillar helt enkelt att njuta av turen istället för att arbeta fram den där 25kg utrustningen...
De är bara vi här i Sverige som använder tunga kängor till vandring.....jag anser att dom duger bättre till jakt o fiske.