Nepal -Vandringar/Trecking och erfarenheter.

Mot Annapurna.

Aker i morgonbitti till starten for Annapurna rundan. Det kommer nog ta lite tid att ta sig runt. Kanske blir det nagra oplanerade avstickare...
Men jag lovar att skriva har nar jag kommer tillbaka och beratta lite om hur det var. Kanske kan jag lagga upp lite bilder i fotoalbumet ocksa.

Ha det bra i hostmorkret! ...och kom ihag att ta vara pa helgerna. ;)

crazy; sa:
Men vissa stigar är bara en halvmeter breda med en droppoff på trehundra meter brevid. När den stigen är täckt av is som det dessutom är ett snätäcke på ...

Tänkt dig hängbroar som går 30 meter över någon flod som saknar träplankor och sidostacket. Jag skulle tycka det var extremt att ta sig över isklädda sådana. Helt sjukt livsfarligt.

Känner inte igen mig. Det kan vara lite snö på Lamjurapasset, annars blir det knappt snötäcke förrän någonstans ovanför Pheriche.

Broarna är i allmänhet ok, är det någon som är farlig är det närmast någon mindre bro vid någon mindre tvärtå som blivit överfull p g a störtregn.

Visst finns objektiva risker, framför allt häftigt snöfall o laviner på hög höjd, kommer man vilse kan det gå illa. Men på det hela taget är vandingen i sig tämligen säker för den som är i god form och har gott fjällvett. Det farligaste är faktiskt om man stöter på fel folk.

Per

Re: Om dunjackan och sovsackens vara eller inte vara...

Lethron; sa:
Om jag skulle kunna prioritera bort dunjackan skulle mycket vara vunnet och min packning skulle bli betydligt bekvamare.
Vad tror ni?

Jag gick turen den här tiden på året utan dunjacka. På de högre belägna lodgerna är det lite kallt om nätterna. Men med en varm tröja (Jag hade fleecetröja och tunn jacka) klarar man sig. Det är trots allt varmare inomhus än utomhus och på den del ställen eldar de en liten brasa också (även om det går att diskutera miljövänligheten i användandet av bränsle i dessa trakter till annat än matlagning, men ...)

Det är ingen stor prisskillnad på lodgerna. Det dyraste på notan brukar vara maten som blir dyrare ju högre upp man kommer. Men då en Dal Bat (med påfyllning tills du blir mätt) kostar ungefär lika mycket som en snickers hela vägen så finns ju ett givet val om du går på snål budget.

Re: Re: Om dunjackan och sovsackens vara eller inte vara...

eaglerock; sa:
Det är ingen stor prisskillnad på lodgerna.

Sist vi gick i Annapurna trakten hade ACAP folket varit där och lärt byarna norr om Annapurna, längs Marsyangdhi, att ta lika mycket betalt för alla rum oavsett standard. Komplett idiotisk planekonomi, hoppas den kartellen spruckit.

Per

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg