Jag har ofta med mig telefon (tidigare GPS) som komplement till kartan. Oftast används den inte. Jag tycker det är trevligast att inte behöva några elektroniska apparater när jag är ute och vandrar. Som nämnts tidigare fungerar papperskartan alltid, även om jag inte heller brukar ha problem med mobilen. Jag har också lättare att uppskatta avstånd och färdväg på en papperskarta jämfört med bilden på mobilen.
Mobil (eller GPS) använder jag när det är riktigt dålig sikt (dimma) och/eller när jag vill vara helt säker att jag går kortaste (och snabbaste) vägen. När jag går med karta och det inte finns tydliga landmärken händer det ofta att jag går en något längre väg i obanad terräng. Det spelar oftast ingen som helst roll.
Mobil (eller GPS) använder jag när det är riktigt dålig sikt (dimma) och/eller när jag vill vara helt säker att jag går kortaste (och snabbaste) vägen. När jag går med karta och det inte finns tydliga landmärken händer det ofta att jag går en något längre väg i obanad terräng. Det spelar oftast ingen som helst roll.