"Rekar du för att göra inbrott?"-typer stöter jag också på ibland. De förpestar verkligen tillvaron. F ö så är det tillåtet att CYKLA på enskild väg. Det är motorfordon som inte får framföras.Jag kan erkänna att när jag har varit ute på småvägar för att hitta nya cykelrundor så har jag hamnat i slutet av grusvägarna på tomter.
Jag kan omöjligt veta var grusvägarna leder när det har varit noll skyltar som påvisar enskild eller privat väg.
Det är bara att vända om och cykla tillbaka.
Enbart vid ett tillfälle kom husägaren utspringandes och frågade om jag rekar för att göra inbrott!?
Jag tror inte att såna som rekar kommer på en cykel eller är helklädda med kläder ifrån en cykelbutik...
Han var helt skogstokig men det lugnade ner sej efter ett tag när han insåg att jag bara var ute efter att hitta nya cykelvägar.
Finns det skyltar så är problemet löst för min del och då slipper jag hitta superfina idylliska cykelvägar som helt abrupt slutar vid en tomt.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten
- Trådstartare cheeredy
- Start datum
Ja, finns det ingen skylt kan det såklart vara svårt att veta var allmän väg slutar och var privat väg börjar och slutar. Men i mitt fall finns både järngrindar och en skylt med texten "Privat väg". Samt en "återvändsgränd"-skylt längre ner på den allmänna vägen.Jag kan erkänna att när jag har varit ute på småvägar för att hitta nya cykelrundor så har jag hamnat i slutet av grusvägarna på tomter.
Jag kan omöjligt veta var grusvägarna leder när det har varit noll skyltar som påvisar enskild eller privat väg.
Det är bara att vända om och cykla tillbaka.
Enbart vid ett tillfälle kom husägaren utspringandes och frågade om jag rekar för att göra inbrott!?
Jag tror inte att såna som rekar kommer på en cykel eller är helklädda med kläder ifrån en cykelbutik...
Han var helt skogstokig men det lugnade ner sej efter ett tag när han insåg att jag bara var ute efter att hitta nya cykelvägar.
Finns det skyltar så är problemet löst för min del och då slipper jag hitta superfina idylliska cykelvägar som helt abrupt slutar vid en tomt.
Nej, cyklister är det inget problem med. De flesta vänder om när de närmar sig huset. Vägen får de cykla på, men runt huset och uthusen vill jag ha lite privacy.Men med cykel är det väl inget problem att vända utan att behöva inkräkta på tomten?
Ja, finns det ingen skylt kan det såklart vara svårt att veta var allmän väg slutar och var privat väg börjar och slutar. Men i mitt fall finns både järngrindar och en skylt med texten "Privat väg". Samt en "återvändsgränd"-skylt längre ner på den allmänna vägen.
Nej, cyklister är det inget problem med. De flesta vänder om när de närmar sig huset. Vägen får de cykla på, men runt huset och uthusen vill jag ha lite privacy.
Det där låter ju helt sjukt!!
Man kan inte annat än bli besviken på mänskligheten ibland....
??? Det där får du gärna utveckla.Det där låter ju helt sjukt!!
Man kan inte annat än bli besviken på mänskligheten ibland....
När det finns skylt med texten privat väg och en återvändsskylt så måste det vara ett hål i huvudet på dom som fortsätter att köra på den vägen.??? Det där får du gärna utveckla.
Det är verkligen inte "hål i huvudet" att köra på en privat väg!
Förtydligande;
"Privat väg" betyder att den är privat på så sätt att ingen ersättning utgår från staten. Man får färdas på vägen med motorfordon.
"Allmän väg slutar här" betyder också att den är privat på så sätt att ingen ersättning från staten utgår till väghållaren. Man får färdas på vägen med motorfordon.
"Återvänds-skylt" betyder att vägen kommer att ta slut. Man får färdas med motorfordon tills vägen tar slut.
Men det är "hål i huvudet" om man tror att dessa skyltar förbjuder allmänheten att färdas på dessa vägar!
Vill väghållaren förbjuda motorfordon på sin väg behöver han komplettera "privat väg skylt" med en skylt som reglerar motorfordonstrafik.
Förtydligande;
"Privat väg" betyder att den är privat på så sätt att ingen ersättning utgår från staten. Man får färdas på vägen med motorfordon.
"Allmän väg slutar här" betyder också att den är privat på så sätt att ingen ersättning från staten utgår till väghållaren. Man får färdas på vägen med motorfordon.
"Återvänds-skylt" betyder att vägen kommer att ta slut. Man får färdas med motorfordon tills vägen tar slut.
Men det är "hål i huvudet" om man tror att dessa skyltar förbjuder allmänheten att färdas på dessa vägar!
Vill väghållaren förbjuda motorfordon på sin väg behöver han komplettera "privat väg skylt" med en skylt som reglerar motorfordonstrafik.
Det är inte motorfordonstrafik som skall regleras, utan trafik med motordrivet fordon.Det är verkligen inte "hål i huvudet" att köra på en privat väg!
Förtydligande;
Att märka ord visar åtminstone på två saker:Det är inte motorfordonstrafik som skall regleras, utan trafik med motordrivet fordon.
Man är en riktigt duktig person, nästan en bror-duktig, man kan sträcka på sig och med rak rygg gå med näsan i vädret.
Dessutom är man en stjärna på att tillföra diskussioner oerhört viktiga upplysningar.
Och för dem som inte har hemmajuristen och lagboken med sig när han är ute och kör, kanske det kan räcka med lite vanligt sunt förnuft. Har man svårt med det kan man ta hjälp av vad Naturvårdsverket skriver om motorburen allemansrätt:Det är verkligen inte "hål i huvudet" att köra på en privat väg!
Förtydligande;
Om markägaren bestämmer sig för ett förbud ska detta skyltas med vägmärke eller på annat tydligt sätt. Det kan vara en bom över vägen, men den bör kompletteras med vägmärke för tydlighetens skull. Även en hemmagjord skylt måste respekteras.
Det är verkligen inte "hål i huvudet" att köra på en privat väg!
Förtydligande;
Du missade att jag även nämnde en återvändsskylt. Dom 2 skyltarna tillsammans gör att man enkelt kan räkna ut att vägen leder till en tomt.
Lagligt att köra där eller inte är ju ganska ointressant i det sammanhanget som jag vill påvisa.
Då jag blev lite osäker fick jag googla och här är svaret på skillanderna på motorfordon och motordrivet fordon:Att märka ord visar åtminstone på två saker:
Man är en riktigt duktig person, nästan en bror-duktig, man kan sträcka på sig och med rak rygg gå med näsan i vädret.
Dessutom är man en stjärna på att tillföra diskussioner oerhört viktiga upplysningar.
Fordonsregler - Transportstyrelsen
Här får du reda på viktig information om vilka krav på fordon som Transportstyrelsen ställer samt även vad du ska tänka på när det gäller utrustning och körkortsbehö...
www.transportstyrelsen.se
Vi har nog lämnat trådens rubrik med brygga men pratar fortfarande om vad allemansrätten m fl lagar medger resp inte medger.
/Patrik
Tack! Nu förstår jag vad du menade.När det finns skylt med texten privat väg och en återvändsskylt så måste det vara ett hål i huvudet på dom som fortsätter att köra på den vägen.
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg