(...) Min egen erfarenhet från andra aktiviteter är att säkerhetsutrustning definitivt påverkar beteendet. (Utan att lägga värderingar i vilket beteende sån är "bättre")
Tydligaste exemplet är väl klättring. Jämför att klättra exakt samma led på topprep (i princip helt ofarligt), på led (du riskerar kanske ett skrubbsår eller i allra värsta fall en fotled) eller frisolo (du riskerar invaliditet eller död).
Jag lovar att de allra flesta förvandlas till "superman" när topprepet tar bort det konsekvenstänkande som trots allt krävs på led. Omvänt är det en helt annan sak att frisola även på klippor där du annars skulle kunna klättra upp i träskor.
Samma sak med skridsko exempelvis. Beter du dig likadant i sällskap som ensam? (även om du är fullt utrustad för et ofrivilligt bad)
Nu påstår jag ju naturligtvis inte att en nödsändare är en lika drastisk förändring, men jag har svårt att se hur den inte skulle påverka alls. Utan nödsändare skulle jag exempelvis passa mig för att göra ett spontant vägval där jag riskerar att bli försenad, för att inte oroa familj och/eller räddningstjänst. Det handlar ju inte om något stort fysiskt risktagande. Jag riskerar kanske att missa tåget, men det är ändå ett förändrat beteende. (...)
Jag har, sen du startar tråden, haft dessa tankar med just klättring och skridskoåkning som självupplevda exempel; har rentav själv skrivit i
detta inlägg att (till skillnad från kicken i själva faran)...
Jag fann mycket större njutning och utmaning i att vidga gränserna till vad jag klarar rent tekniskt - och det kan man göra bättre när man är inknuten.
...så jag har känt mig lite inkonsekvent när jag hävdat att en nödsändare inte påverkar mig mentalt. Men "känt" att det är en principiell skillnad melan repsäkring resp. åkkamrat och en medtagen nödsändare - utan att kunna formulera den här skillnaden. Men efter ditt inlägg måste jag ju göra ett försök.
Kanske såhär (ungefär, fortfarande lite tafatt):
Att lägga säkringar och hantera repet medan man tar sig fram är (för mig) en integrerad del av klättrandet. Jag använder ju repet och allt skrotet hela tiden, samverkar och kommunicerar om det med repkamrat etc. Det är (för mig) en nästan musikalisk upplevelse när jag känner att jag gör det skickligt och påhittigt. Den kunskapen, skickligheten och kreativiteten finner jag en njutning i att finslipa.
Att klättra säkrat vidgar självklart också, som sagt, mina möjligheter att klättra mer tekniskt avancerat.
Samma med sällskap på isen, som ju kan jämföras med repkamraten. Vi är beroende av (och tränar) varandras kamraträddning, vår utrustning ska samverka, och den kunskapen är (för mig) också en del av tjusningen med skridskoåkandet.
Att åka i sällskap vidgar självklart också, antalet isar jag kan ge mig ut på (särskilt härnere i Skåne
)
En nödsändare som bara hänger passiv på rygsäcksremmen har ingen del alls i min vandrings- skridskoåknings- resp. klättringsupplevelse.
Att den är med på turen ökar inte heller min förmåga att våga klättra mer tekniskt avncerat, åka på tunnare isar, eller vandra på "farligare" ställen. Jag gör ju samma riskbedömning som förr inför ett vadställe, råkpassage, eller någon mer teknisk terräng - jag har ju lika lite lust att bli blöt och farligt nerkyld, resp. bryta några ben i kroppen, även om jag kan kalla på hjälp.