Superbra tips allihopa, tack för dem, ska testa ett par av varianterna, flerbrukspåsar och nylonfiltret verkar vara smartast, men även den lilla kulan kan funka, men jag menar ju fortfarande att möjligheten till att skölja ur tekulan är begränsad, men som någon menade, man behöver ju egentligen bara vänta tills tebladen torkar och se bara slå ur "teklumpen" ur kulan så är det problemet löst... men var ska man göra av tekulan medan teet torkar i den då???
Nylonfiltret kan man ju bara trä ut-och-in så får man ut tebladen utan för mycket söl.
Ett annat problem som jag står inför är hur jag ska göra med pulvermjölken. Jag har fått lära mig att den inte håller speciellt länge, ens i kylskåp! Så frågan är hur gör man om man blandar mer än vad för tillfället hinner dricka upp? Ex förvara i en petflaska, kväll och natt så kan man ju gräva ned den flaskan för kylans skull, eller lägga den i vatten om man har det nära. Men dagtid hur funkar det att ha med sig färdigblandad pulvermjölk i en petflaska som under ett par timmar blir varm. Blir mjölken dålig av det? Detta lilla problem gäller ju mest bara sommarhalvåret.
Har provat en metod med att ha mjölkpulvret i en ziplockpåse, två olika påsar om det är morgonmjölken som då ska räcka till te och gröt, ca 5 dl, eller om det är kvällsmjölken som då bara ska räcka till te, ca 2,5dl! Jag tar bara rätt påse och häller på vatten upp till en förstreckad nivå, alltså motsvarande den mängd vattens som behövs för att blanda 2,5 dl eller 5 dl pulvermjölk, sen skakar jag påsen ordentligt och kan sen enkelt hälla ur ziplock-öppningen som jag då bara öppnar så mycket jag behöver för att hälla ur! Funkar över förväntan bra! Den tomma påsen kan jag lätt skölja ur vid närmsta vattendrag och ta med hem igen för att diska och återanvända!
Alltså är det någon som vet hur länge färdigblandad pulvermjölk håller i ex petflaska eller ziplockpåse utan kyla?
/Andreas