Norrona Recon - Skaljacka / byxor

där ser man, där ser man.. personalen på Taiga hävdar motsatsen men det kan iofs ligga i min frågeställning.. jag tar dig på orden.

SSP är vad jag vet de enda som säljer Taigas militära sortiment, de bilder de har kan man se att de nedre fickorna är annorlunda. Sen ska tyget vara lite annorlunda och mer anpassat för de militära. Se ska det finnas förstärkningar på insidan, något jag saknar på min jacka. Nu kan det hända att de ändrat modellen sen jag köpte min jacka.

Militära modellen av Forest http://www.coldskills.com/butik/prod102.html

Jag förstår att Patric gillar forresten till jakt, materialet är ju lite ruggat plysch-mysigt; tyst och smidigt. Jag har inte mer än provat Recon-brallan, så jag kan inte göra några jämförelser, men andra trevliga grejjer med forrest-byxan är de suveräna hängslena, bra förstärkningar/vadderingar (?) över knäna och rejäl, helt platt stängning i gylfen (bra under avbärarbältet). Jag tror att benfickorna är annorlunda nu än på bilden på deras hemsida; det var de redan när jag köpte för flera år sedan, märkligt att de inte uppdaterat. Jag tror skillnaden är en tygflärp över dragkedjan och lite bälg. Själv gillar jag benfickorna, den lite smalare på ena benet kan man ha gps'en 'stående' i, så att den inte lägger sig på tvären i botten av fickan och blir otymplig. Och passformen tycker jag som sagt är kalas, bra krök på knäna och hög skön rygg.

Bra brallor med andra ord, men försök inte åka på lättpackarträff med dom - du kommer bli lynschad.. ;)

Per (- som har de på fjället, men inte äger någon våg, så jag kan inte heller svara på vikten)

nää.. jag skulle aldrig konka på ställ av den typen på fjället så jag har aldrig ens funderat..

Nej, det känns ju som att den här typen av kläder är till för den som har andra prioriteringar än just låg vikt. Så att låta vikten avgöra mellan Recon och Forest blir liksom fel. Jag tror inte att vikten skiljer sig märkbart.

Däremot kan ju som sagt valet stå mellan trelagerslaminat och tvålagers foderlaminat.
Det senare gör till exempel att man får får färre ställen att tejpa, alltså ett mjukare plagg med färre riskpunkter för läckage. Sen finns det som sagt uppgifter om att ett foderlaminat funkar bättre i kyla eftersom kondenspunkten (eller vad det heter) hamnar mellan fodret och yttertyget istället för innanför trelagerslaminatet, nära kroppen. Jag vet inte om det betyder att det "andas bättre", men det låter åtminstone bättre att ha frosten ett steg längre ut från kroppen.

Men jag undrar om inte ett plagg med foderlaminat är otrevligare när det väl blir blött. Vattnet kan ju gå rakt igenom yttertyget och samlas mellan det och fodret. Eller?

Bra brallor med andra ord, men försök inte åka på lättpackarträff med dom - du kommer bli lynschad.. ;)

:D
Inte då. Allt handlar bara om att ha kunna snacka för sig och påvisa det rationella i valet av utrustning. Personligen lynchar jag bara den som säger "De här byxorna är ultralätta, i sin kategori". (Problemet är att folk med den här typen av kläder brukar ha stora svarta knivar och ta rätt mycket i bänkpress, och därmed är svårlynchade.)

Senast ändrad:
Har både och

två och trelagers Gtx. Vid svettdrivande aktiviteter som uppför och skidspårning är de båda kass om isen sitter innanför jackan eller i jackans material spelar i praktiken ingen roll. Plaggen blir görtäta med än mer svettproduktion tillföljd. Ylleskjorta och vindblus eller cyckeljacka har inte de här nackdelarna förrän man hänger ryggsäck på sig. Tipset är behåll lasten i pulkan eller håll er med bärare....;-)
//J

Nej, det känns ju som att den här typen av kläder är till för den som har andra prioriteringar än just låg vikt.

Kanske, fast lite av poängen med en sån byxa till vandringar är ju att man inte behöver två byxor - att bära på och att ta av och på allt eftersom vädret skiftar under dagen. Säkerligen har en fullfjädrad lättpackare totalt sett färre gram benbeklädnad med sig, men jämfört med en tradtionell vandringsbyxa + regnöverdrag så är det nog mer dött lopp. Och då kan man kanske låta klimatet avgöra; kallt, blåsigt och/eller blött talar för allvädersbyxa, varmt, tort och inte allt för blött talar för två byxor? (det knepiga är förstås att under de svenska fjällvandringar vi så gärna dillar om kan man ha allt tänkbart väder under en veckas tid..)

Som arbetsbyxa och skogsbyxa hemmavid under griniga höst- och vinterdagar är nog däremot en sån här byxa svårslagen.

Per

Martin Fjäderlätt;383925 sa:
(Problemet är att folk med den här typen av kläder brukar ha stora svarta knivar ..)

Inte då, den enda kniv jag hade på vandringen i somras skulle impa på vilken lättis som helst - 50*10*3 mm eka-minifällkniv! :)

Per

Kanske, fast lite av poängen med en sån byxa till vandringar är ju att man inte behöver två byxor - att bära på och att ta av och på allt eftersom vädret skiftar under dagen.

Ja, problemet är kanske att den som vill ha en allvädersvariant av den klassiska friluftsyxan, alltså med rejäla benfickor och hela paketet, inte har så stort utbud. Mina 300-gramsregnbyxor har i och för sig benficka, men skulle jag ha dem som enda byxa så skulle jag nog vilja ha fickor att stoppa händerna i också.

Som arbetsbyxa och skogsbyxa hemmavid under griniga höst- och vinterdagar är nog däremot en sån här byxa svårslagen.

Ja, det är väl då de är grejens grej, och allt snack om vikt är ointressant.

Martin Fjäderlätt;383944 sa:
Ja, problemet är kanske att den som vill ha en allvädersvariant av den klassiska friluftsyxan, alltså med rejäla benfickor och hela paketet, inte har så stort utbud.

Precis. Under 90-talet slet jag ut flera par av Fjällrävens klassiska byxa i nåt slags GT-Z-liner-utförande. De var lite mystiska eftersom man aldrig såg dem i några kataloger. Tanken var god, men den vara ganska dåligt genomförd, med dålig passform, taskiga detaljer och tveksam slitstyrka..

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crosstjeck Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka? Kläder 53
silly Norröna recon on Kläder 3
andreasramsby Fjällräven Fält eller Norröna Recon Kläder 4
Johan es Frågor kring Norröna Recon Kläder 0
Martin Fjäderlätt Civil M90 på Recon Kläder 1
Jonas_K4_9596 Norrøna Recon Jacket vs Arc'teryx Theta AR re"tysthet" Kläder 2
henkepenke86 Mountain Hardwear Recon Jacket Kläder 0
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg