Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten

Campingbilar borde öht inte få parkera i naturen. Den vilda husbilscampingen längs Gotland vackraste kustavsnitt är en styggelse.
I min hemkommun som har en fin skärgård, så är de flesta parkeringar vid badplatser skyltade med P-förbud för husvagn och husbil mellan 0000 och 0600 alla dagar. Detta hindrar laglydiga husbilister från att fricampa på parkeringen, då det tyvärr missbrukats av somliga (men inte alla). Några få har skräpat ner och gjort naturbehov på ett osmakligt sätt och gjort att numera får ingen campa motoriserat där.

I somliga naturreservat får man tälta och i andra inte. Fågel- och säl-reservat sätter andra begräsningar. I några naturreservat får man inte heller cykla, flyga drönare eller spela musik på störande sätt, eller elda utanför anlagda eldplatser (givet inget eldningsförbud). Olika relger för olika ställen. I flera finns soptunnor och analgda grillplatser (typ cementrör med grus runtom).

/Patrik
 
Jag har också sett "jakt pågår"-skyltar som sitter uppe året runt. Mycket irriterande. "Privat"-skyltar ignorerar jag, så vida det inte finns fog för dem ( t ex vad som bör räknas som hemfridszon ). En gång när jag vandrade i Sörmland kom jag till en brygga vid en sjö. Närmsta hus ( enligt min karta ) låg 3 km bort. Nog fan fanns en "Privat brygga"-skylt på bryggan. Jag ställde mig på bryggan och pinkade.
"Varning lösgående hundar" är en annan typ av skylt som jag regelmässigt ignorerar.
Att passera på en väg som går genom en gård kan jag inte se något hinder för. Särskilt inte om ingen annan väg är tillgänglig.
Ett fel rättfärdigar inte ett annat, ditt bryggpinkande gagnade nog inte allemansrätten. Att urinera på annans brygga ingår nog inte i allemansrätten. Du får vistas där när inte bryggägaren själv vill nyttja den. Jag har inget emot att någon t ex fiskar från min brygga (som ligger på komnunal mark) när jag inte själv är där men jag gillar inte att någon gjort brännmärken med engångsgrill på plankorna jag bekostat och skulle någon pinka på den skulle jag också bli irriterad. Hellre några glada fiskare än bensintjuvar som förgäves vill tjuvtanka.

/Patrik
 
Vet inte hur det är i Sverige (tror inte jag har sett det) men i Norge är det väldigt vanligt med privata bomvägar med avgift. Många turer startar på en sådan.

Antar att det faktiskt kostar en del pengar att hålla i ordning en grusväg som har en del trafik.
 
utan bommar som stänger ute folk från kajakpaddling. Ställen som tidigare varit öppna för detta. Men när egoismen sprider sig som cancer i samhället så blir det mindre av såna öppna ställen, vilket är tråkigt.
Det är inga bommar som stänger nån ute från kajakpaddling, det de stänger folk ute från är att köra bil fram för att lägga i kajaken.

Ta kajaken på en kärra och dra den för hand? Borde inte vara nåt problem att komma förbi en vägbom med en kajak på kärra, man kommer med största sannolikhet under bommen.
 
Inte konstigt att utsidan är på dekis och inga mer än järngänget skriver här, när modsen raderar inlägg utan att ens kommentera att de gör det eller varför.

Dålig stil och känner för att avsluta kontot direkt
 
Det är inga bommar som stänger nån ute från kajakpaddling, det de stänger folk ute från är att köra bil fram för att lägga i kajaken.

Ta kajaken på en kärra och dra den för hand? Borde inte vara nåt problem att komma förbi en vägbom med en kajak på kärra, man kommer med största sannolikhet under bommen.
Det tråkiga är ju om man måste dra kajaken flera km för att komma till vattnet.
 
Apropå suddning av inlägg.

Om inläggen klart avviker från forumreglerna (skrolla nedåt) är det ganska bra om de raderas av moderator och ännu bättre om de raderas eller redigeras av den som obetänksamt formulerade något olämpligt.

Thure
 
Det tråkiga är ju om man måste dra kajaken flera km för att komma till vattnet.
Ja, men det kan väl inte de som äger enskilda vägar rå för? Dessa får markägaren bestämma om det ska vara tillåtet med motortrafik på eller inte.

 
Ja, men det kan väl inte de som äger enskilda vägar rå för? Dessa får markägaren bestämma om det ska vara tillåtet med motortrafik på eller inte.

Visst bestämmer de det, men min poäng är mer i linje med de första meningarna på sidan du länkar (betoning min):

"Enskilda vägar är viktiga för friluftslivet och allemansrätten. Genom enskilda vägar kan du enkelt nå badsjöar och fiskevatten, bärmarker och smultronställen."

Att vägägare stänger vägar som annars blir tungt trafikerade kan jag köpa, likaså att de stängs temporärt vid källossningen. Annars tycker jag att det är synd att många blir de facto hindrade från delar av friluftslivet.
 
Visst bestämmer de det, men min poäng är mer i linje med de första meningarna på sidan du länkar (betoning min):

"Enskilda vägar är viktiga för friluftslivet och allemansrätten. Genom enskilda vägar kan du enkelt nå badsjöar och fiskevatten, bärmarker och smultronställen."

Att vägägare stänger vägar som annars blir tungt trafikerade kan jag köpa, likaså att de stängs temporärt vid källossningen. Annars tycker jag att det är synd att många blir de facto hindrade från delar av friluftslivet.
Den skrivningen tar i mina ögon sikte på att man får gå och och cykla på enskilda vägar och att de därmed är viktiga för allemansrätten. Men allemansrätten är omotoriserad och att köra fram sin kajak med bil är ingen rättighet enligt allemansrätten.

Jag har full förståelse för att de som äger och bekostar en väg själva inte självklart vill hålla den öppen för alla. En kamrat som äger skog med vägar i, får inte sällan skrot ( t ex gamla bilmotorer, trasiga husvagnar, möbler) dumpat i sin skog och som markägare blir han då ansvarig för att forsla bort skrotet, annars blir hen åtalad för milljöbrott.
Illegal dumpning kan bero på att det kostar avgift (bero lite på vem, hur osv) att lämna skrot på "soptippen" och då tycker somliga att det är billigare att dumpa i skogen, och dessutom alltid öppet.
Numera ligger det stor sten eller stock över vägen vid start och slut på hens vägar.

/Patrik
 
Ja så är det.
När det finns en enskild väg utan bom som underlättar våra friluftshobbies så kan vi vara tacksamma. Det är en bonus, inte en rättighet.
Markägaren/väghållaren har full rätt att spärra av vägen för motorfordon utan andra skäl än att hen vill det. Det kan bero på husbilscampare, parkerade bilar, tjuvar, dumpat skräp, slitage på vägen eller bara en önskan att slippa folk.

Ibland går det att komma överrens om att få komma förbi ibland inte. Det hjälper att vara trevlig. Det hjälper att representera någon lokal förening. Det hjälper framförallt att det finns någon att kontakta om det blir problem.

Det hjälper inte att gnälla.
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg