Ni som dricker te, hur gör ni?

Skönt att slippa hålla på med tepåsar som löser ett problem men skapar ett annat ;)
Vilket problem skapas? Ett "problem" jag kan se är var man ska göra av den använda tepåsen. Men jag tror inte det är ett problem. Här där jag bor står det uttryckligen att det är okej att slänga tepåsar i kommunens komposteringskärl. Då borde de väl kunna grävas ner i naturen och bli kompost där också?
 
Evighetstepåse

Jag hittade ett nylonfilter med någon slags plastram avsett för kaffe. Klippde bort plastmojängen, fållade nylonfiltret och trädde i en bit tunt bomullssnöre. Vips hade jag en evihetstepåse. Lätt som en pätt at göra te direkt i kastrullen, sedan bara att vända utochin när man var klar och ville få ut lösteet. Hängt med i över 10 år nu...

Ha de' gott
/p-a
 
Nu orkade jag inte läsa hela tråden men jag brukar ta hett vatten som jag lägger ner en te-påse i.

Jag gör på ungefär samma sätt hemma som ute i naturen.

Kanske en socker bit.... eller två.
 
Nu orkade jag inte läsa hela tråden men jag brukar ta hett vatten som jag lägger ner en te-påse i.

Jag gör på ungefär samma sätt hemma som ute i naturen.

Kanske en socker bit.... eller två.

Min första fråga var hur folk gör om de vill ta med sig annat än tepåse ut i skogen/på turen! Alltså hur de hanterar lösviktsteet och hur de gör med filter el.liknande!

Jag har fått många tips på detta.

I helgen ska jag till Glaskogen i Värmland och tänker bara ha med mig tepåsar, men inte "vanliga" Liptons Yellow Labet utan en annan typ jag hittade i min lokala servicebutik. Goda smaker och betydligt mera smak än tråkiga, vanliga engelska tepåsar!


/Andreas
 
Jag med, och då är det bra att Utsidan finns :)

Och så är jag ju rastlös för att jag ska ut helgen och fredag kan inte komma fort nog så att jag kan ge mig iväg och börja vandra...


/Andreas
 
Uppdatering

Tack för alla svaren och tipsen om olika lösningar och idéer. Jag fastnade för engångstepåsar. Så jag köpte engångstepåsar i nåt som ser ut som papper men säkert är blandat med nylon! De kostar ca 1 kr st men är värt priset. Stora nog till att dosera en till två mått lösviktste i. Jag hade med mig 8 st med två olika smaker och det teet smakade många gånger bättre än "vanligt" tepåsete typ Lipton och Twinings!

/Andreas
 
Hemsydd tepåse

Jag har sytt en liten tepåse av tätt myggnät, stängs med en bit syntetsnöre och en liten cordlock. Den är det bara att vända ut och in på och skaka så töms den fint. Om något teblad skulle fastna går det lätt att skaka bort när tepåsen torkat vilket går kvickt.
 
Minimal

Jag tar med tepåsar, och ser till att de är av papper. Efter drickandet river jag upp påsen och skickar ut tebladen i naturen. Själva påsen torkar på några minuter, sen kan jag elda upp den eller bära hem den. Minimal vikt i vilket fall som helst.
 
Simplast möjliga..

Personligen dricker jag bara grönt te som jag lägger direkt i vattnet, låter dra ett tag med spontan omrörning. Sen är det bara o njuta :) Filtrering är överflödig enligt mig.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg