Norrona Recon - Skaljacka / byxor

Mitt Recon Norrona ställ har varit med i Tibet, Indien och Nepal. Fungerat ypperligt och jag skulle inte vilja byta det mot någonting alls. Intet sagt att det inte finns andra bra jackor/byxor också. :)

Köpte en reconjacka idag... Fan jag som tänkte vägra gore-tex. Tänkte lite på storleken... Hur har ni? Pösig eller tajt? (våga inte svara lagom... :) )

:(

Personligen tog jag en xxl, har xl i exempelvis flex1-jackan. Längden på jackan och armarna är inga problem. Däremot är den pösig, särskillt över bröstet.

...samtidigt tänkte jag ha den när jag paddlar, då är det ju inte fel att vara lite pösig...

Senast ändrad:
Väcker en halvgammal tråd till liv...

Är det någon som vet var man kan få tag på en Norröna recon jacka/byxor av den gamla modellen, alltså den som har skydd framför dragkedjorna? Den nya modellen övertygar inte ännu.

Tänkte eventuellt om det fanns butiker som hade kvar de gamla? Får ta och ringa runt lite misstänker jag.

Jag letar byxa i xl då den nya generationens reconställ inte passar min jacka färgmässigt. Dock verkar det förr stället försvunnit från samtliga ÅF i maj typ.

Det är inte nådigt vad det nya stället ratas på webben.
Största kritiken gäller avsaknaden av vindklaff. Kritiken är knappast obefogad. Svaret från norröna äratt de ersatt alla dragkedjor med vattentäta diton.
Men alla som haft en jacka på sig i temp som för sig fram och tillbaka kring nollan vet vad frusen nederbörd gör med en dragkedja... Likaså missas funktionen med att endast knäppa för att ventilera.
Jag är lycklig bärare av en jacka i den förra modellen, förbannar mig dock över att jag inte köpte byxorna.

Det värsta jag vet är när tillverkare försöker bortförklara en snålhetsförändring med att substitutet är lika bra. Folk som lägger mycket pengar på kvalitetsprodukter vill ju ha kvalitet och inte kompromisser. För de sänkte väl inte priset när de tog bort flera steg i tillskärnings- och konstruktionsprocesserna?!

Glad att jag har ett par gamla norrønaprodukter, innan de började göra sämre lösningar av de som gjorde dem rätt unika.

Det värsta jag vet är när tillverkare försöker bortförklara en snålhetsförändring med att substitutet är lika bra. Folk som lägger mycket pengar på kvalitetsprodukter vill ju ha kvalitet och inte kompromisser. För de sänkte väl inte priset när de tog bort flera steg i tillskärnings- och konstruktionsprocesserna?!

Glad att jag har ett par gamla norrønaprodukter, innan de började göra sämre lösningar av de som gjorde dem rätt unika.

du har alltså testat stället och vet att det är sämre utan flärparna? eller är du arg bara för att nu?

du har alltså testat stället och vet att det är sämre utan flärparna? eller är du arg bara för att nu?

Aldrig påstått att jag testat stället. Var har jag skrivit det?

Däremot har jag ägt och använt flera andra plagg med pissdragkedjor som ska vara vind- och vattenavvisande utan flärpar. Det är ett värdelöst substitut! Livslängden är kort, funktionen kraftigt nedsatt. Detta är jag inte ensam om att tycka. Det jag skrev, för dig som verkar ha nedsatt läsförståelse, var att man tagit bort en massa steg i tillskärningen, minskat materialåtgången, tagit bort flera steg i konstruktionen (dvs gjort tillverkningen avsevärt billigare) men samtidigt gjort plaggen dyrare. Man har alltså försämrat plaggen men gjort dem dyrare. Att inte stå för detta utan istället rationalisera detta genom att ljuga är förkastligt.

För övrigt peakade norrøna med jackan och byxorna storm. Vårdar ömt min jacka och har mönstrat av den inför dess oundvikliga undergång.

därför att skriver man att ett plagg är har blivit sämre så tycker jag att man ska ha belägg för det mer än din personliga åsikt om deras snålhet.

nu har jag köpt norröna recons nya ställ och är fruktansvärt nöjd, har följt med på en 3 dagar fjälltur och det regnade konstant, och till min belåtenhet så fanns det inte en tillstymmelse till läckage. så med eller utan flärp och dyrare eller inte, den har hållt för det jag utsatt den för så betalar mer än gärna dessa summor för ett enligt mig perfekt plagg.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crosstjeck Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka? Kläder 53
silly Norröna recon on Kläder 3
andreasramsby Fjällräven Fält eller Norröna Recon Kläder 4
Johan es Frågor kring Norröna Recon Kläder 0
Martin Fjäderlätt Civil M90 på Recon Kläder 1
Jonas_K4_9596 Norrøna Recon Jacket vs Arc'teryx Theta AR re"tysthet" Kläder 2
henkepenke86 Mountain Hardwear Recon Jacket Kläder 0
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg