Ni som är engagerade i lokala friluftsföreningar, har ni många låginkomsttagare på era aktiviteter?
Jag är engagerad i lokal scoutkår - i ett typiskt lägenhetsområde i en "förort" till Stockholm - där lägenheterna byggdes 68-72. Det är ett område där många är "lägre medelklass" och med "få miljonärer". Ganska många av våra ungar kommer ur en social kontext där det ofta bara finns en förälder med i bilden och/eller i familjer där bara en förälder förvärvsarbetar och till 100%.
Vi har där inga krav på att barnen själva ska "äga" sin egen utrustning när de börjar - utan en hel del av dem får "begagnad" utrustning (inte sällan är det militärt överskott och liknande) från ledare och andra som är med och stöttar kårens verksamhet - för att de ska kunna vara med på aktiviteter som hajker och läger.
Vi har också en hel del verksamhet inom just _förvaltandet_ av sagda utrustning, där scouterna själva lär sig att ta hand om verktyg (som yxor och knivar), utrustning (som sovsäckar, tält, kök och ryggsäckar) och - inte att förglömma - sina skodon (vilket i många fall är gamla läderkängor, tilldelade av kåren, begagnade - inköpta på något överskottslager).
En del barn i vår kår har det "bättre beställt" hemma - med två fulltidsarbetande föräldrar osv. där brukar just utrustningen vara både modern och ibland inköpt på ställen som naturkompaniet - även om vi som ledare i kåren ofta tipsar varandra - och våra scouter och deras föräldrar - om var det finns billigare alternativ.
Men vi försöker - som kår - verka mer för "återbruk" och att att alla har _funktionell_ utrustning snarare än att sätta krav på att alla medlemmar har _samma_ eller ens speciellt _modern_ utrustning.
(Själv tjänar jag bra - men det mesta av det bästa jag använder i scouterna på hajker och läger är begagnade prylar - inköpta här, på tradera, på blocket och på olika överskottslager. Den ryggsäck jag använder allra mest - alla kategorier - jämnt - är en gammal norsk arméryggsäck - Bergans Ludvig - som kostat någon hundralapp från ett överskottslager för några år sedan. Den duger - och excellerar - till mitt friluftsliv. Samtidigt - om någon av mina scouter inte skulle kunna åka på hajk eller läger för att de saknar en ryggsäck att bära sina grejer i - skulle jag samma kväll skänka bort den ryggsäcken, och själv köpa en annan. Så har jag gjort tidigare - och så tänker jag fortsätta att göra).
Vi ska ha i minnet att undersökningen är genomförd av just Lundhags - och att den används i ett marknadsföringssyfte (det är ingen tillfällighet att det hela avslutas med att just _den grejen man ska lägga pengar på är kängor eller bekväma skor_. De flesta av oss kan möjligen hålla med i sak - men är inte beredda att köpa Lundhags till barn som fortfarande växer - det är helt enkelt för dyrt.