Naturlig navigering

Här kommer en kort, förenklad introduktion till ämnet. Tristan Gooley är den första som både har seglat och flugit solo över Atlanten. Han har skrivit ett tiotal böcker om "naturlig navigering" och är bara en av flera i England som livnär sig på att utforska och hålla kurser i ämnet. Tyvärr är föredraget på engelska.

Ok, jag får tyvärr New Age-vibbar av den där videon.

Eftersom jag varit scout i 40 års tid så har jag lite svårt att förstå den där fascinationen. Uppenbarligen så fick han nån slags uppenbarelse i vuxen ålder som han associerade till sin tid som 10-åring. Hade han istället tillbringat tiden i naturen istället för att försöka söka kickar hade han nog haft en annan inställning.
 
Är det sånt man lär sig i scouterna? Att snacka skit om folk man inte känner och att fördöma deras verksamhet utan att ta reda på fakta? Nu handlar inte tråden om Tristan Gooley men bara för att rätt ska vara rätt:

"Tristan Gooley is a writer and natural navigator. His passion for the subject of natural navigation stems from his hands-on experience. He has led expeditions in five continents, climbed mountains in Europe, Africa and Asia, sailed small boats across oceans and piloted small aircraft to Africa and the Arctic. He is the only living person to have both flown solo and sailed singlehandedly across the Atlantic, and he is a Fellow of the Royal Institute of Navigation and the Royal Geographical Society. "

Jag tror härmed att vi kan avskriva new age-teorin. Nermander visade från första början att han inte var intresserad av trådens ämne, tack ändå för konstruktiva och insiktsfulla kommentarer.
 
Är det sånt man lär sig i scouterna? Att snacka skit om folk man inte känner och att fördöma deras verksamhet utan att ta reda på fakta? Nu handlar inte tråden om Tristan Gooley men bara för att rätt ska vara rätt:

"Tristan Gooley is a writer and natural navigator. His passion for the subject of natural navigation stems from his hands-on experience. He has led expeditions in five continents, climbed mountains in Europe, Africa and Asia, sailed small boats across oceans and piloted small aircraft to Africa and the Arctic. He is the only living person to have both flown solo and sailed singlehandedly across the Atlantic, and he is a Fellow of the Royal Institute of Navigation and the Royal Geographical Society. "

Jag tror härmed att vi kan avskriva new age-teorin. Nermander visade från första början att han inte var intresserad av trådens ämne, tack ändå för konstruktiva och insiktsfulla kommentarer.

Hur vet du att nermander inte tagit reda på fakta?

Har sett filmklippet och försökt att hitta fakta om Tristan Gooley. Tyvärr så hittar jag i princip bara den text du citerat.
Den ger tyvärr inget. "Alla" meriter om olika expeditioner tolkar jag utifrån filmen som att han gjort med "vanlig" navigering innan han började med naturlig navigering.

Sedan är han säkert världens främsta expert på naturlig navigering och förkänar all respekt för det.

Däremot tycker jag efter att ha sett filmen att det inte handlar så mycket om navigering utan om hur man skall leva i nuet i naturen och hitta glädje i det.
 
Det verkar ju som "naturlig navigering" egentligen bara är ett annat ord för "primitiv orientering"?

Och vem som helst som försökt navigera efter myrstackar och mossa på träden vet ju att även om det GENERELLT är så att de är inrättade efter vissa vädersträck så är det inte 100% tillförlitligt. Det är därför man använder karta och kompass istället. Men jag har mer än en gång gått "kompasskurs" på natten baserat på polstjärnans position.

Ocyh jag har fortfarande inte förstått vad de här sakerna har med orientering att göra. Själv är jag ju t.ex. döv sen 30 år tillbaka, men inte orienterar jag sämre för att jag inte hör ljuden.
hur omgivningen skiftar, om vinden vrider, vilka insekter som surrar runt dig och vad det kan innebära, hur terrängen förändras, är det fuktigt eller torrt, varför har snön smält här men inte där och vad betyder det, vad växer här som inte fanns längs vägen där osv.? Lyssnar du på naturen och är du uppmärksam på ljud och förändringar i ljud, dofter etc.?

Vinden och insekterna har väl mer ihop med meterologi är orientering?

Vilka växter som finns var beror ju på växtmiljön, t.ex. jordmån, och om det är "vildmark" eller "kulturmark". Men inte heller det tycker jag hör direkt ihop med orientering.
 
Det som ännu inte tagits upp här är glaciärer, smälter tyvärr mest överallt och ligger som geografin ser ut d v s lite här och där, norrut.
Själv är jag uppväxt med kartor i början Generalstabens 1:100 000, från 60-talet salladsblad och orienteringskartor, till sjöss sjökort, i luften flygkartor. Litar på kompassen, klockan, myrstackar, lavar. Läser in mig på kartan och har den tillgänglig. Brukar ha ett mål med dagens förflyttning, hemom kan jag vägar och stigar, borta gäller kartan tills nya vägar och bebyggelse upptäcks och jag ritar in...
På land orienterar även jag, till sjöss navigerar jag. Hur gör ni?

go tur
 
Så det här handlar bara om sjöfart då? : https://www.utsidan.se/forum/forums/navigering.37/

Ni får kalla det ni gör vad ni vill, jag bryr mig inte. Det jag pratar om finns som vedertaget begrepp både på engelska och franska och eftersom det är enkelt att översätta till svenska trodde jag i min enfald att så redan var gjort. Nåja, det jag vill diskutera är det som ryms inom begreppet "natural navigation" eller "navigation naturelle". Jag har försökt förklara vad det omfattar men vill man inte förstå kan jag inte tvinga någon. Det jag inte förstår är vad man får ut av att komma till en tråd man egentligen inte är intresserad av bara för att klaga på språket istället för att ha ett öppet sinne, diskutera trådens ämne och kanske till och med lära sig något nytt. ingen av oss är fullärd. Det finns massor av trådar om långcykling, flugfiske och navigering (!) här på Utsidan som inte intresserar mig det minsta. Det är hur enkelt som helst att undvika dem. Andra ämnen intresserar mig och dem deltar jag i om jag har något att säga. Annars låter jag bli. Så visst, diskutera glaciärer om ni vill! Men de hör nog inte hemma här.
 
Angående hörselsinnet. Det är ledsamt att läsa att någon förlorat ett sinne men du behöver det förstås inte när du orienterar efter kartor eller gps. Och din naturupplevelse kan vara nog så värdefull ändå. Men inom naturlig navigering är det ett viktigt redskap. Den som är intresserad av ämnet får gärna diskutera det med mig.

För mig personligen tillför hörseln massor av värdefull information. och jag älskar att gå ut i naturen på kvällarna och lyssna. Hörseln leder mig till smaskande igelkottar och krafsande ekorrar, betande rådjur och flygande fladdermöss och insekter. Prasslande gräs och löv skvallrar om djur som rör sig och om omslag i vädret. På vintern är hörseln viktig för mig för att höra var rävarna finns och för känna av isens bärighet. (Naturligtvis behöver jag så komplettera med pik, det ska jag väl inte ens behöva skriva.)
 
Och jag förstår fortfarande inte vad ljudet har med navigering att göra. Att det har med naturupplevelsen att göra förstår jag, men naturupplevelse och navigering är ju i mina ögon två helt olika saker.

Det blir konstigt när man tar ett etablerat ord som "navigering" och hittar på en egen betydelse.

Hur mycket jag än googlar hittar jag inget som indikerar att "natural navigation" eller "navigation naturelle" skulle vara etablerade begrepp. Följer jag källor kommer jag nästan uteslutande tillbaka till samma utgångspunkt.

Jag ska kanske etablera begreppet "urban camping", där man bor i rum i hus som kallas "hotell".


Kan du inte förklara för mig som om jag vore en 5-åring: Exakt vad ÄR "natural navigation"?
 
Och jag förstår fortfarande inte vad ljudet har med navigering att göra. Att det har med naturupplevelsen att göra förstår jag, men naturupplevelse och navigering är ju i mina ögon två helt olika saker.

Säg att du går i en tät skog och så hör du ljudet av rinnande vatten - en porlande bäck eller brusande älv. Du ser inte vattnet men du hör det. Med hjälp av hörseln kan du navigera dig fram till vattnet.

Eller så hör du motorljud. Kanske finns det en väg där borta? Då kan du navigera dig bort från vägen eftersom det är naturen du vill vara i.

Eller så hör du råmande kor, gnäggande hästar, bräkande får - kanske finns det en hage bortanför höjden? De vill du se och navigerar dig dit med hjälp av hörseln.

På samma sätt kan du använda lukten...
 

avslutad210712

Gäst
Dåren är tillbaka och då menar jag mig själv - ingen annan *L*

Att jag hör en bäck och att jag hittar till den mha hörseln har väl ingenting med att veta var jag är och det är väl ändå det navigering handlar om dvs veta var man är inte var man vill.
 

avslutad210712

Gäst
För mig personligen tillför hörseln massor av värdefull information. och jag älskar att gå ut i naturen på kvällarna och lyssna. Hörseln leder mig till smaskande igelkottar och krafsande ekorrar, betande rådjur och flygande fladdermöss och insekter. Prasslande gräs och löv skvallrar om djur som rör sig och om omslag i vädret. På vintern är hörseln viktig för mig för att höra var rävarna finns och för känna av isens bärighet. (Naturligtvis behöver jag så komplettera med pik, det ska jag väl inte ens behöva skriva.)


Vad har naturupplevelse med navigering att göra?
 
Tack Karolina!

Nermander och avslutad210712 (m.fl): Jag har inte tagit ett eget ord och hittat på en egen betydelse (och om jag hade gjort det, varför stör det er så mycket? Det är så språk utvecklas). Utsidans egen grupp om "orientering" (kartor, kompass, gps och andra hjälpmedel) heter faktiskt "Navigering" så att det bara skulle ha med sjöfart att göra är ett konstigt påstående. Till vardags är jag lärare i svenska. Det mest naturliga för mig är att använda en direkt översättning om det inte redan finns ett inarbetat begrepp. Ni får tåla det eller hitta på ett eget om ni har behov av det. Men det var inte det jag ville diskutera.

"Natural navigation" är ett begrepp som inte bara inbegriper att orientera sig I rum, alltså att hitta från A till B, utan även att "navigera sig" i tid, terräng, biotop, väder m.m., att förstå alla aspekter av platsen där man befinner sig. Det har jag redan skrivit om tidigare i tråden. Men lika lite som jag kan lära någon att lägga ut en kurs till havs och beräkna avdrift och strömmar i ett inlägg som detta kan jag lära er allt som ingår i "natural navigation". Och ni kan säkert en hel del redan. Myrstackar och polstjärnan har nämnts och är bara två välkända exempel på faktorer som kan vara till hjälp. Och alla sinnen får vara med.

Många gillar gps och kartappar men för min del verkar sådana hjälpmedel störande. Att starta tråden var inte en fråga om hjälp, jag ville bara diskutera vad det ger att klara sig utan sådana hjälpmedel med någon annan som gör det. Med det inte sagt att det funkar i alla situationer. Har ni läst hela tråden? Det brukar hjälpa för att förstå syftet. Kan vi sluta tjafsa nu? Sluta haka upp oss på begreppen? Många brittiska bushcraftinstruktörer och överlevnadsinstruktörer håller kurser i detta. Jag kan också göra det. Men de flesta av oss har inte skrivit böcker om ämnet. Det har Tristan Gooley gjort och de är läsvärda. För dem av er som vill fördjupa sig i ämnet rekommenderas någon av hans böcker. De finns tyvärr än så länge bara på engelska.

Hur används ordet navigera?
  • Not: Exempelmeningarna kommer i huvudsak från svenska dagstidningar, tidskrifter och romaner.
    1. Vi må vara sekulariserade men berättelser hjälper oss att navigera genom livet.
    2. Det är två pinsamt tydliga exempel på hur fel det kan bli när stora företag ska navigera i en ny tid.
    3. Vi gjorde ett bättre jobb med att navigera genom riskerna för en kollaps på bostadsmarknaden än vad vi förvaltade vår relation till samhället.
    4. Det är väldigt svårt för etablerade medier att navigera i det nya.
    5. Och den som saknar det kulturella kapitalet får svårare att navigera i samhället.