Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten

Förstår inte riktigt hur cykling med elcyklar i skogen skiljer sig från vanlig cykling slitage mässigt sett?

Är själv mtb cyklist men har reviderat min uppfattning om skogscykling de senaste åren från att tycka att det är väl ok till att tycka att det är rätt trist med nyplöjda enduro spår över tidigare mossklädda hällmarker. Tror att appar med tur och led tips styr cyklister till fler områden än förr..
 
Förstår inte riktigt hur cykling med elcyklar i skogen skiljer sig från vanlig cykling slitage mässigt sett?

Någonstans måste gränsen dras mellan vad som är en Cykel och vad som är ett motorfordon.

I min värd är det solklart, har Cykeln motor är det ett motorfordon som ska lyda under terrängkörningslagen.

Hoppas våra myndigheter kommer till samma insikt.
 
Någonstans måste gränsen dras mellan vad som är en Cykel och vad som är ett motorfordon.

I min värd är det solklart, har Cykeln motor är det ett motorfordon som ska lyda under terrängkörningslagen.

Hoppas våra myndigheter kommer till samma insikt.

Kan nog hålla med. I vilket fall som helst så borde det förtydligas så att det är glasklart och alla myndigheter tycker lika.
 
Förstår inte riktigt hur cykling med elcyklar i skogen skiljer sig från vanlig cykling slitage mässigt sett?

Bortsett från att den har motor tror jag att det är skillnad i hur man river upp marken om det är löst underlag. Trampar man manuellt är det mycket lättare att känna att de håller på att spinna loss så man kan lätta på kraften, men sitter det motor på så känner man det inte lika snabbt och kan inte dra ner på kraften.

Om det kommer elcyklar med anti-spinn så kommer de kanske vara mer lika vanliga cyklar i slitaget.
 
Fast du trampar ju forfarande på samma sätt som en vanlig cykel? Skillnaden är ju att du får hjälp av motorn. Det är ju inte så att det sitter en handgas el motsvarande på styret.

Väldigt OT nu, sorry för det.. 😬
 
Senast ändrad:
Allemansrätten har sina rötter i en tid långt innan "anläggningar" och fritidsaktiviteter ens var påtänkta och då vårt land var mycket glest befolkat. Därför blir det knepigt när dagens människor vill ut och leka med sina senaste prylar.
 
Förstår inte riktigt hur cykling med elcyklar i skogen skiljer sig från vanlig cykling slitage mässigt sett?
Om du orkar snitta 25 km/h på skogsstigar kan du tävla i elitklass. En bra motionär får slita hårt för att snitta 200 watt under en timma och snittar då runt 15 km/h. En bra motionär på en elassisterad mtb kan generera 450 watt vilket ger högre acceleration, fart och kraftigare inbromsningar än en traditionell muskeldriven cykel.
 
Elcyklar är tyngre och när de kör uppför kan bakhjulet riva upp mera spår än en muskelcyklist klarar av. Påminner därvidlag om moped eller motorcykel.

Thure
 
Om du orkar snitta 25 km/h på skogsstigar kan du tävla i elitklass. En bra motionär får slita hårt för att snitta 200 watt under en timma och snittar då runt 15 km/h. En bra motionär på en elassisterad mtb kan generera 450 watt vilket ger högre acceleration, fart och kraftigare inbromsningar än en traditionell muskeldriven cykel.

Med elassistans kommer du längre och alstrar mer kraft som greppet mot marken ska klara, dessutom väger en elcykel mer pga batterivikten (givet allt annat lika) så jag tror det blir mer slitage med elcykel.
Jag tycker vi närmar oss den långa tråden om vandrare versus cyklister sliter mest och den vill jag undvika här.

Men tyvärr är inte myndighterna helt eniga om vad som gäller, då transportstyrelsen likställer elcykel med cykel medan naturvårdsverket särbehandlar elcykel som elasssisterad cykel.

Terrängkörningslagen versus "allemansrätten"

Tyvärr inte solklart för en amatörjusrist som mej, vilken lag och tolkning som får förtur.

/Patrik, som ibland kör elcykel med begränsad terrrängförmåga men då bara på väg och cykelbana
 
Jag tycker inte distinktionen är så svår att förstå.

Transportstyrelsen likställer vissa typer av elcyklar (d.v.s. motoriserade cyklar) med cykel och andra med moped. Detta då det är olika trafikregler för cykel respektive moped.

Naturvårdsverket menar att alla elcyklar är motorfordon. Det motsäger inte på något sätt transportstyrelsens definitioner. Både elcyklar och mopeder är motorfordon, men cyklar utan motor är inte motorfordon.
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg