Nepal -Vandringar/Trecking och erfarenheter.

Östra halvan av cirkeln är helt klart den finaste! Ha inte för bråttom.

Glöm inte turen över Ghorepani/Poon Hill i slutet på andra sidan, lite kommersiell känsla men fin rhododendronskog och trevlig utsikt i soluppgången.

Istället för resa - skriva (billigt substitut)

ipg289h; sa:
Däremot finns en del ställen runt Manang där man kan komma högt. Sist vi var i området var vi upp till Kang Tso, en sjö ovanför Manang, och till Kira Gompa ovanför Braga, inga toppar men fin utsikt ändå http://www.lowdin.nu/Treks/Tilicho97/AnnapurnaI.html

Håller definitivt med om utsiktspunkterna.
Kang Tso (benämns även Kicho Tal) 4600m
På vägen dit friläggs den imponerande kammen från Tilicho till Annapurna II på ett mäktigt sätt. Khangsar Kang (Roc Noir) ser bra stygg ut.

Kira Gompa, menar du gompan söder om Braga på ca 3900 just nedan Milarepa cave? Där bor iaf en lama, förutom i januari tror jag, som man kan besöka om man vill.

Sen är ju Tilicho inte fel om du har tid. Idag finns det bra kartor över området 1:50 000 och även lodger så du slipper tälta om du inte vill.
Lockas inte till att kika närmare på den västra sidan av sjön bara. Oktober -05 gick det otäckt stora laviner i stort sett från 7000m, rätt ner i sjön.
En olustig tysk nazistyrd expedition skulle försöka sig på Tilicho peak (7134m) under den tiden. Det gick sådär, de kom inte ens till basecamp, bärarna blev snöblinda och tyskarna som betalat upptill 8000 euro allinclusive var, milt sagt, inte helt nöjda.

Snöovädret förra oktober var då det största de sett såpass tidigt. Snöade rikligt i Manang i början av oktober. Uppe vid Tilicho Tso nästan en meter.
Vädret verkar ju inte direkt blivit mer normaliserat till i år då det än en gång föll otroliga mängder snö i oktober. (se Pers länkade artiklar några inlägg ovan)

Har du inte tid eller ork till ovanstånde så bör du i alla fall pallra dig upp på kammen just söder om Manang, bredvid Gangapurna Tal. Bra förhållande utsikt/höjdmeter och en smaskig seabuckthorn-juice. Mmm. Gott.

f.n stor bergsabstinens
därav svarslängd...

.d
[Ändrat av slob 2005-11-10 kl 22:17]

Re: Istället för resa - skriva (billigt substitut)

slob; sa:
Kira Gompa, menar du gompan söder om Braga på ca 3900 just nedan Milarepa cave? Där bor iaf en lama, förutom i januari tror jag, som man kan besöka om man vill.

Jag skulle tro att vi menar samma ställe, över floden från Braga o så rakt uppför sluttningarna någon timme eller två.

Tilicho är fantastiskt, dessvärre är det helt fel årstid. Arktiskt kallt! Och, vid snöfall, avsevärd lavinfara. Kan f ö rapportera att lavinerna går ner i sjön även sommartid. Något av det mest sällsamma jag gjort är att sitta o betrakta den ena lavinen efter den andra gå ner för sluttningarna mot sjön i augusti.

Per

Re: Re: Istället för resa - skriva (billigt substitut)

ipg289h; sa:
Tilicho är fantastiskt, dessvärre är det helt fel årstid.
Rätt eller fel årstid beror väl på vad man gillar. Är man ute efter en högalpin känsla är november inte alls fel (vackrare med snö än stenskravel i mitt tycke, iofs är inte blommor fel men man kan inte få allt)
ipg289h; sa:
Arktiskt kallt! Och, vid snöfall, avsevärd lavinfara.
Jag var i Tilicho -05 okt/nov under fyra dagar/nätter. Vi hade inte kallare än -20 på natten. Vid Thorung La fyra dagar/nätter i början av december ungefär samma temperatur.
Ska han dessutom ändå över passet 5416m kan han väl lika gärna gå upp till Tilicho, som i och för sig är ett kallhål, men ändock en 3-400 m lägre.
Glöm inte dunjackan och en vindtät jacka bara!

Lavinrisken är dock inte att förneka. Håll resepektfullt (och lite till) avstånd från kammen mellan Tilicho och Khangsar Kang så är det nog lugnt.
ipg289h; sa:
Kan f ö rapportera att lavinerna går ner i sjön även sommartid. Något av det mest sällsamma jag gjort är att sitta o betrakta den ena lavinen efter den andra gå ner för sluttningarna mot sjön i augusti.
Per
Låter som ett vackert skådespel. Fint minne.

.d

Re: Re: Re: Istället för resa - skriva (billigt substitut)

slob; sa:
Jag var i Tilicho -05 okt/nov under fyra dagar/nätter. Vi hade inte kallare än -20 på natten.

Det är kallt, blodigt kallt, det; kräver att man är väl utrustad.

Finns det hotel däruppe nu? Eller tältade ni? Vi var där senaste 1997. Och då fanns ett hotel som kallades Tilicho Base Camp, vid en bäck i en sidodal, dock obemannat när vi passerade i juli. http://www.lowdin.nu/Treks/Tilicho97/Annapurnas0037.jpg

Per

Om dunjackan och sovsackens vara eller inte vara...

Medans diskusionerna pagar sitter jag och ar lite forvirrad av olika asikter angaende dunjacka och sovsack.
Jag har en dunjacka och en sovsack som gar ner till -5 grader. Men de tar upp sa stor plats i min lilla packning pa 45-50 liter! Den ar verkligen knokarfull nu. (jag anvander komprimerings-pasar)
Har traffat en del som har gatt Annapurna runt med och utan dunjacka och aven de som skippat sovsacken. Det sags att det ska finnas varma filtar och tacken till alla. Darfor tycker en del att sovsacken kan ga bort.
Men samtidigt kommer jag att kora lagbudget stilen och inte ta in pa de dyrare rummen...
Om jag skulle kunna prioritera bort dunjackan skulle mycket vara vunnet och min packning skulle bli betydligt bekvamare.
Vad tror ni?

Re: Re: Re: Re: Istället för resa - skriva (billigt substitut)

ipg289h; sa:
Finns det hotel däruppe nu? Eller tältade ni? Vi var där senaste 1997. Och då fanns ett hotel som kallades Tilicho Base Camp, vid en bäck i en sidodal, dock obemannat när vi passerade i juli. http://www.lowdin.nu/Treks/Tilicho97/Annapurnas0037.jpg
Per

Tilicho Base Camp står kvar. Tror de var igång med att föra upp en till byggnad pga Tilichos dragningskraft. Det är idag en relativt enkel sidotur att göra, med vältrampade stigar och boende både i Khangsar och Tilicho Base Camp. (Vid snöoväder lite krångligt)
Lite missvisande namn dock. "Hotellet" ligger på 4300m tror jag. Det tar ju några timmar därifrån upp till sjön på 5000m. Och en väldans massa timmar till det riktiga Tilicho Base Camp på 5800m som ligger på andra sidan sjön, en bit upp.

Sen finns även idag ( sen 5 år tillbaka )ett high camp, på vägen till Thorung La på 4800m.
Boendet på Tilicho Base Camp och Thorung high camp är helt ok men maten är av tveksam kvalité.

Vi tältade såväl uppe vid själva sjön som vid själva Thorung La. Lite nervöst med lavinerna som gick och kallt pga att solen skuggas väl så tidigt. Annars mkt fint att tälta vid Tilicho.

>Ehh, är det inte vinter där nu?
>Det borde ju vara flera meter snö på Everest >basecamp trekken.

Noap, november är fortfrande högsäsong. Visst kan det snöa lite men det är inte vinter än.

Appropå dunjackor.
Vi gick mitten på oktober till början på november förra året (lukla,EBC,gokyo,lukla) dunjacka var inte nödvändigt men skönt. Man får anpassa sig helt enkelt. Det har väldigt mkt med höjden att göra också, låg höjd ingen jacka, hög höjd, skönt med jakca. Har man inte dunjacka så tar man inga långa raster på hög höjd och man får sitta bredvid kaminen på morgon och kväll för att inte frysa i stugan. Med en schysst tröja och mössa så klarra du dig bra men jag tror heller inte att du kommer att ångra jackan om du tar med den, det är skönt att vara varm! =)

Över 4000 meter så använda jag min varje dag. Under 4000 tyckte jag att det gick att leva komfortablet utan.

Re: Re: Re: Re: Re: Istället för resa - skriva (billigt substitut)

slob; sa:
Tilicho Base Camp står kvar....Och en väldans massa timmar till det riktiga Tilicho Base Camp på 5800m som ligger på andra sidan sjön, en bit upp.

Tackar. Intressant info.

Uttrycket "base camp" kan man ta lätt på. Stället som idag kallas Tilicho Base Camp har med största sannolikhet ett lokalt namn. Det användes för bete. Och det är lite trist tycker jag att de inte valt att kalla stället efter det. Annars är ju en Base Camp ett basläger och det kan man ju lägga där det passar.

För egen del håller jag inte med dem i den här tråden som hävdar att östra delen av vandringen är mer intressant. Visst är Manang o Braga intressanta byar. Men jag tycker att Thak Khola, mellan Lette o Muktinath är minst lika intressant. Och vackert!

När det gäller täckjacka o sovsäck kan jag säga, att för egen del skulle jag ogärna gå utan egen sovsäck, och så här års är en täckjacka väl värd att bära. På hög höjd blir det bitande kallt så fort man inte har direkt solsken.

Per

Re: Om dunjackan och sovsackens vara eller inte vara...

Lethron; sa:
Medans diskusionerna pagar sitter jag och ar lite forvirrad av olika asikter angaende dunjacka och sovsack.
Jag har en dunjacka och en sovsack som gar ner till -5 grader. Men de tar upp sa stor plats i min lilla packning pa 45-50 liter! Den ar verkligen knokarfull nu. (jag anvander komprimerings-pasar)
Har traffat en del som har gatt Annapurna runt med och utan dunjacka och aven de som skippat sovsacken. Det sags att det ska finnas varma filtar och tacken till alla. Darfor tycker en del att sovsacken kan ga bort.
Men samtidigt kommer jag att kora lagbudget stilen och inte ta in pa de dyrare rummen...
Om jag skulle kunna prioritera bort dunjackan skulle mycket vara vunnet och min packning skulle bli betydligt bekvamare.
Vad tror ni?

Vill du köra på lätt packning så kan du skippa båda. Men täckena är ofta rätt så ofräscha och det är inte säkert att du kan få nog många för att inte frysa.
Tänk även på att de du träffat nu som inte använt dunjacka eller sovsäck var vid passet för kanske en eller två veckor sedan. Och du kommer kanske att vara där om två veckor. Det kommer garanterat att vara kallare för dig.
Skippar du båda så kommer du troligen att frysa ganska mycket över 4000m. Dagen över passet (och om du ska till Tilicho) kommer troligen att vara mycket kall. Det beror främst på hur mycket det blåser, det kan blåsa hårt där uppe.

Du kan alltid köpa en tjock fleecetröja eller dunjacka (inte säkert att det finns dunjackor) när du kommer till Manang och sälja/skänka den när du kommer över till Muktinath.

Själv är jag bekväm av mig och skulle inte vilja vara utan vare sig sovsäck eller dunjacka. Men det går.

.d

Lethron; sa:
Desutom har jag hort att det normalt inte ska vara nagra problem att gora Everest basecamp i december. Bara man ar beredd pa snotackta leder sa ska det vara ok, men inget extremt dock...

Problem och problem. Det beror väl på hur stor dödslängtan man har. Extrem nää. Men vissa stigar är bara en halvmeter breda med en droppoff på trehundra meter brevid. När den stigen är täckt av is som det dessutom är ett snätäcke på borde de med normalt psyke vara lite bajsnödiga. Jag var nära att ta ett felbeslut under dessa förhållande i Maj då det mig veterligen är bättre väder.

Men följer man huvudleden är det väl inga problem. Men går du ifrån leden så är det ingen lek. Tänkt dig hängbroar som går 30 meter över någon flod som saknar träplankor och sidostacket. Jag skulle tycka det var extremt att ta sig över isklädda sådana. Helt sjukt livsfarligt. Det är många i lokalbefolkningen som stryker med varje år.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg