Nedskräpning Sarek

Vad är du egentligen arg för?
Att det finns någon/några som tycker att man inte ska skräpa ner?
Att vi tycker att det är onödigt?
Jag tycker att det är onödigt att skräpa ner i naturen men det enda som stämmer in på mig enligt listan ovan är att jag inte är rökare. Jag gillar inte vargar, mitt tält är ett Berguven från början av 90-talet, gps har jag iof men den absolut billigaste modellen från Magellan och kartor duger det gott och väl med pappersvarianter.
Betyder det att du är arg på mig eller inte?

Mina fiskekompisar är dessutom samer, är det OK om dom skräpar ner, eller vad menar du egentligen?

- Jag är inte arg, det är väl ni som är arga, på att folk skräpar ned.

Ville inte trådstartaren få reda på varför man skräpar ned?. Det är väl skillnad från att diskutera vilka grupper som inte är goda friluftsmedborgare, vilket diskussionen till stor del gör.

- Min tes är att ni inte diskuterar nedskräpning utan egentligen diskuterar hur en friluftsmänniska skall vara, och definerar vilka grupper som inte hör dit; hundägare, rökare, nedskräpare etc. Här får alla sin chans att bli av med gallan.

- Jag är inte arg på dig, men jag kan inte heller svara på om du ingår i utsidannormen för den goda friluftsmedborgaren, det låter jag någon gammal räv på forumet avgöra. Fråga gärna i tältforumet om det är OK med ett berguven.

- I och med att samerna ser fjället som en resurs och inte som ett rekreationsområde så faller de ju utanför normen för de goda friluftsmedborgarna, de använder dessutom motoriserad transport vilket inte hör hemma på utsidan.se.

Eftersom de redan faller utanför normen, så spelar det ingen roll normmässigt att de skräpar ned, de tillhör ju inte homo frilufsis ändå. Däremot så kan man ju i sak diskutera om det är rätt för de att skräpa ned.

Slutligen, vill du att jag ska vara arg?

Vilket jobbigt sätt att förlänga en tråd.....

Att det är onödigt att skräpa ner i naturen borde väl alla kunna hålla med om utan att börja hacka på en massa, i mitt tycke, ovidkommande saker.

Nyman verkar hysa agg mot någon typ av friluftsmänniska "homo frilufsis" som verkar vara någon typ av prylgalen perfektionist (eller har jag missförstått igen?).

Skräpet man tar med sig ut ska tas hem igen, sen att alla inte förstått det måste ju bero på okunskap eller nonchalans men jag tror inte att någon friluftsmänniska som har något att tänka med skräpar ner medvetet.

Men jag kan ju ha fel.......

Ja, Berguven Tunnel IV.......

Det har varit med om det mesta, rödvin och mögelost en regnig vecka i Paris (luktade inte gott när vi packade upp tältet på Korfu 2 dygne senare), blåst omkull i Norge så att tältbågarna blev deformerade (köpte nya aluminiumbågar från Hilleberg efter det).

Ett kvalitetstält. Tältbågarna har dock en tendens att spricka, har 4stycken, så man flyttar runt lite och lagar med alumniumtejp och sen står tältet rätt bra igen, en tältbåge har dock en mindre svacka, får väl byta ut denna när man orkar.

Håller förvånansvärt bra!

Forsøpling i fjellet.

Jeg har også sett og irritert meg over forsøpling i fjellene, og lagt merke til at det er verre rundt reinvokterstuer. Men jeg tror ikke det er så mye det at det er samer som er der, som at det er en følge av den motoriserte ferdsel som er så vanlig.

Fjellene er for noen et sted for å vise frem sin nye fine skooter, med ny fin dress og alt mulig utstyr. Det blir som en hvilken som helst bil eller båt. Naturen man kjører i er bare en kulisse for bruken av dette utstyret. Ettersom man med skooter ikke har noen begrensing i hva man drar med seg, så kan man godt ta 4-5 sixpack øl, en kartong vinflasker og ferdigmat innpakket i plast eller aluminium. Det betyr så lite i forhold til bensin og annet man har i slepet. Man kan også forflytte seg over store avstander på kort tid, og får derved ikke et forhold til det stedet der man oppholder seg.

Jeg så at noen i starten på tråden syntes det var bedre i Norge, og det er riktig med det unntak at i Finnmark er det like ille som i Sverige. Og der har man også fri bruk av skooter. Jeg er klar over at en stor del av kjørerne er skikkelige ordentlige folk som rydder opp etter seg. Men dessverre er det såpass mange at som ikke er det, at det ødelegger for naturen.

De som går på egne ben i fjellene, får et helt annet forhold til naturen. Da må man nøye vurdere vekt og nytte på hver eneste gjenstand man tar med seg. Derfor er Norge det eneste landet der det går an å ha åpne turisthytter uten at det resulterer i ramponering og forsøpling. I sørnorge har de til og med ubetjente hytter med matlager som man bare forsyner seg av og betaler for når man kommer hjem. Det ville aldri gått an i Norge heller, dersom det var motorisert ferdsel forbi disse hyttene.

/Otto

Nyman bör läsa på litet om "sneaker"-beteendet. Bland många sorters djur, bl a högre primater, dit vi människor hör, finns det ett fåtal individer som beter sig egoistiskt och utnyttjar andra medan alla andra hjälper varandra. De kallas av etologerna för sneakers, och normalt sett hålls de tillbaka av de andra med hjälp av olika sanktioner. Det här beteendet finns alltså även bland människor, och här visar det sig med att ett fåtal skräpar ner efter sig och litar på att vi andra skall låta oss utnyttjas och plocka upp efter dem. De hålls efter av sanktioner i form av lagar och bötesstraff, som de dock bara bryr sig om i relation till risken att upptäckas.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Jokkmokk-polisen och nedskräpning Fjällvandring 3
mikael.johansson Synpunkter på ensamvandring Sarek/Padjelanta Fjällvandring 6
DavidGustafsson Sarek, planering. Tips & Råd? Fjällvandring 22
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 42
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 16
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 9
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg