• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

NEJ!! inte ålen..

Re: Jittegott

ännu en 08:a som klankar på oss skåningar ,nädu-håll dig till stureplan så blir det nog bra...
Nordesjo; sa:
Så länge skåningarna käkar spittekauga tycker i alla fall inte jag att deras matvanor ska tas på allvar. Bort med ålajävelen, bara.

I övrigt håller jag med Mats.
Vi svenskar har suttit på våra feta rumpor i 20 år och trott att vi fortfarande automatiskt är bäst. Det är vi inte om vi inte slutar gnälla och börjar jobba på det.
Vi har förbannat bra förutsättningar för att vara förbannat bra, men vi måste inse att vi inte utnyttjar de förutsättningarna just nu.
Upp och hoppa!
[Ändrat av Nordesjo 2003-11-25 kl 15:12]
 
Re: Re: Jittegott

NL; sa:
ännu en 08:a som klankar på oss skåningar ,nädu-håll dig till stureplan så blir det nog bra...

Egentligen finns det ju varken skåningar eller nollåttor. Alla "skåningar" är smålänningar som flyttades in efter den etniska rensningen, och alla nollåttor är - precis som jag - inflyttade från resten av landet.

Men försök nu ta fokus från det faktum att spittekauga är ett helt galet bakverk. Det tycker jag inte bara som nollåtta utan även som upsaliensare och dalkarl.
[Ändrat av Nordesjo 2003-11-26 kl 15:06]
 
Spittekaga är ett fenomenalt bakverk. Speciellt när den bakas över öppen eld. Ålen är likaså kalas god. Di e´ gutt me luad ål! :)

/mattias
Angående vår härliga europeiska gemenskap...öhöhöh inte! Själv e´ bäste dräng!
 
norpan_; sa:
Spittekaga är ett fenomenalt bakverk. Speciellt när den bakas över öppen eld. Ålen är likaså kalas god. Di e´ gutt me luad ål! :)

/mattias
Angående vår härliga europeiska gemenskap...öhöhöh inte! Själv e´ bäste dräng!

sällan har så få ord varit så vackra... hade du vatt här så hade jag kramat dig.. *snyft* jättefint!!
 
FJS90/91; sa:
norpan_; sa:
Spittekaga är ett fenomenalt bakverk. Speciellt när den bakas över öppen eld. Ålen är likaså kalas god. Di e´ gutt me luad ål! :)

/mattias
Angående vår härliga europeiska gemenskap...öhöhöh inte! Själv e´ bäste dräng!

sällan har så få ord varit så vackra... hade du vatt här så hade jag kramat dig.. *snyft* jättefint!!
Ål kan man ju faktiskt äta och spettekaka är ju faktiskt gott, men det som ger fredagarna (i Lund) en extra liten känsla av lyx är... Lundaknake! Mmmm leveransen är här vilken minut som helst.

/Håkan
 
Hàkan: är detta inlägg skrivet:

- under direkt hot?
- för att ställa in dig hos nâgon skànska?
- ditt fulla allvar?

Mvh / Mats
 
Håkan K; sa:
FJS90/91; sa:
norpan_; sa:
Spittekaga är ett fenomenalt bakverk. Speciellt när den bakas över öppen eld. Ålen är likaså kalas god. Di e´ gutt me luad ål! :)

/mattias
Angående vår härliga europeiska gemenskap...öhöhöh inte! Själv e´ bäste dräng!

sällan har så få ord varit så vackra... hade du vatt här så hade jag kramat dig.. *snyft* jättefint!!
Ål kan man ju faktiskt äta och spettekaka är ju faktiskt gott, men det som ger fredagarna (i Lund) en extra liten känsla av lyx är... Lundaknake! Mmmm leveransen är här vilken minut som helst.

/Håkan

Japp, idag var det knake dags. Kittlar döds skönt i kistan:)

/mattias
 
malindo; sa:
Putten: AH! Stopp nu ett slag! Ena dagen mossig skànsk lokalpatriotism och anti-globalisation med âlen och Hitler som argument, och idag fárgsprakande maträtter med recept och livsmedel fràn inbitna EU-länder (dessutom netto-bidragstagare!!!). Vad menas? Sanning eller konsekvens!

Mvh / Matsen

Visserligen har vâr skânske, mexikikanhattsförsedde och framför allt matglade vän ännu icke svarat pà sjálva kärn-frâgan, vilket emellertid icke hindrar fràgestállaren fràn att här komma med en liten korrigering:

Spanien är förvisso nettorbidragstagare inom EU, dessutom den stórsta av dem alla. Sà làngt allt rátt.

Italien, dáremot, ár faktiskt en av de stórsta netto-betalarna i absoluta tal. Nástan i Tysklands klass, vilken ár nr. 1 i absoluta pengar.

Sverige, à andra sidan, tillhör tillsammans med Holland de som betalar mest i förhàllande till sin BNP.

Läste jag just i tidningen.

Förlât, Italien!

Rectificar es de sabios.

Trevlig helg / Mats
 
malindo; sa:
Putten: AH! Stopp nu ett slag! Ena dagen mossig skànsk lokalpatriotism och anti-globalisation med âlen och Hitler som argument, och idag fárgsprakande maträtter med recept och livsmedel fràn inbitna EU-länder (dessutom netto-bidragstagare!!!). Vad menas? Sanning eller konsekvens!


Trevlig helg / Mats


bah!! Det ena behöver inte utesluta det andra.. Bara för att man tycker att unionen är en skitdålig idé så behöver jag inte tycka att grannländerna är dåliga länder, var har du fått det ifrån.. Tvärt om så vill jag bevara särarterna och den lokala kulturen som gör oss olika.. Jag har äter gärna Italienskt, skjuter Tyskt, åker helst Italienskt och dricker med stor kärlek Spanskt.. Vad detta har med knacke att göra det vet jag inte men jag hoppas att det inte lämnar någon sömnlös i vintermörkret..

Att inte vara vän av unionen gör mig inte till fiende av europa.. Det är för europas skull som jag är mot *spot* unionen!!
 
malindo; sa:
Hàkan: är detta inlägg skrivet:

- under direkt hot?
- för att ställa in dig hos nâgon skànska?
- ditt fulla allvar?

Mvh / Mats
Nä, jag börjar redan bli så smått nostalgisk när jag tänker på min tid i Skaune... så jag överdrev kanske lite om ålen, men spettekaka är fullt ätbart och knake är gott!

/Håkan