Nödaskar - mkt bra info

På civil.se butiken Strömbergs finns en guldig låda för inga pengar alls. Den har packning på insidan och sånt.

Lådor: Gold Block Tobaco, m fl.
Har egen gummipackning...
Bröstkarmellburkarna var av samma sort, engelska Citronbollar, goa...
Tyvärr slut...
Periodkort och fyllt kort på mobilen samt betalkort torde räcka länge....

Go tur

Strepsilsasken är perfekt, tyvärr är den av papp numera och farsan vill inte släppa till sina...

Jag har valt att ha en plastask istället för plåt, känns mjukare och jag gillar att se vad som ligger i asken.

Tanken är väl att man skall kunna koka vatten i plåtasken, men, vill man det?

Och att koka vatten ser inte jag som superviktigt med tanke på att det troligen bara handlar om att klara sig över en natt och en dag om något händer.

I asken har jag:
En klassisk Victorinox.
Eldstål.
Två tamponger.
Dextrosol.
Huvudvärkstabletter.
Lite plåster (mest för barnens skull, asken är ju alltid med).
En blodstoppare.
En Silva knappkompass.

Inga metkrokar och trådsågar...
En visselpipa vore nog på sin plats dock.

5889940.jpg

PÅ bilden syns en liten ask som innehållit italiensk laktrits (utan tillsatser, gott som godis) och den asken funderar jag på att ha till något, kanske som eldask?
Lite pulver i burken och några drag med stålet så har man ett vindskyddat och torrt ställe för att starta upp en liten eldslåga.

Jag minns askbyggandet, hitta minsta och bästa som en pryljakt i sig, även om det är länge sen.
Inte säkert att det minsta är bäst i en besvärlig situation. Enligt Deep Suvival inte ens säkert att göra som experterna säger är helt rätt vid det specifika tillfället...
Tror fortfarande mest på gå ut till hjälpmodellen, men har sett och varit med om när skadade behövt vida mer än två nödaskar vid olycksplatsen.
Som PaTRiC säger det är mellan öronen det beror på....
Kängurumodellen till ask går det inte att koka i men ännu när vi rotar i skogen med ungarna hittar vi så mycket människotillverkat, tyvärr....som det går att koka i.
Det är inte askbyggandet som är det viktiga utan tänket... lätt att säga men ännu billigare att göra...

Go tur

PS CF ask verkar vara samma som bröstkarmellernas, fast den senare är både godare och fullare från början.

allt på ett ställe, är det bra???

eyck; sa:
Hej,

På denna sida kan man hitta djuplodande och sunda värderingar och diskussioner kring innehållet i kommersiella nödaskar - vilket är mumma för oss "hemmapulare"...! :)

http://www.equippedtosurvive.com/prsnlkit.htm#new

Kolla speciellt diskussion och recension av den nödask som får högst betyg (Very Good):

http://www.equippedtosurvive.com/pro_pocket_kit.htm

/Mats

jag är lite mot att ha en nöd ask, för det första så är det dumt att för lita sig på något som man inte troligt vis har med sig när man behöver den, för det andra så är det väll rätt dumt att ha med sig all man be höver i en ask, vad händer om man tappar den eller förlorar den på något annat sätt, ska man ha två ?
Är man i en överlevnads sitvation om har en nöd ask med sig ?

jag brukar alltid en liten fälkniv i byxfickan om jag så bara ska åka till macken, som jag använder till allt öpna post, snygga till naglarna mm,,, eller om jag får för mig att dra några abborar i någon kanal eller sjö som jag kör förbi. det fins alltid tändstickor i jackor, bilar, byxor, det är någt som alltid följer med på något sätt, om jag skulle hamna i någon sitvation så vill jag inte börja drilla båg drill som det första jag gör. Och sän har jag en liten billig fick lampa på min bil nyckel( 9kr på biltema tror jag ), för dom mörkare års tiderna, den har rädda mig många sena höst kvällar i skogen när jag har glömt bort tiden!! Men rästen får jag inprovesera.

Men jag har en liten ask som har i fickan när jag flyger,, inehåller smärtstilande, vattenrenings tableter och en lite fick lampa. kniv blad eller dyligt får man ju inte ta med sig, med asken är ut av stål så det går nog att få till någon form av ägg på den,, :0) !!! och jag stoppar också en tändare i fickan innan jag kliver på flyget!!

väsk stöld av vildsint räv !!

Rungá; sa:
Överlevnadsaskar är bara för tunnisar och ett tonårsfenomen men inte ens i tonåren då jag bodde i skogen hade jag några askar.

Skogen: Kniv, jukkastikka och tändstickor i platpåse har jag på mig. Yxa i ryggan eller handen alt fällbar såg. Mobil naturligtivis.

Fjället: Kniv i bältet och allt annat i ryggsäcken. En mobil ligger i vattentät påse.

Stan: Kondomer och mobil

Förlorar man ryggan i en bäck så flyter den och man kan gå nedströms och plocka upp den. Tvåbenta och fyrbenta tjyvar? Hur stor är risken? Inte stor nog för att bära omkring på en jävla ask hela tiden.

I fjällen är man bara en dag från närmaste hjälptelefon. Men om man bryter benet och blir liggande då? Ja, inte kan jag krypa in i asken inte. Ingen ask hjälper mot alla eventualateter och en dag hamnar vi alla i den sista.

Jag har fått min ryg säck stulen av en räv en gång,, jag såg när han stack i väg med den!! så det kan hända!! jag höl i en överlevnads tränings hälj för hemvärnet, och jag hade visat hur man till
lagar en huggorm, och där efter hålt på med min väskan. så troligt vis så lukta väskan väldigt gott för räven !! .0)

Re: väsk stöld av vildsint räv !!

kontroll; sa:
Rungá; sa:
Överlevnadsaskar är bara för tunnisar och ett tonårsfenomen men inte ens i tonåren då jag bodde i skogen hade jag några askar.

Skogen: Kniv, jukkastikka och tändstickor i platpåse har jag på mig. Yxa i ryggan eller handen alt fällbar såg. Mobil naturligtivis.

Fjället: Kniv i bältet och allt annat i ryggsäcken. En mobil ligger i vattentät påse.

Förlorar man ryggan i en bäck så flyter den och man kan gå nedströms och plocka upp den. Tvåbenta och fyrbenta tjyvar? Hur stor är risken? Inte stor nog för att bära omkring på en jävla ask hela tiden.

I fjällen är man bara en dag från närmaste hjälptelefon. Men om man bryter benet och blir liggande då? Ja, inte kan jag krypa in i asken inte. Ingen ask hjälper mot alla eventualateter och en dag hamnar vi alla i den sista.

Jag har fått min ryg säck stulen av en räv en gång,, jag såg när han stack i väg med den!! så det kan hända!! jag höl i en överlevnads tränings hälj för hemvärnet, och jag hade visat hur man till
lagar en huggorm, och där efter hålt på med min väskan. så troligt vis så lukta väskan väldigt gott för räven !! .0)
Hörrö! Är inte huggormet fredad?

Re: Re: väsk stöld av vildsint räv !!

Zeeke; sa:
kontroll; sa:
Rungá; sa:

jo det är sant, man får inte döda huggormar (fridlysta). Bussen vi åkte med hade som tur, eller otur, backa över huvudet på den !! Så varför inte visa en kul och mat nyttig grej. Man kunde see hur moralen höjdes hos killarna när jag sa till dom att vi skulle till laga den!! och de fick något att snacka om runt sin brasa i senare på kvällen. Det är något som jag aldrig kommer att glömma, inte dom heller tror jag! hur många är det här som har tillagat en orm ?????

Re: Re: Re: väsk stöld av vildsint räv !!

kontroll; sa:
Zeeke; sa:
kontroll; sa:
Rungá; sa:

jo det är sant, man får inte döda huggormar (fridlysta). Bussen vi åkte med hade som tur, eller otur, backa över huvudet på den !! Så varför inte visa en kul och mat nyttig grej. Man kunde see hur moralen höjdes hos killarna när jag sa till dom att vi skulle till laga den!! och de fick något att snacka om runt sin brasa i senare på kvällen. Det är något som jag aldrig kommer att glömma, inte dom heller tror jag! hur många är det här som har tillagat en orm ?????

Den va go! Bussen körde över huvudet!

Hur smakade den? Huggorm? Eller kykling?

Ganska gammal tråd men jag ser att den hållts vid liv vid olika tillfällen. Eftersom jag är periodare (se annan tråd) känner jag att jag måste svara.

Jag tycker bättre om uttrycket nödask än överlevnadsask. Anledningen är att man inte är en överlevare förrän man är räddad.

Att alltid ha asken med sig kanske inte är så dumt. Jag har alltid haft med mig ståltråd i min nödask (som är mer för lagning än överlevnad). Härom dagen låste jag ute mig ur min lastbil mitt ute i ingenstans och letade febrilt efter något jag kunde få upp den med men icke. Där jag stod hittade jag bara en gammal burk som jag inte lyckades bryta sönder.

Började leta i fickorna och hittade en nyckelring i min plånbok som var gjord av tunn fjäderståltråd. Lyckades med stor ansträngning böja till den så att jag kunde dyrka upp låset.

Vidare anser jag att övriga färdigheter kan vara värdefulla för överlevnad. Hur många askmakare vet till exempel vilka växter som är ätbara i Sverige? Det är ju inte alltid man får tag på djur eller insekter.

Ska man ut och flyga kanske man i händelse av nödlandning ökar oddsen med en ask. Speciellt över områden där det är långt till räddning.
//Janne

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
norpan_ Info Överlevnad 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg