Norrona Recon - Skaljacka / byxor

Har köpt den nya Reconjackan och har ett par arcteryxbyxor theta som hängt med sen 03 i vått och torrt och som fortfarande är 100%.

Jag är riktigt nöjd med jackan men kan inte uttala mig om den gamla modellen. Jag upplever för första gången att dragkedjorna som inte har något skydd håller en suverän kvalite till skillnad från andra "tunnare" diton som jag haft problem med.

Att det inte går att ha dragkedjan öppen samtidigt som man knäpper ett skydd över den upplever jag inte peronligen som nåt problem men där är smaken som baken. Jag har öppnat upp lite nertill och det ger nog med ventilation för mig.

Men jag ska erkänna att det var ett kärlek vid första ögonkastet inköp efter att klämt och kännt på andra jackor av samma typ. Det var passformen, rörligheten och de nya förstärkta dragkedjorna som fällde avgörandet. Har lagt en del kosing på att laga dragkedjor på jackor genom åren och hoppas nu att detta ska vara ett minne blott.

Testade byxorna också och när blir dags att pensionera thetabyxorna är de starka utmanare.

Det är inte nådigt vad det nya stället ratas på webben.
Största kritiken gäller avsaknaden av vindklaff. Kritiken är knappast obefogad. Svaret från norröna äratt de ersatt alla dragkedjor med vattentäta diton.
Men alla som haft en jacka på sig i temp som för sig fram och tillbaka kring nollan vet vad frusen nederbörd gör med en dragkedja... Likaså missas funktionen med att endast knäppa för att ventilera.
Jag är lycklig bärare av en jacka i den förra modellen, förbannar mig dock över att jag inte köpte byxorna.

Dragkedjorna funkar klockrent både i sträng kyla, nollslask och plusgrader. De är helt överlägsna alla andra typer av dragkedjor som jag kommit i kontakt med. Men ventilationsproblematiken är central det kan jag hålla med om men jag har höga byxor till vilket gör att jag öppnat upp nerifrån och det har funkat för mig.

efter att ha utsatt jacka+byxor för -15 grader vid pimpelfiske med blåst och allmänt blött av naturliga skäl så är jag fortfarande otroligt nöjd. inga dragkedjsproblem överhuvudtaget.

Nu är den här diskussionen måhända lite gammal men jag vill ändå bumpa den för att stämma in i berömmet över Norröna's jacka Recon.
Har haft den alla säsonger och den sviker aldrig. Det bästa tycker jag är slitstyrkan som gör att man inte behöver "oroa" sig när man ålar i undervegetationen eller plöjer fram mellan ändlösa ridåer av granar och enbuskar.
Kapuschongen är också den av bästa snitt med dragsko som gör att den följer med huvudrörelserna. Sen är det fint med att den inte har söm över axlarna som skaver när man bär ryggsäck långa sträckor.
Jag har precis tvättat jackan för att återaktivera vattentåligheten och sprayimpregnerat armbågar och axlar så nu är jag ostoppbar! :D

Angående "prasslet" så tycker jag att den är förhållandevis tyst faktiskt. Men visst, lite prasslar den kanske, den är nog inte optimal som jaktklädsel kanske....

Har man chansen att köpa denna jacka till ett bra pris så skall man slå till!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crosstjeck Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka? Kläder 53
silly Norröna recon on Kläder 3
andreasramsby Fjällräven Fält eller Norröna Recon Kläder 4
Johan es Frågor kring Norröna Recon Kläder 0
Martin Fjäderlätt Civil M90 på Recon Kläder 1
Jonas_K4_9596 Norrøna Recon Jacket vs Arc'teryx Theta AR re"tysthet" Kläder 2
henkepenke86 Mountain Hardwear Recon Jacket Kläder 0
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg