Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ

Vilken skillnad i de olika beskrivningarna av Jågåsjgaskajågåsj! Den här skildringen av ett för svårt vad är verkligen ångestladdad. Huu, det vill jag inte uppleva. :eek:
Nej, jag kan ju nästan relatera till upplevelsen när jag vadade Miehterjåhkå och Moalkkåjåhkå i västra Padjelanta. Aldrig mer heter såna vad

Ålkatjåkkåtj är den som lättast kan ge problem. Jag går inte över längst ned eftersom du riskerar att åka ut i Rapajåkka om du ramlar.
Annars är det en fin vandring att gå västra sidan.

Ålkatjåkkåtj är den som lättast kan ge problem. Jag går inte över längst ned eftersom du riskerar att åka ut i Rapajåkka om du ramlar.
Annars är det en fin vandring att gå västra sidan.
Intressant, många andra säger den andra jåkken är värre. Var har du gått över?

Det är helt oförståeligt. De kanske förväxlat dem.
Det är svårt att ange exakt, men ca 300m upp efter andra kurvan. Jag har en sten mitt i strömmen som riktmärke.

Motvilligt får jag konstatera att förhållandena just nu kanske inte är de mest gynnsamma för denna tur. SMHIs prognos för vattenflöden visar på mycket över normalt (mörkblå) för den 11 augusti när jag börjar traska. Mycket kan förstås hända med prognoser, men som det ser ut nu ska det vräka ner mycket regn dagarna innan, men kanske inte bli någon större nederbörd från och med att min vandring startar (håller alla tummar för att den prognosen stämmer).

Skärmbild 2023-08-04 230144.png

Hur skulle ni resonera med just glaciärjokkar, kan de ändra fart snabbt när en rejäl regnperiod upphör, eller bör man resonera att det är överlag vått i markerna och att det troligen inte är lågvattentider i glaciärjokkarna heller? Alltså, även om allt regn upphört, det är molnigt och temperaturen ligger runt 10-12 grader? (Prognosen just nu för Skarja från och med 11 augusti, där jag kanske når de här jokkarna på den tredje dagen. På pappret ser ju det väldigt bra ut, men hur påverkar den föregående regnperioden?).

Funderar på att omplanera. Möjligen avgöra utifrån hur jag upplever flödet i Rijddanjunjesjågåsj om det är lönt att fortsätta framåt mot Rapadalen och de ännu värre flödena... Men anar jag redan i förväg att det är mycket vatten, då går jag inte ens dit utan hittar på något helt annat istället och sparar denna guldklimp till ett annat tillfälle. (Trist behöva gå fram och tillbaka i onödan).

Hur hade ni resonerat?

Senast ändrad:
Ja det verkar ju som om det ska regna mkt nu, över hela Swe. Inte så kul. Om man kan så vänta till senare. Eller välj en enkel tur utan trixiga vad. Eller ta in på Hotel istället och gå dagsturer. :)

Ja det verkar ju som om det ska regna mkt nu, över hela Swe. Inte så kul. Om man kan så vänta till senare. Eller välj en enkel tur utan trixiga vad. Eller ta in på Hotel istället och gå dagsturer. :)
Men med lite tur så stämmer prognosen och vädret vänder exakt den dag jag ger mig ut.

Nu brukar jag aldrig ha den sortens tur. :ROFLMAO:

Citat: För varje gång du inte har haft "den sortens tur" borde ju sannolikheten öka för att du nu ska ha just "den sortens tur". Eller hur?

Här måste jag tyvärr vara glädjedödare och inlägga protest. :unsure: Om vi utgår från att Elvahs väder inte har något samband med föregående resas väder så är det som att spela tärning. Även om man fått annat än sexor 99 gånger i följd (vilket är extremt osannolikt) så ökar inte sannolikheten att det ska bli en 6:a den hundrade gången. Sannolikheten är även då 1/6 (om tärningen är felfri).

Det var de dåliga nyheterna. Men själva sakfrågan var ju hur snabbt vatten rinner undan när det slutat regna. Jag tror att det går relativt fort uppe i Sarek. Om vi tänker på glaciärjokkarna så minskar flödet efter en varm dag snabbt. Redan tidigt på morgonen kan det vara lågt vatten. Regn är lite svårare att förutsäga eftersom det inte handlar om ett begränsat område (som en glaciär) utan all mark runt omkring. Men ju mindre marken suger, desto fortare borde det rinna undan. Finns det däremot marker som blir översvämmade (eller en sjö som fungerar som magasin) tar det rimligen lite längre tid. Om man dessutom måste passera genom översvämmade marker så hindrar det förstås framfarten, men det är ju sällan av det slaget att det är farligt.

Senast ändrad:
Fowwe har helt rätt, en glaciärjokk som avvattnar en glaciär och omkringliggande bergsterräng (utan nämnvärd vegetation på den höjden) dvs hårda och branta ytor som skapar snabb och explosiv avrinning i samband med nederbörd. I annan terräng med mer vegetation kommer avrinningen att ske långsammare och mer utdraget.

Hej, jag brukar inte oroa mig så mkt för flöden. Efter ösregn tycker jag det brukat lugna sig efter en eller två dagar. Sanningen att säga har jag aldrig behövt vända pga regn med efterföljande svåra vad. Dock har jag många gånger ombokat pga regnprognos, roligare med fint väder. Men jag brukar också få väderprognos på sms varje kväll och se till att passera bäckar innan regnet kommer och bäckar med stora avrinningsområden blir omöjliga.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
marcusleyon Vandra i nordvästra Tjeckien? Fjällvandring 3
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
Fredrik85 Rapadalen Fjällvandring 11
Sten Åkesson Rapadalen/Sarek Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg