Håller med om sovsäckarna. Byt dem. Det finns inga anledningar att man skall frysa. Visst hjälper det med kläder, men det finns gränser. Jag sover med underställ, ullbalaclava, ullstrumpor, duntröja, tjockt liggunderlag och sovsäcksöverdrag och ändå tycker jag det är på gränsen när temperaturen börjar gå ner mot mot noll. Jag är i och för sig frusen av mig. Det bör också tilläggas att jag sover i kallare enkelvävstält. Min sovsäck påstår sig klara -3C, men med tanke på mängden dun är det nog snarare en 0C säck.
Jag tycker friluftsfrämjandets rekommendation angående sovsäckar var rätt bra. För tält finns det väl lite fog för vad de säger, men jag tycker inte man ska klanka ner på tunneltält. Det är ju det mest använda tältet i fjällvandringssammanhang. Man får stor yta och ofta bättre absider till lägre vikt. Sedan är det så att om man är beredd att kompromissa lite med val av tältplats så klarar man sig med enklare tält. Om man tar vissa av råden här på forumet bokstavligt så förvånas man ibland över att friluftsliv överhuvudtaget kunde bedrivas för 40 år sedan. Ingen av utrustningen som idag är "livsnödvändig" fanns ju då. Folk måste ha dött som flugor på 60-talet, de sov ju i ryggåstält! Det är klart att det är bekvämare och bättre idag, men med lite kunskap och kompromisser klarar man sig bra med enklare saker (Jag använder fortfarande ryggåstält av lättviktsmodell idag.).
Sent from my HTC Vision using Tapatalk