Vad är du egentligen arg för?
Att det finns någon/några som tycker att man inte ska skräpa ner?
Att vi tycker att det är onödigt?
Jag tycker att det är onödigt att skräpa ner i naturen men det enda som stämmer in på mig enligt listan ovan är att jag inte är rökare. Jag gillar inte vargar, mitt tält är ett Berguven från början av 90-talet, gps har jag iof men den absolut billigaste modellen från Magellan och kartor duger det gott och väl med pappersvarianter.
Betyder det att du är arg på mig eller inte?
Mina fiskekompisar är dessutom samer, är det OK om dom skräpar ner, eller vad menar du egentligen?
- Jag är inte arg, det är väl ni som är arga, på att folk skräpar ned.
Ville inte trådstartaren få reda på varför man skräpar ned?. Det är väl skillnad från att diskutera vilka grupper som inte är goda friluftsmedborgare, vilket diskussionen till stor del gör.
- Min tes är att ni inte diskuterar nedskräpning utan egentligen diskuterar hur en friluftsmänniska skall vara, och definerar vilka grupper som inte hör dit; hundägare, rökare, nedskräpare etc. Här får alla sin chans att bli av med gallan.
- Jag är inte arg på dig, men jag kan inte heller svara på om du ingår i utsidannormen för den goda friluftsmedborgaren, det låter jag någon gammal räv på forumet avgöra. Fråga gärna i tältforumet om det är OK med ett berguven.
- I och med att samerna ser fjället som en resurs och inte som ett rekreationsområde så faller de ju utanför normen för de goda friluftsmedborgarna, de använder dessutom motoriserad transport vilket inte hör hemma på utsidan.se.
Eftersom de redan faller utanför normen, så spelar det ingen roll normmässigt att de skräpar ned, de tillhör ju inte homo frilufsis ändå. Däremot så kan man ju i sak diskutera om det är rätt för de att skräpa ned.
Slutligen, vill du att jag ska vara arg?