Naturkompaniet - pruta? Nej tack.

Jag kanske är full men jag ser verkligen inte problemet. Min erfarenhet från Naturkompaniet är förljande: tråkig attityd och inkompetens hos personalen (finns säkert undantag.), dyrt coh dyligt sortiment. Typiska trend-friluftsprylar (läs blå band outdoormeal)...
Min erfarenhet från mindre butiker såsom sportkompaniet, fjällskogs i uppsala osv: Kunnig och erfaren personal, stort utbud och en vilja att ta hem eller tillcohmed ge råd om var det kan finnas och "I give you good price, only for you".
Det är lite grann som rustas reklam. Det är bättre att köpa svensk färg för 300 spänn än samma svenska färg för 500 spänn. Ett alternativ är bra och ett annat alternativ är dåligt. Befatta er inte då med det dåliga alternativet oavsett om ni förstår de marknadsekonomiska mekanismer som styr eller inte. Antingen så försvinner dom eller också blir de bättre...

go tur/samme

JAG PRUTAR!
Nar jag gjor inkøp så snakkar jag alltid om prisen. får jag inte avslag(på større saker) går jag till en annan affar.
en annan sak som jag gjør ar att jag kjoper valdigt mycket utrustning i en och samma butik. i denna butik får jag goda råd om vad som fungerar och vad dem tror passar mitt behov. i 99% av fallen stammer det.

efftersom jag ar en trogen kund(det ar 12 mil till butiken) får jag mellan 20 och 100% rabatt. så dar behover jag inte pruta for att jag vet att jag får rabatt!
robert

Pruta

Köpte rätt mycket grejer och en del dyra grejor också på NK i samma veva för ett bra tag sedan, och då hade jag inget val till någon annan butik pga. att jag behövde sakerna omgående! Frågade expediten om ett bra pris då jag köpte prylar för ett antal Tkr, -nja det går nog inte sa expediten, men jag gav mig inte så hon hämtade butikschefen, haha det hjälpte, jag fick en plast Spork på köpet.

Min erfarenhet från andra butiker även internetbutiker är det inga som helst problem att pruta. Och dessa butiker och nätbutiker jag jag inget att klaga på, snabba leveranser, hög service etc.

Hänt mig att jag fått två gånger fått fel vara/varor leverrad från en och samma nätbutik vid två olika tillfällen, och dom bad om ursäkt och skickade rätt vara/varor med express leverans båda gångerna och för det inträffade och jag fick behålla dessa varor (värde cirka 1500kr) pga. incidenten, trots att jag insisterade att dom skall väl ha tillbaka sina saker... men icke. Det kallar jag service och goodwill!

Så dessa har en trogen återkommande kund

Mvh troswe

wow

Jag skulle kunna åka betydligt mer än 12 mil om jag fick 100% rabatt på mitt köp.

JAG PRUTAR!
Nar jag gjor inkøp så snakkar jag alltid om prisen. får jag inte avslag(på større saker) går jag till en annan affar.
en annan sak som jag gjør ar att jag kjoper valdigt mycket utrustning i en och samma butik. i denna butik får jag goda råd om vad som fungerar och vad dem tror passar mitt behov. i 99% av fallen stammer det.

efftersom jag ar en trogen kund(det ar 12 mil till butiken) får jag mellan 20 och 100% rabatt. så dar behover jag inte pruta for att jag vet att jag får rabatt!
robert

Köpte rätt mycket grejer och en del dyra grejor också på NK i samma veva för ett bra tag sedan, och då hade jag inget val till någon annan butik pga. att jag behövde sakerna omgående!

Om deras lagerslado och tillgänglighet gjorde att de var den enda aktuella återförsäljaren så hade de ingen anledning att pruta direkt? Det är väl en del av NK's affärside - att hålla sig med exklusivt sortiment och dyra butiksadresser så att man kan köpa eller drägla över balla friluftsprylar på samma promenad som man handlar en ny skjorta och en pava rött? Därmed agerar de ju inte på samma marknad som lågprisnasarna på nätet (som jag själv till 95% handlar från), och man kan knappast förvänta sig att de har samma prisbild heller?

Förrästen är det lite kul att vi hetsar upp oss över att vi inte får pruta, med motiven att vi skulle kunna få ett bättre pris nån annan stans, samtidigt som vi hatar kartellbildning. Det är alltså ok med synkade priser så länge de är 'låga'. Och det är ok med divergerande priser, så länge jag är den som får det låga priset. :)

Aktuellt i denna diskussionen är att Naturkompaniet = Fjällräven, Tierra, Primus, Hanwag vilket alltså innebär att majoriteten av grejerna de säljer är deras helt egna grejer. Precis som att Coop säljer sina egna varumärker Xtra etc.

I den stora bilden är det alltså rekommenderat pris för återförsäljarna de facto det priset de satt själv och knappats lär pruta på det. Rätt dumt att hugga sig själv i ryggen.

2010 gick koncernen med vinst på cirka 18%, och det är inget att bli förfärad över utan hyfsat normalt.

Varför pruta? Priset står ju på hyllan. Två saker oavsett pris är väl ingen grund för rabatt? En annan sak med någon i arabvärlden som beställde 13st Saab 9000CD när de gått ur produktion. Saab satte in den igen för att göra kunden nöjd...

Varför pruta? Priset står ju på hyllan. Två saker oavsett pris är väl ingen grund för rabatt? En annan sak med någon i arabvärlden som beställde 13st Saab 9000CD när de gått ur produktion. Saab satte in den igen för att göra kunden nöjd...

Här gällde köp av ett skylt ex. Har du någon gång betalat fullt för ett skyltexemplar?
Andra gången två Hilleberg, självklart prutning.

Glenn

Jag köpte en ryggsäck på Skövde Natur för 2000+ kr och 3 st vattentäta packpåsar.
Utan att ens fråga om prut så bjöd de på den dyraste packpåsen :)
dryga 100- lappen. en fin gest tycker jag.

Pruta försöker jag alltid förutom i matbutiken och det fungerar förvånansvärt ofta.
Speciellt på elektronik o.d. men även på friluftsgrejer. Fungerar det inte är valet ditt om du vill handla eller ej.

Jag är alldeles för dålig på att pruta... Men på senaste tiden så har jag faktiskt gjort det :)

Nu senast när jag köpte en iPad så "tiggde" jag till mig en massa tillbehör... och när jag köpte nya pedaler till CX:en så fick jag rabatt, hänvisade till konkurrerande företags priser...

De var väl överlyckliga att någon ville ha en Saaab bil, he he. De har lagt näsan i vädret så, RIP.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
mintermos Aldrig mer Naturkompaniet Butiker och leverantörer 52
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
rija Hej då Naturkompaniet Butiker och leverantörer 60
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg