Du är en lycklig själ som sitter i en stol framför datorn i Thamel (antar jag) Jag kan bara uttrycka min avund.
Gillar du Jazz nåste du ta en tur innom "Upstairs Jazz Bar" ligger i stadsdelen Naxal (vätra sidan av slottet)
Nu var det väl knappast det du frågade efter men du fick informationen iallafall.
1. Annapurna circut är en bra tur med varierande natur, själv har jag bara gått den medurs och tycker att turen är fin och inte så tung även om du bär allt själv. Alla lodger längs stigen är gott utrustade och Du lär inte lida någon nöd.
Det är ganska många trekkers som går just circut och lodgerna kan ibland kännas lite som en camping längs Autobahn. Vandrar du ensam är det däremot lätt att hitta någon att slå följe med villket kan vara possitivt.
2. Vill du har mera äventyr förslår jag en vandring runt Dhaulagiri, en klar favorit. Den vandingen kräver dock mer av dig delar av vandringen kräver att du har eget tält, kök, mat o.s.v. även stegjärn kan behövas. Det har säkert kommit en del snö där nu och du bör inte gå ensam om du inte är väldigt erfaren vandrare, många dödsolyckor har skett här.
Du kan hyra en bärare som gott där tidigare en som kan guida dig. Det minnskar oxå vikten i säcken. Otroligt landskap med myket snö och många höga berg.
En annan favorit är att hyra en cyckel (eller ta bussen) och resa mot norra gränsen till "the last resort" och vandra där ifrån up tlll det gammla fortet och vidare mot panch pokhari och vidare till Dorje lakpha som ligger i helmbu/langtang, härlig tur som kan kombineras med .
Rowaling är ochså fint men det tar tid och där är det ralativt oroligt nu, mycket kontroller av den Maoistiska gerillan. Har du god råd kan du trekka i Jumla eller Dolpo men där är avgifterna högre och om du inte har mycket tid måste du flyga dit och kanke tillbaka.
Gå till ett "trekking agency" och säg vad du vill göra, hur många dagar, vad du vill se, villka krav du har, om du vil sova i lodge eller i tält. De gör ett pris som oftast är högt och om du inte vill betala så har du fått massa tips om olika platser och villka passager som är svåra o.s.v. Fråga mycket och be dem visa på en karta, te eller Cola ingår!
Lycka till!