Nödaskar - mkt bra info

Själva nödASKEN då?

Varje gång jag läser om dessa sinnrika små tingestar fullproppade med oumbärliga livräddande gadgets, slås jag av funderingen: Var får ni tag på själva asken? Det är baske mig inte lätt att hitta en metallask i någorlunda rätt storlek. Den tid är förbi när allt (Läkerol, ciggisar, skosnören) förpackades i metallaskar. Hur har ni gjort?

nermander; sa:
Klättrar man eller liknande finns ju risken att man tappar ryggsäcken. Spolas man med vid vad så håller man nog inte fast vid ryggsäcken så hårt.

Just situationen med vad är den enda jag kan tänka mig att det är sanolikt att man faktiskt förlorar sin packning, och har man kvar sin packning så behöver man ju ingen nödask; den är ju en "nödask DeLuxe" i sig. Och sitter man där med ryggan uppspolad på en sten mitt ute i vårflödesforsens mest imponerande vivrlar, ja, då ligger ju nödasken där. Alltså skall man ha nödasken i bältet/byxan/annanstanns på kropen, inte i ryggsäcken. Där gör den ingen nytta.

När kan man förlora sin ryggsäck?
Vad
(Skogs)brand
Klättring
Laviner
Tjuvar (eventuellt fyrbenta)

Re: Re: Själva nödASKEN då?

Nordesjö; sa:
Jag körde med försvarets vaxburk (hittade ingen bild).
Bra förslag! Dock hade jag helst hoppats på en stor fyrkantig ask, eftersom det mesta jag vill ta med är kantigt eller rakt (nålar, knivblad, ljusstumpar, tändstickor mm), typ som en gigantisk Läkerol-ask.

Re: Re: Re: Själva nödASKEN då?

Strykarräven; sa:
Nordesjö; sa:
Jag körde med försvarets vaxburk (hittade ingen bild).
Bra förslag! Dock hade jag helst hoppats på en stor fyrkantig ask, eftersom det mesta jag vill ta med är kantigt eller rakt (nålar, knivblad, ljusstumpar, tändstickor mm), typ som en gigantisk Läkerol-ask.

Gå in på ett större varuhus (eller Clas i sjön t.ex) och kolla in plastaskar,kanske inte känns lika hardcore men de håller iaf tätt.

peter

Re: Re: Re: Re: Själva nödASKEN då?

ping; sa:
Gå in på ett större varuhus (eller Clas i sjön t.ex) och kolla in plastaskar,kanske inte känns lika hardcore men de håller iaf tätt.
Jo, det var backupplanen. Men metallaskarna är ju liksom, mer, öh, survival? Åtminstone förespråkar en massa survivors metallådorna. Antar att tanken är att lådan kan användas till fler ändamål om den är av metall (signalspegel, bära glöd i, koka i, göra skeddrag/primitivt knivblad av etc). Samtidigt är ju plastlådorna med säkerhet tätare... Tål att tänkas på.

min erfarenhet av nödaskar är att är dom större än en tändsticksask så hamnar dom hemma eller i ryggsäcken. den enda ask som jag har släpat med mig är en organge tändsticksburk för stormtändstickor i den rymms kommpas,tändstickor,sytråd med nål, metrev, allergimedicin, tandtråd, vattenreningstableter och rakblad.

Re: Själva nödASKEN då?

Jag har ett antal askar (en i varje jacka) som är avsedd för cigaretter(Blend). Jag köpte askarna för 5 SEK/st på en loppis. Inte som överlevnadsask, utan som ”bra ha ask” för en stadsbo.

Påminner lite om dessa från Globetrotter, men på mina askar är öppningen horisontell.

wz_0301103a.jpg

Per

Nödask

Strykarräven

http://civil.webshop.strd.se/ finns den ask du söker. Där fanns även tidigare en mindre modell men den verkar ha utgått. Själv har jag haft en betesask för fiske men den var aldeles för stor. Jag har en lite plåtask. En sådan som finns att köpa för "Fis hermans" (fishermans friend). Den är inte så stor men rymmer det jag vill ha. Huvudverkstabletter, plåster, salt. Kompass liten 22lr patronhylsa (som visselpipa) tändare alergimedicin.

När kan man förlora sin ryggsäck?

Vad
(Skogs)brand
Klättring
Laviner
Tjuvar (eventuellt fyrbenta)

Det behövs ju bara att man tar en liten sväng iväg från sitt läger och går vilse eller ramlar så illa att man inte kan ta sig tillbaka. Fast kan man inte röra sig har man väl inte så mycket nytta av de traditionella askarna...

Helt klart så har ju nödaskarna militärt ursprung. I Wisemans bok vill jag minnas att han pratar om två olika nödkit. Asken är det minsta, som man alltid har på kroppen. Men sen om man t.ex. sitter och åker i en bil eller buss med packningen i lastutrymme så ska man ha en mindre "väska" med sig (där det finns lite proviant, ett litet kök etc).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
norpan_ Info Överlevnad 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg