Angående citaten från Karolina och mig: Det Karolina gjorde var att ge exempel på hur hörseln kan hjälpa en att navigera i rum, alltså till eller runt en plats. Det jag gjorde var att ge exempel på hur hörseln kan hjälpa mig att navigera, dvs. hitta fram till djuren som jag vill observera eller tolka om isen bär. I det fallet handlar det direkt om överlevnad. Det finns ingen motsättning mellan dessa. Båda kan, rent språkligt, anses handla om att leta, hitta, tolka och förstå, dvs. navigera.
Andra exempel på naturlig navigering: Du vandrar i en skog men kommer ut i mera öppen mark, säg ängsmark. På långt håll ser du en dunge med al. Då vet du, med väldigt stor säkerhet, att du kommer att hitta vatten där. Hur vet du det? Du kanske inte vet var du är (exakta koordinater) men du vet var du kan hitta vatten om du behöver.
Eller så går du längs en traktorväg i skogen. Det har regnat dagen innan men pölarna håller på att torka upp. Du ser att den ena sidan av traktorspåret har torkat mera än den andra. På viket sätt kan den observationen hjälpa dig att veta om du går åt rätt håll?
Meteorologi och astronomi hör också hit. Hur vet du att det snart kommer att börja regna? När är det läge att reva seglen? Kan vi gå en timme till eller kommer det att bli för mörkt? Hur hittar vi rätt då? Är det bättre att vi slår läger? Vilken plats är lämpligast för det?
Alla de här sakerna ingår, kalla de vad du vill. Vi som har vistats mycket i naturen kanske inte har ord på allting men vi "vet" eller "känner på oss" mera än vi kan förklara. Det bygger på åratals av erfarenhet, observationer, slutsatser och kanske även annat. Känsla? Intuition? Hokus pokus? Jag råkar bara tycka att det är intressant.