Det är en extremt kortsiktig rationalitet i sådana fall, såvida man inte tycker att det är jättekul att vandra bland sophögar. Man får ju liksom utgå ifrån att folk i allmänhet gör som man själv gör. Det finns massor av betydligt värre brott än nedskräpning som blir fullkomligt rationella med ditt resonemang.
Nej, jag skiter i vilken moral de har så länge de följer lagen.
Jag har svårt att tänka mig att man alltid kan inse de långvariga konsekvenserna av allt sitt handlande. Extremt kortsiktig är ju inte rationaliteten för mig personligen, eftersom jag inte kommer att gå förbi just där igen, och vad andra människor gör är det inte någon större idé att spå i tebladen om.
Om jag ändå skulle göra ett försök skulle jag säga att de flesta i denna tråd till och med skulle plocka upp mitt skräp, och då blir det ju ännu mer rationellt, jag behöver bara förpacka det fint i två påsar, hänga upp det i ett träd, och vips så kommer ni och tar hand om det. Lättpackning!
Om man skulle utgå ifrån att folk i allmänhet gör som man själv gör skulle man ju, för att agera korrekt bli tvungen att se varje handling som något som går att upphöja till allmän lag, och det tror jag är svårt att göra med alla sina handlingar, man kan ju eftersträva det, men jag tror att
livet skulle bli bra tråkigt då.
Jag ser inget fel med att brott är rationella, eller för den delen berättigade. Att överlag säga att brott är fel är att ha en övertro till vårt rättssystem. Genom att det finns förmildrande omständigheter så erkänner man ju indirekt att brott kan vara rationella eller berättigade.
Det blir ju snarare en fråga om påföljd och sannolikhet för denna när det gäller att beivra brott. Ja, och naturligtvis om moral, för annars så skulle man ju bryta mot lagen när ingen ser.
Slutligen så baserar ju sig lagar och styrelseskick på sedvänjor, traditioner, normer, religion, moral etc, så i och med att du är intresserad av att jag följer lagen kan du ju inte skita i min moral. Om jag inte hade någon sådan skulle jag ju helt enkelt väga varje lagbrott mot sannolikhet för påföljd, och mot min nytta av lagbrottet (slippa bära fyra vinflaskor), och då skulle jag ju bryta mot lagen ändå i nedskräpningsfallet. Att inte bry sig om normer och moral, leder inte till att folk följer lagar.