Nöd asken kanske är lite overkill på fjällturen osv, då gissar jag att det mesta av utrustning finns med. Men läser man lite under forumet allmänt och under tråden "Det dummaste jag gjort" (
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9970 ) så kan man ganska snart dra slutsatsen att även relativ erfarna friluftsmänniskor gör tabbar som gör att de hamnar i en situation som kanske inte är en "överlevnadssituation" (även om överlevnad är vad livet hela tiden handlar om).
Man kan läsa om jägare som går för att hämta ett fällt djur och går lite fel på väg tillbaka. Även folk som vid en "minihajk" (ca 400m mellan lägerplats och bilen) missar vägen när dom i mörker ska återvända till bilen för att hämta packning.
Jag gissar att det är på korta dagsturer som svamp och bärplockning i område där man tycker sig "hitta", där risken är störst att man ska hamna i en situation där nödasken kan komma till nytta. (troligen räcker det med en kompass).
Många svampplockningsturer sker nog "efter jobbet" på höstkvällar. Mig har det i alla fall hänt att jag vid något tillfälle plockat trattkantareller tills det börjat skymma. Har man hittat ett riktigt superställe och gått men "näsan i marken" en stund så kan man få se sig omkring både en och två gånger när man lyfter blicken för att veta åt vilket håll man ska gå. Har man då kompassen med sig så är det ju inga problem (i alla fall inte om man gjort sig besväret att kontrollera i förväg åt vilket väderstreck bilen finns).
Vattenreningstabletter, trådsågar, fiskekrokar osv är kanske inte nödvändigt. Men Kompass kniv och något elddon (tändare eller tändstickor eller vad man finner lämpligast) är nog berättigat att alltid ha för vana att medföra när man är i skogen.
För mig är det en del av min hobby att pyssla med "nödasken" och det tycker jag räcker för att rättfärdiga den likaväl som att folk väljer en viss kniv just för att dom vill ha en sådan kniv även om en morakniv förmodligen hade funkat precis lika bra.
I dag vet väl alla att även vi svenskar som normalt lever i ett mycket förskonat land, kan hamna i "skarpa överlevnadssituationer" , med tanke på vad som hände i julas. Men visst en "nödask" hade inte varit till någon större nytta i en sådan situation. Men man ska nog vara medveten om att det är kanske när man som minst tror att man ska hamna i en nödsituation som risken är som störst just för att man vid just det tillfället inte är beredd på att något ska kunna hända.
Att ha nödasken med på dans är kanske inte så dumt som det låter. Vissa har en kondom med sig i asken och en sådan kan ju kanske komma till nytta vid ett sådan tillfälle (den är nog bättre att ha en lördagskväll än för att bära vatten i). Kondomen har kanske räddat lika många ur "prekära situationer" som kompassen har gjort.
[Ändrat av Joones 2005-01-06 kl 18:50]